از ایجاد انگیزه برای تدریس تا نائب‌الزیاره بودن استاد
کد خبر: 3972150
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
ارزیابی متعلمان از دوره دانشجو معلم قرآن /

از ایجاد انگیزه برای تدریس تا نائب‌الزیاره بودن استاد

دانشجویان شرکت‌کننده در دوره دانشجو معلم قرآن کریم که از سوی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان یزد برگزار شد، از کیفیت دوره و تأثیرات آن در حوزه فردی و اجتماعی می‌گویند.

از ایجاد انگیزه برای تدریس تا نائب‌الزیاره بودن استادمعاونت توسعه و ترویج سازمان قرآنی دانشگاهیان با هدف تربیت مربی آموزش قرآن کریم، حرکت به سمت تحقق منشور توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان بالاترین سند فعالیت‌های قرآنی، گسترش و توسعه معرفت قرآنی میان دانشجویان، شناسایی استعدادهای بالقوه قرآنی در سطح کشور در بخش‌های مختلف قرآنی، فراهم کردن فضایی برای فعالیت دانشجویان علاقه‌مند قرآنی و همچنین در راستای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی با محوریت تلاش در جهت توسعه كمی و كيفی آموزش‌های قرآن‌کریم در بخش «آموزش‌های عمومی» كليات و دستورالعمل اجرايی برگزاری دوره دانشجو معلم قرآن کریم را زير نظر سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور ‌ارائه می‌کند.

این دوره برای اولین بار از سوی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان یزد ویژه دانشجویان علاقه‌مند به فعالیت‌های قرآنی اجرایی شد. در همین راستا خبرنگار ایکنا یزد، پای صحبت‌های دانشجویان شرکت‌کننده در این دوره نشسته و متعلمان در زمینه کیفیت دوره و تأثیرات آن در حوزه فردی و اجتماعی و همچنین نقاط قوت و ضعف این دوره مواردی را بیان کردند.

بنفشه اسفندیاری، دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه میبد، مدت زمان این دوره را بسیار عالی و مختصر و مفید دانست و با اشاره به سرفصل‌های ارائه شده در دوره دانشجو معلم قرآن کریم اظهار کرد: سرفصل‌های ارائه شده تمام نیازها برای یادگیری را شامل می‌شد و سودمند بود و البته مدرسان دوره نیز دلسوز و از تسلط کامل برخوردار بودند.

وی با اشاره به تأثیر دوره در حوزه فردی و اجتماعی گفت: به طور کاملاً آشکار باعث افزایش روحیه یادگیری و تلاش برای بهتر شدن فرد از لحاظ آموزه‌های فردی و اجتماعی و ویژگی خوب وقت‌شناسی می‌شد.

اسفندیاری با اشاره به اینکه بعضی از کلاس‌های دوره در 3 زمان مختلف ارائه می‌شدند که این نکته کاملاً مثبتی بود که هیچ شرکت‌کننده‌ای کلاس را از دست ندهد بیان کرد: اگر فردی علاقه‌مند به آموزش در این زمینه باشد، دوره‌ای بسیار مفید و سودمند است زیرا که تمام آنچه یک معلم باید بداند، چه بسا بیشتر در اختیار ما قرار می‌گرفت.

اسفندیاری در پاسخ به اینکه این دوره چقدر توانسته است در جهت ارتقا و توسعه فردی شما ایجاد انگیزه داشته باشد گفت: با وجود روی آوردن دانشجویان به فضای مجازی و دور شدن از آموزه‌های اسلامی، این دوره باعث می‌شد که بازهم بتوانیم خودمان را پیدا کنیم، وجود همدلی بین دانشجویان و اساتید از دیگر نقاط قوت این دوره بود.

وی که حافظ یک جزء قرآن کریم است می‌گوید: از کودکی علاقه زیادی به حفظ قرآن و شرکت در کلاس‌های قرآنی داشتم، و از سن کودکی موفق شدم یک جز قرآن کریم را حفظ کنم اما به جهت اینکه در مدرسه نمونه قبول شدم و مشغله‌های درسی زیاد شد، نتوانستم حفظ قرآن را ادامه دهم. مشوق اصلی من در فعالیت‌های قرآنی به ویژه آغاز حفظ، مادرم بود و اکنون که از طریق یکی از دوستانم با این دوره قرآنی آشنا شدم، تلاش می‌کنم بتوانم در حد توان به حفظ قرآن ادامه دهم.

اطلاع‌رسانی از طریق پیامک باشد

دهقان، دانشجوی رشته علوم قرآن و حدیث دانشکده علوم قرآنی میبد، نیز در این زمینه به ایکنا گفت: همیشه علاقه داشتم زمینه‌ای مهیا شود تا بتوانم به عنوان یک معلم قرآن دانسته‌ها و آنچه فراگرفته‌ام را به دیگران انتقال دهم.

وی با تقدیر از افرادی که دغدغه ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی را دارند و برای علاقه‌مندان این امکان را فراهم می‌کنند گفت: به خواست خداوند از طریق دوستانم با این دوره آشنا شدم و زمانی که برای ثبت نام اقدام کردم، دوستانم گفتند زمان به اتمام رسیده اما با این حال وارد سایت شدم و به لطف خدا ثبت نام کردم. چند روز بعد از ثبت نام به صورت غیرمستقیم و با تشکیل گروهی در این زمینه و در یکی از شبکه‌های اجتماعی متوجه شدم در دوره پذیرفته شده‌ام. برگزارکنندگان دوره باید به آن دسته از افرادی که پذیرفته می‌شوند، در قالب پیامک اطلاع‌رسانی کنند، شاید افرادی باشند که شبکه‌های مجازی را کمتر مشاهده می‌کنند و یا افرادی مثل من که بدون اطلاع در گروهی دعوت شده باشند، وارد گروه ناشناس نمی‌شوند اما بنده به خواست خدا به فردی که بنده را عضو کرده بودند اعتماد کردم، لذا درخواست دارم اگر فردی پذیرفته می‌شود در قالب پیامک به وی اطلاع‌رسانی شود.

وی ادامه داد: به نظرم نقاط قوت این دوره، نقاط اندک ضعف را هم می پوشاند به نحوی که با کیفیت بسیار بالایی برگزار شد، یکی از نقاط قوت این دوره می‌توان به زمان‌بندی و برنامه‌ای که برای دوره تعریف شده بود، اشاره کرد زیرا با دوره‌هایی که از قبل شرکت کرده بودم، تفاوت اساسی داشت و برگزارکنندگان محترم شرایط فراگیران را مدنظر داشته و بر اساس آن پیش می‌رفتند. همیشه سعی می‌کردند دانشجوها با خیال آسوده و به دور از استرس دوره را پیش ببرند و سرفصل‌های ارائه شده کاملاً مناسب بود، یکی از آنها فصیح‌خوانی و روخوانی قرآن کریم بود، چون قبلاً مباحث را گذرانده بودم با این مباحث آشنایی داشتم، مباحث هرچند فشرده بود ولی به صورت منظم و کاربردی ارائه شد به شکلی که نکاتی که از قبل یادگرفته بودم در من تثبیت شد.

این دانشجوی علوم قرآن و حدیث گفت: مبحث روش تدریس نیز با تدریس استاد تک‌فلاح با اینکه مجازی بود و به صورت آفلاین برگزار شد و نبود دسترسی به استاد، نقطه ضعف این دوره محسوب می‌شد، اما در پایان دوره برگزارکنندگان تلاش کردند به صورت آنلاین هم با استاد در ارتباط باشیم و خوشبختانه فراگیران به خوبی استفاده کردند. مباحث علوم قرآن با توجه به اینکه از قبل این دروس را گذرانده بودم، وقتی مقایسه می‌کردم مباحث به صورت چکیده اما کامل بیان می شد، برخی از فراگیران، دانشجویان رشته‌های دیگر بودند و با این مباحث آشنایی نداشتند اما به شکلی ارائه می‌شد که آنها نیز به راحتی آموزش ببینند و مباحث را به ذهن بسپارند. مبحث سبک زندگی نیز در زندگی خودم تأثیرگذار بود و مباحث فوق‌العاده کاربردی و با بیانی گویا و کاملاً ساده اما جذاب ارائه می‌شد.

دهقان با تقدیر از مدرسان دوره گفت: توفیق داشتم با اساتید محترم ارتباط خوبی برقرار کنم، خوشبختانه اساتید کاملاً مسلط بودند و سؤالات را با تسلط کافی و بیانی گویا پاسخ می‌دادند و با صبر و حوصله فراوان آموزش‌ها را به پیش برده و البته در کنار مباحث تدریس، نکات اخلاقی نیز بیان می‌شد. مجریان نیز با دغدغه‌ها و فعالیت‌هایی که داشتند، سعی می‌کردند در اولین فرصت مناسب و با صبوری پاسخگوی فراگیران باشند و در مواردی عدم هماهنگی و با توجه به برگزاری در فضای مجازی گاهی نقطه ضعف‌هایی وجود داشت که با توجه به نقاط مثبت و قوت، ضعف‌ها دیده نمی‌شد.

دهقان افزود: این دوره اولین دوره‌ای بود که به صورت مجازی برگزار شد اما در زمینه ابزار و محتوای در نظر گرفته شده از کیفیت مطلوب و بسیار بالایی برخوردار بود، حتی سطح آشنایی اساتید با فضای مجازی باعث می‌شد این دوره با کیفیت بالایی برگزار شود. همچنین کلیپ‌هایی که آماده شده بود و بستر ارتباطی مناسب و پاسخگویی مناسب اساتید و مجریان باعث شده به یک دوره فوق‌العاده عالی تبدیل شود و خدا را شکر می کنم توفیق حضور در چنین دوره‌ای شامل حالم شد. امیدوارم این دوره ادامه داشته باشد تا افراد بیشتری جذب شوند.

وی بر برگزاری چنین دوره‌های تأکید کرد و گفت: هدف این دوره‌ها تربیت افرادی است که به عنوان معلم قرآن می‌توانند وارد اجتماع شوند، علاوه بر اینکه در زندگی فردی کاربرد دارد، می‌توانند در اجتماع هم تأثیرگذار باشند. زمان اجرای دوره فوق‌العاده عالی بود و منشأ آن برنامه‌ریزی دقیق برگزارکنندگان است که طبق شرایط فراگیران پیش رفتند و به این دوره‌ها نیاز داریم تا فرهنگ قرآن و مفاهیم قرآن در جامعه با فراموشی و غفلت همراه نشود و افرادی تربیت شوند تا بتوانند قرآن را به دیگران آموزش دهند، همیشه از خدا می‌خواستم بستری فراهم شود تا به عنوان معلم قرآن در خدمت دیگران باشم و این دوره بهترین فرصت را برایم فراهم کرد تا به تجربیاتم افزوده شود. این دوره‌ها در زمینه آموزش قرائت، حفظ قرآن و ... تشکیل شود تا علاقه‌مندان بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند و زمینه‌ای فراهم شود تا خود را محک بزنند.

کیفیت دوره دانشجومعلم قرآن

معصومه رستگار پویا، دانشجوی دانشکده علوم قرآنی میبد، که در زمینه تجوید، روخوانی و روانخوانی مسلط است و با برخی نغمات آشنایی دارد، با اشاره به کیفیت دوره دانشجو معلم قرآن کریم اظهار کرد: شروع دوره بهمن ماه بود که تاکنون چهار ماه را پشت سر گذاشته و همچنان ادامه دارد، زمان خوبی است، البته پیشنهاد می‌شود ادامه آن در تابستان برگزار شود.

وی بر تداوم برگزاری چنین دوره‌هایی تأکید کرد و آشنایی با خلق احسن که یک مربی باید دارا باشد، چگونگی برخورد و  جذب فراگیر و ...را از تأثیرات این دوره در حوزه فردی دانست و با اشاره به تقویت روابط اجتماعی گفت: آنچه خداوند متعال از ما می‌خواهد حُسن خُلق برای جذب است، همانطور که در قرآن به پیامبر(ص) می‌فرماید: «و اگر خشن و سنگدل بودی از اطراف تو پراکنده می‌شدند...» همانطور که می‌دانیم در جوامع کنونی به علت حجم کارها و مشاغل و سختی‌هایی که به دنبال دارد، هنر آن است که این آیه زیبای قرآن بیش از پیش نمایان شود. برای مثال در کلاس فصیح خوانی و همین‌طور سایر کلاس‌ها برخورد نیک و حسن صبر اساتید عزیز، هم باعث جذب و هم دید زیبایی نسبت به کلاس‌های قرآن و اجرای آنچه یاد گرفتیم در زندگی و زمان تدریس خواهد بود.

این دانشجوی قرآنی، اتحاد و برقراری روابط دوستانه بین شاگردانی که از نقاط مختلف ایران زمین بودند از زیبایی‌های دیگر این دوره بیان کرد و نیاز به چنین دوره‌هایی را در عصر کنونی لازم و ضروری دانست و افزود: همان‌گونه که شاهد هستیم در جامعه کمی از مباحث قرآنی و... فاصله گرفته شده و با چنین دوره‌هایی و با توجه به اینکه محتوای آموزشی بسیار خوبی دارند لزوم برگزاری آن مورد انتظار است. برای مثال حضور یک مادر در چنین دوره‌هایی قطعاً تأثیر مثبتی در تربیت فرزندان و خانواده خواهد داشت و وقتی این مسائل فراگیر شود آنچه با آن مواجه خواهیم بود جامعه‌ای زیبا با عملکرد قرآنی خواهد بود.

وی در پاسخ به اینکه این دوره چقدر توانسته است در جهت ارتقا و توسعه فردی ایجاد انگیزه کند، یادگیری ترفندهای زیبای کلاس‌داری و حُسن خُلق و صبر استاد را بسیار آموزنده برشمرد و تصریح کرد: شیرینی دوره زمانی بیشتر شد که در حضور افراد آموزش دیده و استاد عزیزم تدریس کردم و باعث تقویت اعتماد به نفسم شد. مطلب زیبایی که دوست دارم بیان کنم مشهدی بودن استاد خاورزاده بود، که همیشه نائب‌الزیاره ما بودند و با تصویرسازی‌های زیبا باعث می‌شدند ما نیز حضور در حرم رضوی را احساس کنیم. با توضیحات و مطالب آموزنده‌ای که در کلاس‌های این دوره بیان شد، روابط معنوی و اجتماعی و خانواده بسیار تأثیرگذار بود و یاد گرفتم که فقط تدریس قرآن ملاک نیست بلکه تدبر در قرآن و مفاهیم آن و عمل به آن نیز مهم و ضروری است.

مدت زمان مناسب دوره

فاطمه زارع‌شاهی، دانشجوی رشته مهندسی صنایع دانشگاه میبد، مدت زمان این را دوره خیلی خوب و فشرده توصیف کرد و اظهار کرد: زمان دوره برای افرادی مثل من که دانشجو هستند و باید امتحان میان ترم و ترم را در نظر داشته باشند، به خوبی مدنظر قرار گرفته بود.

وی با اشاره به سرفصل‌های ارائه شده گفت: در ابتدای دوره کتاب روخوانی و روان خوانی و سپس تجوید مقدماتی ارائه شد، فراگیری این مطالب برای کسی که قرار است به عنوان دانشجو معلم قرآن تدریس داشته باشد، ضروری و دارای اهمیت است که در کنار نکات دیگر روخوانی و تجوید را بداند.

زارع زمان اجرای دوره را خوب ارزیابی کرد و گفت: اینکه کلاس روزی سه بار پخش شود نقطه قوت این دوره محسوب می‌شد زیرا ممکن بود فردی نتواند در ساعت مقرر در کلاس شرکت کند و با این اقدام می‌توانست در تایم‌های مختلف شرکت داشته باشد، اما نکته حائز اهمیت این است که اگر کلاس‌ها روزهای پنج‌شنبه و جمعه برگزار می‌شد بهتر بود، چون میان‌ترم‌ها شروع شده بود و به این شکل کلاس‌ها سریع تر به پایان می‌رسید. به حافظان و فعالان قرآنی پیشنهاد می‌شود در چنین دوره‌هایی شرکت کنند، زیرا که مطالب عنوان شده در زندگی هر فردی به ویژه فعالان قرآنی قطعاً تأثیرگذار خواهد بود که در کنار حفظ به تدبر در قرآن توجه خاصی داشته باشند، در این دوره کلاس‌های استاد تک فلاح و سرلک خیلی تأثیرگذار بود.

وی ادامه داد: اینکه به عنوان حافظ قرآن کریم در این دوره شرکت کردم مطالب بسیاری آموختم و حتی گاهی به دیگر دوستانم آموزش و مطالب قرآنی را پاسخگو بودم، خوشحالم که در این راه قدم برداشته و می‌توانم آموخته‌های قرآنی را به دیگران منتقل کنم تا در این راه جذب شوند. در مجموع این دوره انگیزه بسیار خوبی در من ایجاد کرد. درس مفاهیم از این دوره باقی مانده لذا درخواست می‌کنم در صورت امکان در خردادماه برگزار و به اتمام برسد زیرا که در تابستان با ترم جدید همراه هستیم و برای شرکت در این کلاس‌ها با مشکل مواجه خواهیم شد، امیدوارم این کلاس در خردادماه برگزار و تا تیرماه وقفه‌ای ایجاد نشود.

این حافظ قرآن با اشاره به نحوه ورود به عرصه قرآنی گفت: وقتی دوره ابتدایی بودم، صوت زیبای قرآن را دوست داشتم و هنگامی که کلاس چهارم را به اتمام رساندم، برای اوقات فراغت به همراه مادرم در کلاس قرآن ثبت نام کردم و مربی این کلاس از من تستی گرفتند و از من خواستند قرآن بخوانم که به خوبی نتوانستم قرآن را قرائت کنم، اما این مربی با گفتن کلمه احسنت در من انگیزه را ایجاد کرد و از طرفی به مادرم گفته بودند، وقتی در کلاس‌ها شرکت داشته باشد قطعاً می‌تواند قرآن را تلاوت کند.

وی ادامه داد: بدین ترتیب در کلاس‌های قرآنی تابستان شرکت کردم و توانستم تجوید را فرا گیرم، اوایل مهرماه با ورود به کلاس پنجم، حفظ قرآن را آغاز کردیم هرچند اکثر شرکت‌کنندگان انصراف دادند اما من با علاقه زیادی که داشتم، ادامه دادم و بسیار برایم سخت بود و مربی ما نیز سخت‌گیر بودند و در مجموع سه ساعتی که در کلاس حضور داشتیم دوره مباحث گذشته، حفظ جدید و مباحثه را مرتب دنبال می‌کردیم. وقتی وارد مقطع راهنمایی شدم، درس‌ها برایم سنگین بود و حفظ قرآن با سختی زیادی همراه شد اما ادامه دادم، به یاد دارم با تغییر مربی، روزانه دو یا سه صفحه قرآن را باید حفظ می‌کردیم، گاهی به دلیل درس‌ها غیبت داشتم اما سریع و با کمک مربی خود را به بقیه می رساندم.

وی با اشاره به اینکه مربی قرآن ما آن زمان واقعا دلسوز بودند به نحوی که در صورت غیبت جویای احوال می‌شدند، گفت: فعالیت من محدود به درس و حفظ قرآن شده بود، با عنایت خداوند متعال، اتمام کلاس نهم با حفظ قرآن همراه شد و حافظ کل قرآن کریم شدم، سال بعد رشته ریاضی را انتخاب کردم اما با توجه به مشغله درسی نتوانستم حفظ را مرور داشته باشم.

زارع شاهی گفت: تابستان آن سال تصمیم به دریافت مدرک حفظ قرآن گرفتم، لذا در دوره‌ای سه ماهه و با همراهی مربیان سرافراز بیرون آمده و توانستم مدرک حفظ کل قرآن را دریافت کنم. خداوند را شاکرم که در راه قرآن سرافراز شدم، به نظر من افرادی که عنوان می‌کنند در کنار درس نمی‌توان به حفظ قرآن پرداخت، سخت در اشتباه هستند زیرا که با سختی و تلاش زیاد می‌توان به هدف رسید. اگر کسی واقعاً علاقه داشته باشد، در کنار سختی‌ها به هدف خواهد رسید.

افزایش اعتماد به نفس

زهرا زارع زارچی، فراگیر دوره دانشجوی معلم قرآن برگزاری این دوره را مفید و پر محتوا دانست و اظهار کرد: این دوره باعث افزایش اعتماد به نفس در بنده شد و اینکه به ارزشمندی خودم پی ببرم و در این راه تمام تلاشم را به کار خواهم گرفت تا در این مسیر با اخلاق خوب با مخاطبان ارتباط برقرار کنم. در حوزه اجتماعی نیز تأثیراتی را به همراه داشت که با تمام مخاطبان با خوش‌رویی و صبوری رفتار کنم، همانطور که در کلاسهای فصیح‌خوانی استاد با تمام خوشرویی و صبوری با ما صحبت می‌کرد، همچنین رابطه بین شاگردان هم بی‌تأثیر نبوده همه به هم کمک می‌کردیم تا در این مسیر موفق باشیم، همفکری و همکاری با دوستان یکی از زیباترین مواردی است که در این دوره وجود داشت.

زارع‌زارچی احساس نیاز به حضور در این دوره‌ها را لازم دانست و گفت: ما در جامعه شیعی زندگی می‌کنیم و قرآن کتاب ما مسلمانان است لذا بیشتر باید آن را در قلب و ذهن خود جای دهیم، اگر فردی در مسیر قرآن قرار گرفت، هم نور خداوند در قلبش نفوذ کرده و هم باعث می‌شود که در آینده فرزندان صالح تربیت کند و در دنیا و آخرت به خوشبختی و قرب الهی می‌رسد، حتی می‌تواند تعالیم الهی را به دیگران آموزش دهد و در این مسیر شاید یک نفر هدایت شود.

وی در پاسخ به اینکه این دوره چقدر توانسته است در جهت ارتقا و توسعه فردی شما اثرگذار باشد گفت: دوره با حضور استاد خاورزاده که بسیار مهربان و خوش‌قلب هستند، شیرین شد و باعث افتخار بود که شاگرد ایشان بودم و با تدریس عالی منجر به اعتماد به نفس بالایی در من شد و باعث شد ترفندهای کلاس‌داری را از ایشان بیاموزم و صبوری و متانت و مهربانی استاد برایم بسیار آموزنده بود. این استاد بزرگوار اهل مشهد هستند و هر بار با حضور در حرم آقا امام رضا(ع) نایب‌الزیاره ما بودند و با ارسال تصاویری از حرم باعث می‌شد که ما احساس کنیم در حرم آقا هستیم و قلبمان با نور آقا امام رضا(ع) روشن می‌شد. نکته دیگری که وجود داشت اینکه استاد خاورزاده به عنوان مربی قرآن در زندان فعالیت می‌کردند و یکی از شاگردانشان با حفظ قرآن از زندان آزاد شده و اکنون به عنوان مربی قرآن فعالیت می‌کنند و این برای من کلی ارزشمند است که شاگرد چنین استادی هستم.

وی با اشاره به اینکه من از قبل در مسیر قرآن کریم قرار گرفته بودم و در مسابقات قرآنی شرکت کرده و مقام سوم را کسب کرده ام گفت: در این دوره به دلیل علاقه زیادی که به قرآن داشتم، شرکت کردم نه فقط اینکه مقام کسب کنم یا مدرکی بگیرم، می‌خواستم خودم را در این مسابقه محک بزنم که چقدر با قران انس گرفته ام.  در مسیر قرآن قرار گرفتن فقط این نیست که در کلاسها، مسابقات و دوره‌های قرآنی شرکت کرد بلکه محوریت این است که قرآن را الگوی زندگی قرار دهیم و با استفاده از آن راه درست را از غلط تشخیص دهیم و در مسیر درست قدم بگذاریم و هدایت شویم.

زارع بیان کرد: این دوره به من آموخت که تنها یاد گرفتن تجوید و روانخوانی و اعراب مهم نیست مهم تدبر در آیات الهی و اخلاق قرآنی است و اینکه قرآن را با تمام پندها و قصه‌هایش در قلب خود جای دهیم و یاد بگیریم که زندگی با آیات قرآن قشنگ می‌شود، به امید اینکه روزی برسد که با استفاده از قرآن و پندهایش به خوشبختی در دنیا و آخرت برسیم.

تدریس لذت‌های خاصی دارد

فاطمه فرهادی، دانشجوی رشته علوم قرآن و حدیث دانشکده علوم قرآنی میبد کیفیت دوره دانشجو معلم قرآن را به خوبی ارزیابی کرد و گفت: هرچند مدت زمان دوره زیاد شد ولی مباحث سنگین این زمان را می‌طلبید.

وی افزایش سطح اجتماعی و اعتماد به نفس فردی و اطلاعات قرآنی و بهتر شدن قرائت قرآن را از تأثیرات این دوره ذکر کرد و گفت: برگزاری چنین دوره‌های کاربردی در جامعه کنونی به شدت احساس می‌شود زیرا که بسیاری از افراد اطلاعات کمی نسبت به مطالب و نکات قرآن دارند و همچنین ممکن است خواستار معلمی باشند که مطالب را بیاموزند ولی شرایط آن فراهم نباشد لذا برگزاری این دوره‌ها می‌تواند در تربیت افراد مختلف و متعدد مثمر ثمر باشد.

فرهادی در پاسخ به اینکه این دوره چقدر توانسته است در جهت ارتقا و توسعه فردی شما ایجاد انگیزه کند بیان کرد: با شرکت در این دوره، انگیزه هم ایجاد شد برای معلمی و تدریس کردن که لذت‌های خاص خودش و البته سختی‌های خودش را دارد.

این دانشجوی قرآنی با اشاره به سوابق قرآنی گفت: در سال‌های متمادی در مسابقات قرآن شهرستان شرکت کرده‌ام و در آخرین مسابقه‌ای که دوسال گذشته برگزار شد رتبه سوم را کسب کردم البته در دوره‌های قرآنی تجوید، صوت و لحن نیز شرکت کرده‌ام.

انتهای پیام
captcha