کتاب «ناقوس‌ها به صدا در می‌آیند» نقد و بررسی شد
کد خبر: 3968917
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی یزد؛

کتاب «ناقوس‌ها به صدا در می‌آیند» نقد و بررسی شد

به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد، نشست مجازی نقد و بررسی کتاب «ناقوس‌ها به صدا در می‌آیند» یا حضور نویسنده این کتاب برگزار شد.

نشست نقد و بررسی کتاب «ناقوس‌ها به صدا در می‌آیند» برگزار شدبه گزارش ایکنا از یزد، به مناسبت ماه مبارک رمضان و در ادامه برنامه‌های جشنواره «ماه خوب خدا»، به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد، نشست نقد و بررسی کتاب «ناقوس‌ها به صدا در می‌آیند»  با حضور ابراهیم حسن‌بیگی، نویسنده کتاب؛ محمود خدادادی، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد و فاطمه سعادتجو رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان یزد برگزار شد.

فاطمه سعادتجو، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان یزد، امروز، 13 اردیبهشت در این نشست با اشاره به اینکه سرانه مطالعه یکی از شاخصه‌های ارزیابی رشد توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشور محسوب می‌شود اظهار کرد: با وجود شبکه‌های متنوع اجتماعی و بازی‌های موبایلی و کامپیوتری که اوقات فراغت افراد را در برگرفته ضعفی است که در میزان سرانه مطالعه نقش دارد اما فرصت‌هایی هم به لحاظ فضای مجازی به وجود آمده که نسخه کتاب‌های مختلف به صورت الکترونیکی در دسترس افراد قرار گرفته و به راحتی قابل دریافت است و افراد می‌توانند فایل صوتی کتب را در اختیار داشته باشند.

سعادتجو بیان کرد: امیدواریم با توجه به میزان پایین مطالعه در جامعه خانواده‌ها  فرصت‌های لازم را برای فرزندان خود فراهم کنند.

محمود خدادادی، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز در این نشست با اشاره به اینکه کتاب «ناقوس‌ها به صدا در می‌آیند» قطره‌ای از فضایل دریایی وجود مبارک امام علی(ع) را نشان می‌دهد گفت: شخصیت وجودی امام علی دارای ابعاد مختلفی است و از ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی شامل عدالت، صداقت، قدرت، شجاعت و...، اخلاقی شامل تواضع، فروتنی، مهربانی، کرم و بخشش، تربیتی اینکه معلم اخلاق و روانشناس به معنای واقعی کلمه بودند، عرفانی و الهی می‌توان به این شخصیت نگاه و آن را مورد بررسی قرار داد.

وی با اشاره به اینکه این کتاب از یک دریچه‌ای و ظرافتی به شخصیت علی (ع) ورود پیداکرده که به رمان و داستان و روایت تاریخی به تنهایی اکتفا نمی‌کند بلکه نگاه معرفتی به شخصیت این امام بزرگوار دارد، به جنبه‌های دیگر شخصیت علی(ع) در این کتاب پرداخت.

خدادادی بیان کرد: اگر بخواهیم علی شناس شویم باید به صفات الهی اعم از تقوا، صبر، صداقت، کمک به خلق خدا و... آراسته شویم و اگر صفات را با الگوگیری از امام علی در زندگی پیاده کردیم می‌توانیم علی شناس و ولی شناس شویم. اکنون در جنگ ادیان و تکفیر قرار داریم که اصلی‌ترین مشکل آن تعصب است و نکته مهم این کتاب همین موضوع است که کشیش تعصب را کنار می‌گذارد و حقیقت و نور  را در هر کجا می‌بیند، می‌پذیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با اشاره به اهمیت کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه از راه‌اندازی انجمن مردم نهاد مطالعه و تفکر و آینه و ادراک برای اولین بار در استان از سوی این نهاد خبر داد.

ابراهیم حسن بیگی، نویسنده و مؤلف کتب نیز در این نشست گفت: تألیف کتاب «قدیس» را از سال 91 آغاز کردم و از همان ابتدا نگاه‌های مختلفی را مدنظر داشته که علی(ع) با تکیه بر نهج‌البلاغه به جامعه شناسانده شود و اینکه ما علی(ع)  را ملاک عمل خود قرار دهیم اما متأسفانه در جامعه از شیوه‌ها و منش امام علی(ع) فاصله گرفته‌ایم.

وی علاقه تألیف به کتاب‌هایی با مفاهیم دینی را مربوط به سنین جوانی دانست و گفت: معروف‌ترین کتاب در این زمینه رمان «محمد» است که به زبان‌های مختلف ترجمه شد و امروز به هفت زبان زنده دنیا ترجمه شده است.

این نویسنده و مؤلف کتاب با اشاره به چاپ کتاب جدیدش گفت: رمان «وسوسه‌های ناتمام» تا قبل از ماه محرم امسال با محوریت امام حسین(ع) به چاپ خواهد رسید.

یادآور می‌شود کتاب «ناقوس‌ها به صدا درمی‌آیند» نوشته ابراهیم حسن‌بیگی، رمانی درباره امام‌ علی(ع) است. این رمان از کلیسایی آغاز می‌شود که مردی تاجیک برای فروش کتابی که پیدا کرده، به نزد کشیش کلیسا می‌رود. این کشیش عاشق کتاب‌های خطی و قدیمی است. با دیدن این کتاب به ارزش تاریخی آن پی می‌برد؛ اما پس از خواندن کتاب به ارزش حقیقی کتاب یعنی همان شخصیت علی بن ابیطالب(ع) پی برده و با ایشان آشنا می‌شود.

انتهای پیام
captcha