برکات ویژه سحر در ماه رمضان
کد خبر: 3968245
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
شرح دعای روز هجدهم /

برکات ویژه سحر در ماه رمضان

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد با بیان مفاهیم دعای روز هجدهم، به ارزش و فضیلت اسحار و برکات ویژه‌ای که این زمان دارد و همچنین مصادیق نور اشاره می‌کند.

ارزش اسحار /  برکات ویژه سحر ماه رمضانحجت‌الاسلام مجتبی شعشعی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد، در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، با بیان مفاهیم دعای روز هجدهم اظهار کرد: انسان روزه‌دار در این روز  سه نکته را از خداوند مسئلت می‌‌کند لذا اولین درخواست بنده از خداوند متعال با توجه به فرارسیدن شب‎‌های قدر این است که «اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَكاتِ أسْحارِهِ؛ خدايا در اين ماه من را به بركت سحرهاى آن آگاه كن».

وی ادامه داد: سحر یکی از زمان‌هایی است که انسان می‌تواند به خداوند متعال نزدیک شود به‌ویژه سحرهای ماه مبارک رمضان که از ارزش والا و ويژه‌ای برخوردار است، به شکلی که اعمال بسياری در هنگام سحر تأکيد شده است، همانند دعای ابوحمزه ثمالی، دعای سحر، قرائت قرآن، خوردن سحری و... که برای هر انسانی به جا آوردن این اعمال نیاز به بیداری از خواب غفلت دارد، تا بتواند از فيوضات این ماه پربرکت و رحمت بهره‌مند شود.

شعشعی افزود: انسان در تمام ماه‌هایی که بر او می‌گذرد، از عبادت و اطاعت الهی در وقت سحر محروم شده و از فیوضاتی که در سحرها می‌تواند کسب کند، غافل است. لذا برای بیداری و تنبه از خواب غفلت این ماه بهترین فرصت است که انسان بتواند از سحرهای پر ارزش آن کمال استفاده را برده تا شاید باب فيضی شود برای ماه‌های ديگر سال، چرا که سحرها نسبت به ديگر اوقات از شبانه‌روز دارای فضيلت و برتری خاصی است، چرا که در آن هنگام که اکثر انسان‌ها در خواب غفلت خود فرو رفته‌اند، عده قليلی به عبادت و اطاعت خداوند می‌پردازند که آنان «الصَّابِرِينَ وَ الصَّادِقِينَ وَ الْقانِتِينَ وَ الْمُنْفِقِينَ وَ الْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحارِ، (پرهيزگاران، همان) صابران و راستگويان و فرمان برداران فروتن و انفاق كنندگان و استغفار كنندگان در سحرها هستند.» لذا در این روز از خداوند خواستاریم که ما را به واسطه سحرهای ماه مبارک رمضان که از برکات و فیوضات بسیار بالایی برخوردار است، متنبه ساخته و از خواب غفلت بیدار سازد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد گفت: دومین مطلبی که در این روز از خداوند می‌خواهیم: «وَنوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ؛ و دلم را به روشنی انوار سحر منور گردان.» سحرهای ماه مبارک رمضان از ارزش و ویژگی خاصی برخوردار است و افرادی که در این هنگام بیدار مانده و به مناجات و دعا مشغول می‌شوند و از نور ویژه‌ای که از طرف خداوند بر قلب آنان تابیده می‌شود، برخوردار شده که این نور، نور هدايت است که آنان را از ظلمت‌های جهل و نادانی و دوری از خداوند نجات بخشیده و به سر منزل سعادت و رستگاری راهنمایی می‌کند. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ؛ خداوند دوست و سرپرست مؤمنان است، آنها را از تاريكى‌ها بيرون و به سوى نور مى‌برد».

وی ادامه داد: در پایان دعای امروز از خداوند می‌خواهیم: «وخُذْ بِكُلّ أعْضائی الى اتّباعِ آثارِهِ بِنورِكَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین، و تمام اعضاء و جوارحم را برای آثار و برکات اين روز مسخر فرما به حق نور (جمال) خود ای روشنی‌بخش دل‌های عارفان» روزه فقط نخوردن و نیاشامیدن نیست بلکه آن روزه‌ای در حد اعلا است که چشم، گوش، زبان، قلب و دست و پای انسان هم روزه باشد.

شعشعی افزود: در این قسمت از دعا از خداوند تسخیر اعضا و جوارحمان را در راه اطاعتش و رسیدن به آثار و برکات این روز خواستاریم که این عمل نیز نوعی توکل بر خداوند است تا این که ما را به احسن و نيکوترين ثواب‌ها در اين روز موفق بدارد.

انتهای پیام
captcha