نشانه‌های عمل صالح
کد خبر: 3968123
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
شرح دعای روز هفدهم /

نشانه‌های عمل صالح

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد در شرح دعای روز هفدهم به نشانه‌ها و ویژگی‌های عمل صالح و نیک اشاره می‌کند.

نشانه‌های عمل صالححجت‌الاسلام مجتبی شعشعی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد، در گفت‌وگو با ایکنا از یزد در شرح دعای روز هفدهم اظهار کرد: در دعای این روز می‌خوانیم: «اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ واقْـضِ لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الى التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ على محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین. خدایا راهنمائیم كن در آن به كارهاى شایسته و اعمال نیک و برآور برایم حاجت‌ها و آرزوهایم اى كه نیازى به سویت تفسیر و سؤال ندارد اى داناى به آنچه در سینه‌هاى جهانیان است درود فرست بر محمد و آل او پاكیزگان»

وی ادامه داد: در فراز اول از خداوند متعال می‌خواهیم: «در این روز مرا به اعمال صالح و نیک راهنمایی کن» از جمله ویژگی‌های ما انسان‌ها دارای اختیار بودن است، اینکه گویی این کنم یا آن کنم این دلیل اختیار است ای صنم. ما هم می‌توانیم کار نیک و صالح انجام دهیم و رفتار خوب داشته باشیم تا از جمله بندگان صالح خداوند باشیم یا بالعکس جزء شر از ما سرنزند. 

وی با اشاره به ویژگی‌ها و نشانه‌های اعمال صالح گفت: اولین نشانه عمل صالح که درکنار ایمان به خداوند متعال ذکر شده، از ایمان جدا نیست یعنی فقط مؤمن می‌تواند عمل صالح انجام دهد و دومین ویژگی اینکه این عمل از روی شعور و ادراک انجام ‌شود پس اگر فردی هنوز به سن تکلیف نرسیده باشد و عقل او کامل نشده، کار خوبی را انجام دهد در اصطلاح عمل صالح گفته نمی‌شود. 

شعشعی گفت: سومین نشانه اینکه عمل صالح با قصد و قربت همراه باشد و انسان قربه الی الله آن عمل نیک را انجام دهد، اینکه علمای اخلاق دائماً براین قضیه تأکید و سفارش می‌کنند که همه اعمال و حرکات و سکنات را براساس رضایت خداوند تبارک و تعالی انجام دهیم و قصد قربت و اخلاص در عمل شرط پذیرفته شدن عمل محسوب می‌شود، به دلیل این است که این عمل، عمل صالح شود.

وی ادامه داد: از دیگر نشانه‌های عمل صالح این است که لغو و بیهوده نیست و هدف و برنامه و افق و چشم اندازی از انجام دادن عمل مدنظر باشد اگر کاری که انجام می‌شود بتوانیم نزد پروردگار دفاع کنیم، این عمل صالح خواهد بود. 

شعشعی، در خدمت اجتماع بودن را از دیگر نشانه‌ها ذکر کرد و افزود: انسان‌ها در یک مجموعه زندگی می‌کنند لذا عملی که انجام می‌شود باید در مسیر خدمت به مردم باشد و از دیگر ویژگی‌ها دور از خودمحوری و خودخواهی انجام شود و براساس منافع ملی عملی مرتکب شویم.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد گفت: در فراز دوم از خداوند می‌خواهیم: «خدایا احتیاجات مرا برآورده کن و هر آرزوی شرعی که دارم برای من مستجاب کن»، شرط قبولی دعا و برآورده شدن آرزوها این است که امید ما فقط به خدا باشد، از جمله معنایی که برای توکل نام برده می‌شود نیز همین است و  اینکه انسان در نماز بایستد و بگوید «ایاک نعبد و ایاک نستعین» و امید به غیرخدا باشد، به ظاهر با خدا صحبت می‌کند ولی امید او به غیر از خدا است، باعث می‌شود دعای او مستجاب نشود. 

وی ادامه داد: خداوند در قرآن می‌فرماید:«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‌ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ، و اگر مردم شهرها و آبادى‌ها ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند، قطعاً (درهاى) بركات آسمان و زمين را برآنان مى‌گشوديم، ولى آنان (آيات ما را) تكذيب كردند، پس ما هم به خاطر عملكردشان آنان را (با قهر خود) گرفتيم.»

شعشعی گفت: در فراز بعدی می‌خوانیم: «ای خدایی که احتیاج نداری که من حاجتم را برای تو تفسیر و شرح کنم» چرا که خداوند به گرفتاری‌ها و مشکلات من آگاه است و در اینجا اسم خاص «یَا عَالِماً بِمَا فِی صُدُورِ الْعَالَمِینَ» است، یعنی خدایا تو از خواسته من آگاهی پس آن را عنایت کن. و در پایان می‌گوییم: «خدایا درود بفرست بر محمد و خاندان طاهر و پاک او.»

انتهای پیام
captcha