از نقاشی‌های کودکان کرمانشاهی تا غم از دست دادن فرزند
کد خبر: 3971047
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱

از نقاشی‌های کودکان کرمانشاهی تا غم از دست دادن فرزند

به مناسبت هفته هلال احمر، سیدابوالفضل سرمه‌چشم، امدادگر و عضو تیم سحر و همچنین خدیجه نایب‌الحسینی، داوطلب و فعال اجتماعی از دغدغه‌ها و خاطرات تلخ و شیرین در عرصه خدمت داوطلبانه می‌گویند.

از نقاشی‌های ماندگار کودکان کرمانشاهی تا غم از دست دادن فرزندانسان‌ها همیشه در امنیت، آسایش و آرامش نیستند و گاه حوادث طبیعی و غیرطبیعی، این آرامش را به هم می‌زند. در این زمان، ندای یاری‌طلبی حادثه‌دیدگان به گوش می‌رسد و انسان‌هایی آموزش دیده، صبور و نیکوکار، فقط برای رضای حضرت حق به کمک آنها می‌شتابند و دردهایشان را تسکین می‌بخشند. سخن از تجسم و نماد امداد و کمک، یعنی «جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران» است؛ نهادی که بدون چشمداشت مادی به یاری محرومان می‌شتابد و از ایشان دلجویی می‌کند.

ایکنا یزد، به مناسبت هفته هلال احمر با سیدابوالفضل سرمه‌چشم، امدادگر و عضو تیم سحر جمعیت هلال احمر استان و همچنین خدیجه نایب‌الحسینی، داوطلب و فعال اجتماعی به گفت‌وگو نشست که در ادامه می‌خوانید: 

سیدابوالفضل سرمه‌چشم، امدادگر و عضو تیم سحر جمعیت هلال احمر استان یزد، با اشاره به آغاز فعالیت و نحوه ورود به این عرصه اظهار کرد: سال 1380 زمانی که محصل بودم، از طریق مدرسه با فعالیت‌های هلال‌احمر آشنا شدم و به تدریج آموزش‌های لازم را فرا گرفتم و به درجه امدادگری ارتقا پیدا کردم، نزدیک به 12 سال است که به عنوان نجاتگر یا امدادگر مشغول فعالیت هستم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه رشته تحصیلی‌ام در دانشگاه، روانشناسی بوده لذا عضو تیم سحر «ساماندهی حمایت‌های روانی اجتماعی و فرهنگی» نیز هستم که مددکاری و حمایت‌های روانی پس از حوادث را برعهده دارد. در بین حوادثی که در کشور اتفاق افتاد در زلزله‌های بم و کرمانشاه در قالب تیم سحر اعزام شدم.

سرمه‌چشم افزود: در زلزله کرمانشاه در جمع کودکان زیر 10 سال یکی از روستاهای این شهر حضور یافتم و از آنها خواستم برایم نقاشی بکشند و تنها نقاشی آنها خانه‌هایی بود که خط خطی شده بودند، این نقاشی‌ها برای من که از سوی کودکانی با سنین پایین به تصویر کشیده شده بود، پر از مفهوم و علامت بود از درد و رنج این کودکان که دیگر سقفی ندارند و آن موقع با آنها گریه کردم و این نقاشی‌ها را به یادگار نگه داشتم.

سرمه‌چشم با اشاره به مشکلات این قشر گفت: امدادگران همه داوطلب هستند و مهم‌ترین دغدغه آنها بیمه و استخدام است، این افراد 24 ساعت در شیفت‌ها حضور دارند اما 102 هزار تومان به آنها پرداخت می‌شود لذا درخواست دارم همان‌گونه که برای دیگر نهادها و دستگاه‌ها آزمون استخدامی در سال برگزار می‌شود، این برنامه برای هلال احمر نیز انجام شود. این در حالی است که در پست‌های مختلف با کمبود نیرو مواجه هستیم البته آموزش بویژه به صورت تخصصی نیز باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد و جوانانی که به تازگی برای خدمت وارد شده‌اند از آموزش‌های به روز و تخصصی بهره‌مند شوند.

سالی غم‌انگیز و پُر از مصیبت

خدیجه نایب‌الحسینی، نیروی داوطلب جمعیت هلال احمر شهرستان یزد، نیز به ایکنا گفت: در ابتدا با توجه به اینکه خانواده‌ام همگی داوطلب خدمت به مردم را در فعالیت‌های روزانه داشتند، من نیز به عنوان داوطلب فعالیت خود را آغاز کردم و در سال‌های بعد توانستم مؤسسه همیاران خدیجه کبری(س) را به ثبت برسانم و با توجه به اینکه عضو فعال بودم با جمعیت هلال احمر به صورت تعاملی در زمینه آموزشی و اردویی فعالیت‌هایی صورت گرفت و اکنون 18 سال است که در حال خدمت‌رسانی هستم.

وی که عضو نمونه، ارشد، مسئول خانه داوطلبان مردمی را در کارنامه خود دارد گفت: خوشبختانه توانستم در شب میلاد با سعادت امیرمؤمنان، علی(ع) نیز خانه هلال حضرت ابوالفضل محله آبشور را با هدف ارائه هرچه بهتر خدمات به عموم مردم این محله راه‌اندازی و مسئولیت آنجا را بر عهده گیرم.

این فعال اجتماعی با اشاره به شیوع کرونا بیان کرد: کرونا تأثیرات منفی بر جامعه و اقشار مختلف گذاشت، در ابتدای شیوع و همه‌گیری این ویروس و در حالی که برخی اقشار از حضور در اجتماع واهمه داشتند، فرزندم، محمدصادق ایلات‌منش به صورت جهادی به ضدعفونی معابر اقدام می‌کرد اما پس از مدتی بر اثر بیماری کرونا و در همین مسیر جان خود را فدا کرد.

وی لازمه فعالیت در این عرصه را حس انسان‌دوستی دانست و گفت: در این راه آنچه مهم است این که هر قدمی برداشته می‌شود با عشق به خدمت همراه است و وقتی با این دید همراه شد خستگی معنایی ندارد. در خانواده‌ای بزرگ شدم که پدرم معتمد محله بودند و 9 خواهر و برادرم به هر شکلی با مردم و خدمت جهادی سر و کار دارند، هر چند سال گذشته سالی پر از غم و اندوه بود و در غم از دست دادن 10 نفر از اعضای فامیل سوگوار شدم که در این بین سه نفر از برادرانم را از دست دادم و سالی پر از مصیبت برای من رقم خورد.

نایب‌الحسینی گفت: جمعیت هلال احمر در قالب جشنی مراسم سوگندنامه داوطلبان را برگزار می‌کرد، قبل از آن داوطلبانه فعالیت‌هایی در محله انجام می‌دادم، آن شب اتفاقی در این مراسم حضور یافتم و با این افراد سوگندنامه را قرائت کردم تا در این راه همیشه ثابت قدم باشم، هر چند سختی‌های بسیاری بر من متحمل شود.

وی با اشاره به ارائه خدمات آموزشی در خانه هلال حضرت ابوالفضل(ع) محله آبشور اظهار کرد: در قالب این خانه برنامه‌های آموزشی اعم از هنری، فرهنگی، مشاوره و... ارائه می‌شود، اما به دلیل شیوع کرونا، آموزش حضوری تعطیل شد و آموزش‌های مجازی دنبال می‌شود.

این داوطلب جمعیت هلال احمر شهرستان یزد در پایان بیان کرد: قبل از شیوع کرونا محافل قرآنی ویژه بانوان برگزار می‌شد و در کنار این آموزش‌ها، صندوق قرض‌الحسنه‌ای تشکیل شده بود و به افراد نیازمند محله تسهیلات پرداخت می‌شد و خوشبختانه این روند همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha