هزینه‌کرد 22 میلیارد ریالی اجرای نیات موقوفات در یزد
کد خبر: 3974666
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲

هزینه‌کرد 22 میلیارد ریالی اجرای نیات موقوفات در یزد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون قریب به 22 میلیارد ریال از محل موقوفات استان یزد، اجرای نیت شده است.

هزینه‌کرد 22 میلیارد ریالی اجرای نیات موقوفات در یزدحجت‌الاسلام حسین زارع‌زاده، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا از یزد اظهار کرد: اجرای امینانه نیات، امانتداری موقوفات، جلوگیری از طمع‌ورزی به موقوفات و ترویج فرهنگ وقف با نیت‌های به روز از اولویت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه است.

وی با بیان پوشیده نبودن آثار و خدمات وقف در جامعه در محورهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بر اجرای امینانه نیات واقفان خیراندیش و سوق‌دهی وقف‌های جدید منطبق بر نیاز روز جامعه بر فراگیر شدن این سنت حسنه، تأکید کرد.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد گفت: با وجود بیش از 700 نیت متفاوت در موقوفات استان یزد، نیات مذهبی اعم از روضه‌خوانی، اطعام، افطار، پخت نان، طبخ آش و سورک و قربانی گوسفند با بیش از 9 میلیارد ریال و نیات خیریه اعم از خیرات و مبرات، کمک به فقرا و مساکین، لباس و دارو و درمان با بیش از 8 میلیارد ریال بیشترین سهم اجرای امینانه نیات موقوفات را به خود اختصاص دادند.

وی سایر اجرای نیات موقوفات را شامل نیات اجتماعی، عتبات عالیات، بقاع متبرکه، مدارس علوم دینی و مساجد دانست و گفت: در زمان کنونی موضوعات متعددی برای فرهنگ وقف وجود دارد که وقف در امور فرهنگی، پزشکی، علمی، آموزشی، محیط زیست و ترویج دین از جمله آن‌ها است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد با بیان اینکه بیشترین اجرای نیات موقوفات استان دارای قید زمان و مکان مشخصی است بیان کرد: اغلب اجرای نیات براساس شرح وقفنامه در محل و زمان مشخص قید شده، قابلیت اجرایی دارد و خلاف آن امکان‌پذیر نیست، لذا از عمومیت مطلق خارج می‌شود.

زارع‌زاده افزود: همه می‌توانیم به نوعی واقف باشیم و آن کمک در تحقق وقف‌های مشارکتی است که یکی از این نوع مشارکت‌ها برطرف کردن مشکلات اقتصادی، اشتغال‌زایی و معیشتی تعدادی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه با کمک خیران و نیکوکاران است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون قریب به 22 میلیارد ریال از محل موقوفات استان یزد اجرای نیت شده است بیان کرد: از ابتدای سال جاری علاوه بر اجرای نیات از محل موقوفات استان، حضور خیران با محوریت مراکز افق امامزادگان و بقاع متبرکه در جهت تامین مایحتاج و همچنین کمک‌هزینه ازدواج اقشار مختلف جامعه بسیار پررنگ و در جهت ترویج فرهنگ نیکوکاری نقش بسزایی داشتند.

انتهای پیام
captcha