توصیه‌های آیت‌الله اعرافی به مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد
کد خبر: 3972932
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶

توصیه‌های آیت‌الله اعرافی به مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد

مدیر حوزه‌های علمیه و رئیس ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش توصیه‌های مهمی در قالب منشور ۲۱ ماده‌ای در راستای فعالیت‌های آموزش و پرورش خطاب به مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد ارائه کرد.

منشور دستیابی به آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامیبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه و رئیس ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش توصیه‌های مهمی در قالب منشور 21 ماده‌ای در راستای فعالیت‌های آموزش و پرورش خطاب به مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد و همچنین شهرستان میبد ارائه کرد.

لذا حوزه علمیه یزد با توجه به اهمیت موضوع و بهره‌مندی دیگر استان‌های کشور از این توصیه‌های راهبردی، مشروح این منشور را تقدیم علاقه‌مندان کرده است که در ادامه می‌‌خوانید: 

«ضمن آرزوی موفقیت روزافزون، با عنایت به مسئولیت خطیر آموزش و پرورش، افزون بر همه نکات مهمی که در جلسات شورای آموزش و پرورش و نشست‌های حضوری مطرح شده است، محورها و مطالبی را یادآوری می‌کنم:

1. رسالت و مأموریت آموزش و پرورش در چنان جایگاه بلند قرار دارد که کمتر جایگاهی در آن مرتبه متصور است زیرا پرورش نسل آینده زیرساخت سعادت و بهروزی جامعه در همه ساحت‌ها و زمینه‌ها است، ایفای نقش راهبری و مدیریت در این زمینه به خدامحوری، مردم‌گرایی، معرفت، حکمت، شجاعت، بصیرت، اخلاص، ایثار، فداکاری، هوشمندی، عشق، تعامل جدی، جذب سرمایه، جلب همکاری، همراهان تمام‌عیار، همگرایی و روح مقاومت و انقلابی، نیاز دارد.

2. هرگونه پیشرفت و تحول بر پایه رویکرد جامع و راهبردی و آینده نگری به کارشناسی امکان‌پذیر است، این همه در سند تحول تا حد زیادی بازتاب یافته است و باید برش‌های استانی و شهرستانی این سند تدوین و البته فراتر از برنامه‌های سراسری و با نگاهی برتر و ویژه آموزش و پرورش را پیش برد.

3. تقویت و تحکیم مبانی و اصول تربیت دینی و مذهبی و اخلاقی و اجتماعی و انقلابی نیازمند برنامه‌ریزی اساسی و بنیادی است و باید به آن اهتمام ورزید و همه ظرفیت‌ها را برای پیشبرد اهداف والای آموزش و پرورش بکار گرفت.

4. ارزیابی گذشته و بازنگری در مصوبات آموزش و پرورش و توجه اکید به ده‌ها طرح مطرح شده در آن شورا و تلاش برای اجرای آن ضرورت دو چندان دارد و این همه در پرتو ارتقای شورا و شکل دادن به دبیرخانه فعال برای آن امکان‌پذیر است.

5. بهره‌گیری از دانش و فناوری و نوآوری و خرد جمعی از نخبگان و فرهیختگان و مدیران و کارکنان و معلمان و دبیران و مربیان و بازنشستگان و دانشجویان و استادان و حوزویان و دانشگاهیان می‌تواند در رشد و شتاب آموزش و پرورش نقش‌آفرین باشد و برای آن باید راهکارهای اساسی اندیشید و از حوزه و دانشگاه نیروهای خوش فکر و صاحب اندیشه و ابتکار و فعال و جهادی در ارتقاء آموزش و پرورش باید بهره برد و تشکیل گروه‌های همیار و هیئت‌های اندیشه‌ورز ضرورت دارد.

6. ضمن لزوم صیانت از دستاوردهای پیشین و جایگاه والای آموزش و پرورش، نباید در گذشته متوقف ماند بلکه باید به آفاقی نو و برتر اندیشید و این امر مستلزم تهیه زیرساخت‌ها و نیرو و امکانات برنامه ریزی راهبردی و کارشناسی و تحقیق و پژوهش است و همه تحولات و برنامه‌های این نهاد باید بر پایه دانش و پژوهش و خرد استوار شود.

7. جایگاه، منزلت، معیشت و نقش معلم باید گرامی داشته شود و برای تعالی این منزلت اجتماعی و نیز ارتقای دانش و آگاهی و مهارت و معیشت آنان تدابیر ویژه و جدی‌تر نیاز است و باید تلاش کرد تا بهترین نیروها جذب آموزش و پرورش شوند و بهترین شرایط برای آنان فراهم شود.

8. ارتقای کارکرد انجمن اولیا و مربیان و تقویت ارتباط خانه و مدرسه و نیز جامعه و نیز ارتباط آموزش و پرورش و نهادهای علمی و دینی و حوزوی و دانشگاهی و نقش مؤثر اجتماعی آموزش و پرورش باید مطمح نظر باشد.

9. استمرار ارتباط با دانش آموختگان این نهاد به ویژه نخبگان و فرهیختگان آن و بهره‌گیری از دانش و اندیشه آنان می‌تواند در بالندگی این نهاد اثربخش باشد و در رشد آنان و ارتباط آنان با منطقه سودمند خواهد بود و این امر به برنامه و سامانه مناسب نیازمند است.

10. استعدادهای درخشان و سرآمد و دانش‌آموزان ممتاز و برتر سرمایه‌های جاویدان آینده‌ساز هستند و پرورش جامع و کامل آنان و اهتمام به رشد سریع و مناسب این استعدادها وظیفه منجز آموزش و پرورش و خانواده‌ها و مسئولان است، آموزش و پرورش باید زمینه‌های تربیت چهره‌های بزرگ و برجسته علمی، دانشگاهی و حوزوی را فراهم آورد و مانع تضییع آنها شود.

11. تربیت جامع و متوازن بیت غزل نظام تعلیم و تربیت است و پیشرفت علمی و عملی و فرهنگی و اجتماعی و هنری در سایه تربیت دینی و اخلاقی و معنوی و انقلابی باید سامان یابد و این مقوله به رویکرد و دانش و مهارت و نیروهای انسانی جامع‌اندیش و کلان‌نگر و آینده بی‌نیاز دارد.

12. از مردم و نیکوکاران و خیران محترم و نیز از اصناف و بازاریان و صنایع انتظار می‌رود در مسیر افتخارآفرین گذشته در همکاری با آموزش و پرورش، راه ساخت و تعمیر و تجهیز کم‌نظیر مدارس و حمایت همه جانبه از آموزش و پرورش را ادامه دهند.

13. از همه نهادها و سازمان‌ها و ادارات نیز انتظار می‌رود بر اساس سند مصوب در شورای آموزش و پرورش، پیوست برنامه‌ای پیوسته برنامه ای خود را در ارتباط با آموزش و پرورش مهم بشمارند و به عنوان اولویت نخست، به حمایت از آموزش و پرورش متناسب با مأموریت خود اهتمام ورزند و نهایت همکاری با آن بعمل آورند.

14. برنامه بسیار مهم و غرورآفرین بازسازی مدارس فرسوده و احداث مدارس جدید و تجهیز آموزشگاه‌ها به بهترین امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در سال‌های اخیر مایه افتخار و قصه ماندگاری بود که باید با عزم همگانی تداوم یابد و در ده سال آینده باید به اندازه نیاز مدارس جدید احداث و همه مدارس بازسازی و نوسازی و استانداردسازی شود و نیز همه مدارس باید از بهترین شرایط و معیارها و استانداردهای معماری ایرانی اسلامی و فناوری‌های نوین و هوشمند و زیرساخت‌های تربیت اسلامی و امکانات پژوهشی و مهارتی برخوردار شوند، سه شعار مهم سال‌های پیش رو عبارت است از : «مدرسه‌سازی»، «بهسازی مدارس» و «ارتقای جامعه مدارس».

15. اهتمام به ایجاد موقوفات و منابع پایدار به عنوان پشتوانه برنامه‌های تحولی و ویژه آموزش و پرورش لازم است و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد و همه مردم و خیران را به مشارکت فراخواند زیرا اجرای بسیاری از تحولات و طرح‌های مهم نیازمند منابع مردمی و پایدار است، همانطور که برای نسل بزرگوار دانش‌آموز و نیز معلمان و مربیان و خانواده‌های آنان در دورگاه و زیرساخت‌های آموزشی و سلامت و رفاه باید فراهم آید و همه اینها با منابع پایدار و جذب اعتبارات دست یافتنی است.

16. برنامه‌های اخلاقی و دینی و معنوی و انقلابی در آموزش و پرورش به طراحی دقیق و برنامه‌ریزی هوشمندانه و حکیمانه و شجاعانه نیاز دارد و در این مسیر باید از دانش و تجربه معلمان و فرهنگیان و مدیران محترم و نیز حوزویان و عالمان دین و شریعت و طلاب و فضلای آگاه و خوش‌ذوق و نیروهای فرهنگی و علمی و دانشگاهی بهره برد. گسترش، تنوع و تعمیق برنامه‌های معرفتی و بصیرتی و فرهنگی سیاست اصولی است و بطور جدی باید بدان توجه کرد.

17. مدیریت این نهاد کلیدی به سند راهبردی و نقشه جامع و تیم منسجم و هماهنگ نیاز دارد و باید در این زمینه کوشش کرد و بهترین نیروها را برای آینده‌نگری و آینده‌پژوهی در تحولات آینده آموزش باید بکار گرفت و آموزش و پرورش باید به نهادهای هوشمند، خلاق، مبتکر، پژوهش‌محور و سرآمد مبدل شود.

18. مهارت‌های زندگی و آموزش‌های کاربردی و آماده سازی جوانان برای زندگی سالم و خلاق و خودکفا و مولد و مسئولیت‌پذیر و در جهت شکل‌دهی به خانواده پیشرو و متدین و سالم، محوری مهمی است که به برنامه‌ریزی جدی جدید نیاز دارد.

19. هنر و ادبیات و معماری در تعالی آموزش و پرورش و رشد جامع دانش‌آموزان بسیار مؤثر است و باید تدابیر جامع و سنجیده اندیشیده و برنامه‌های اساسی برای آن پایه ریزی کرد.

20. تقویت نهادهای دانش‌آموزی و بهره‌گیری از ظرفیت و توان فکری و عملی دانش‌آموزان عزیز در اداره و ارتقای مدارس و آموزشگاه‌های آموزش و پرورش اصل مهمی است و باید برای آن تدابیر لازم اتخاذ و طراحی و برنامه‌ریزی و اقدامات اساسی به عمل آید.

21. بازسازی و ارتقای زیرساخت‌های پژوهشی و امور تربیتی در حوزه‌های اخلاقی و معنوی و سلامت و ورزش و نیز نظام جامع ترویج و تحکیم مبانی و معارف الهی و اسلامی و انقلابی و آشنایی‌های تاریخی با بحث و بزرگان، انقلاب، ایران و منطقه و توسعه طرح‌هایی مانند این باید به طور جد مطمح نظر باشد.

سلامت، عزت و موفقیت همه دوستان را از پیشگاه ربوبی خواستارم.»

انتهای پیام
captcha