3300 دختر بازمانده از تحصیل به مدرسه باز می‌گردند
کد خبر: 3974267
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
در پی انعقاد تفاهم‌نامه؛

3300 دختر بازمانده از تحصیل به مدرسه باز می‌گردند

براساس تفاهم‌‌نامه منعقد شده بین وزیر آموزش و پرورش و معاونت امور زنان، 3 هزار و 300 دختر بازمانده از تحصیل به مدرسه باز می‌گردند و 34 هزار مربی، دانش‌آموز و والد مهارت‌های زندگی را می‌آموزند.

3300 دختر بازمانده از تحصیل به مدرسه باز می‌گردندبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم امضای تفاهم‌نامه بین وزارت آموزش و پرورش و معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، امروز هشتم خردادماه برگزار شد.

در این مراسم تفاهم‌نامه‌ای با ارزش 50 میلیارد ریال بودجه مشترک برای افزایش مهارت‌های گفت‌‌وگو، ارتباط مؤثر، مشارکت اجتماعی دختران، جذب دختران بازمانده از تحصیل، آموزش حقوق کودک و مهارت‌های زندگی به مربیان، والدین و دانش‌آموزان و ... به امضای رؤسای دو نهاد رسید.

این تفاهم‌‌نامه چهارمین موافقتنامه معاونت امور زنان با آموزش و پرورش است که در آن به شش موضوع پرداخته شده که برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های زندگی برای 34 هزار مربی با محور نشاط و شادی، امید، خوشبینی، خویشتنداری، مقابله با فشار روانی، ابراز وجود مثبت، روابط مثبت، خودباوری و معنویت از جمله محورهای این کارگاه‌های آموزشی است.

آموزش مهارت‌های گفت‌وگوی مؤثر برای 30 هزار دانش‌آموز، مربی و والدین، برگزاری کارگاه‌های افزایش مشارکت اجتماعی برای 11 هزار مربی، دانش‌آموز و والدین، آموزش مهارت کودک یاری برای شش هزار دانش‌آموز، جذب سه هزار و 300 دانش‌آموز دختر بازمانده از تحصیل در پنج استان، مسابقه کتاب خوانی «بانوی اول» ویژه دختران با رویکرد الگوپذیری از حضرت خدیجه(س) و تقدیر از 200 دانش‌آموز در مقاطع مختلف که مراسم افتتاحیه آن روز 22 خرداد برگزار می‌شود از جمله محورهای دیگر این تفاهم‌نامه همکاری است.

در ادامه معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری ضمن تشریح برنامه‌هایی که برای تحقق عدالت جنسیتی در حال انجام است، گفت: در ارتباط با خانواده در همه استان‌ها در سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده محور ارتقای شاخص‌های خانواده پیش‌بینی شده و یکی از بحث‌های مشترک ما برای تحکیم خانواده آموزش قبل، حین و بعد از ازدواج و تقویت مهارت‌های ارتباطی و گفت‌وگوی بین نسلی است که در تمام استان‌ها این برنامه‌ها ادامه دارد.

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم، گفت: فرهنگ یک جامعه متأثر از نظام یادگیری است و اتفاق اصلی باید در نظام یادگیری رخ دهد تا فرهنگ استوار شود و فرهنگ استوار می‌تواند از توسعه حمایت کند. برای پایداری و رشد مستمر و دائمی، نیازمند این هستیم که در حوزه فرهنگ و نظام یادگیری، کارسازی کنیم لذا وزن برگزاری این گفت‌‌وگوها و نشست‌ها را بالا می‌بینم.

سرنوشت فرهنگ و نظام یادگیری

وی ادامه داد: اکنون هم که کاندیداهای ریاست جمهوری تبلیغات خود را آغاز می‌کنند باید بگویند می‌خواهند در حوزه فرهنگ چه کنند و برای نظام یادگیری به عنوان مهم‌ترین متحول کننده آینده جامعه چه خواهند کرد.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اهمیت جنس زن گفت: همه می‌دانیم مدرسه اول، خانه است و شخصیت در خانه شکل می‌گیرد و آن کسی که در خانه نقش‌آفرینی می‌کند و دامن پر مهرش را می‌گستراند مادر است. درست است که تربیت وظیفه والدین است اما کسی که بیشترین بار این وظیفه را بر دوش می‌کشد مادران هستند. 70 درصد معلمان ما در مدارس ابتدایی نیز خانم‌ها هستند یعنی در اینجا نیز کودکان و نوجوانان در اختیار خانم‌ها هستند.

عواقب قصور از پرورش زنان خلاق و توانمند

وی تصریح کرد: سهم زنان در اهتمام به این دوره‌های طلایی ابتدایی زندگی بچه‌ها بیشتر است و بیشترین سهم برای ساختن آینده به زنان داده شده است. اگر از پرورش زنانی کارساز، خلاق و توانمند قصور کنیم آینده خود را از دست می‌دهیم و هیچ تضمینی برای آینده بهتر به غیر از تربیت مادرانی توانمند نیست. مادری می‌تواند فرزندی قوی و توانمند را تقدیم به جامعه کند که عزت نفس دارد و شناخت صحیحی از شخصیت خود کسب کرده است. برای آموزش مشارکت اجتماعی نیز باید از خانه شروع کنیم.

در پایان این مراسم و پس از امضای تفاهم‌ نامه همکاری، ابتکار به تشریح نحوه برگزاری مسابقه بانوی اول که در سامانه شاد نیز بارگذاری شده است پرداخت و گفت: این مسابقه به صورت عمومی و ویژه دانش‌آموزان و معلمان برگزار می‌شود و از ابتدای اعلام آن تاکنون دو هزار و 700 نفر در آن ثبت‌نام کرده‌اند.

وی تصریح کرد: شخصیت والای حضرت خدیجه(س) که در دوران جاهلیت عرب شکل گرفت و توانستند تجارت حلالی را پایه‌گذاری کنند و به اندازه‌ای فرهیخته و بلند بود که برای همسری پیامبر(ص) را جست‌وجو کرده، شناختند و توانستند به آرمان بزرگ خودشان برسند نشان می‌دهد که نباید این تصور را القا کنیم که دین دست و پای افراد را می‌بندد. وجود ایشان نشان می‌دهد که وقتی انتخاب‌های خوب در میان باشد می‌توان مسیر خوبی برای زندگی خود ایجاد کرد.  

انتهای پیام
captcha