از دغدغه دختران امروز تا انتظارات از رئیس‌جمهور آینده
کد خبر: 3976801
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹
به مناسبت روز دختر /

از دغدغه دختران امروز تا انتظارات از رئیس‌جمهور آینده

به مناسبت ولادت حضرت معصومه(س) ایکنا یزد، با دختران ممتاز و فعال استان با محوریت معرفی فعالیت‌های شاخص، بیان دغدغه‌ها و انتظارات این قشر از رئیس‌جمهور آینده با توجه به نزدیک شدن به انتخابات به گفت‌وگو نشسته است.

از دغدغه دختران امروزی تا انتظارات از رئیس‌جمهور آیندهسالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) در تقویم ایرانی با عنوان روز «دختر» نام‌گذاری شده ‌است؛ نامگذاری‌ که ظاهرش ریشه در تجرد آن حضرت دارد اما باطنش در پی معرفی الگویی برجسته برای دختران مسلمان و به‌‌ویژه شیعه اهل بیت(ع) است.

به همین مناسبت ایکنا یزد، با دختران موفق و عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان، دختران موفق در حوزه علمیه و خواهران دوقلو داوطلب هلال‌احمر با محوریت فعالیت‌های شاخص و کسب رتبه‌های برتر، دغدغه‌های دختران امروزی و انتظارات از رئیس‌جمهور آینده با توجه به نزدیک شدن به انتخابات به گفت‌وگو نشست که در ادامه می‌خوانید:  

راحله پارسائی، پژوهشگر برتر حوزه دانش‌آموزی و 17 ساله از شهر یزد، که در پایه یازدهم رشته تجربی دبیرستان دوره دوم فرزانگان در حال تحصیل است، با اشاره به عضویت در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان گفت: با ورود به دوره دوم و شروع دوران پرشور نوجوانی که هر فردی دارای انرژی فوق‌العاده و روحیه عالی هست؛ به این نتیجه رسیدم که در کنار پیشرفت‌های درسی، علمی و پژوهشی می‌توان فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی هم داشت یا بهتر بگویم هر فردی یا نوجوانی اگر بخواهد در آینده شاد، خوشحال و مثمر ثمر باشد باید به همه ابعاد زندگی توجه کند و در راستای به فعل رساندن ایده‌های خود در زمینه‌های مختلف قدم بردارد.

وی ادامه داد: در دوران دبستان در آزمون‌های درسی و مسابقات مانند «تورنی تیم» یا «جابر بن حیان» شرکت کرده و توانستم رتبه‌های برتر را کسب کنم و با ورود به دوره اول فعالیت‌های پژوهشی و علمی خود را به صورت جدی شروع کردم و اکنون در آزمون‌های علمی مدرسه و نهادهای دیگر دارای رتبه برتر کشور هستم، همچنین امسال در المپیاد شیمی شرکت کرده و پس از قبولی در مرحله اول، منتظر نتایج مرحله دوم هستیم. در قسمت پژوهش در مسابقات نوجوان خوارزمی دارای سه رتبه کشوری؛ دو رتبه اولی و یک رتبه دومی هستم. در مسابقات گیاهان دارویی دارای رتبه اول کشور و در مسابقات مصطفی نور دارای رتبه برتر بخش پژوهشی فیزیک هستم و در استان پژوهشگر برتر دانش‌آموزی برای دو سال متوالی انتخاب شدم. در مسابقات قرآنی و فرهنگی دارای رتبه برتر ناحیه و استان هستم. همچنین بنده به ورزش علاقه زیادی دارم؛ در حوزه رزمی و تکواندو فعالیت دارم و دارای کمربند مشکی دان ۴ و مدال‌های استانی و در رشته بدمینتون و تیراندازی هم فعالیت می‌کنم. البته در فعالیت‌های فرهنگی و هنری در قسمت‌های مجری‌گری و نویسندگی، موسیقی و طراحی نیز فعالیت دارم.

ویژگی‌های دختر تراز اسلامی

پارسائی در پاسخ به این سؤال که ویژگی‌های دختر تراز اسلامی را چه می‌دانید گفت: دختر تراز اسلامی باید از بزرگوارانی همچون حضرت فاطمه(س)، حضرت زینب(س) و سایر بانوان اسوه الگوبرداری کند و این الگوبرداری را در قالب تکنولوژی و علم روز پیاده‌سازی کند و مانند حضرت فاطمه(س) که در همه ابعاد زندگی اعم از اقتصادی و مالی، خانوادگی و مادری، همسر، پشتیبانی از ولایت و ولایت‌مداری و سایر ابعاد که مدیریت بی‌نظیری داشته‌اند؛ برنامه‌ریزی کنند یا همچون حضرت زینب(س) بتوانند در حوادث و بحران‌ها موقعیت را مدیریت و کنترل کنند. دختر تراز اسلامی کسی است که بتواند با حفظ حریم‌های شخصی خود در انواع زمینه‌ها فعالیت کند و بتواند خودِ واقعیِ خود را بپذیرد و قبول کند او به عنوان خودش در تمام جهان هستی بی بدیل است و سعی کند که نفس خود را مورد تربیت قرار دهد و در همه زمینه‌های فرهنگی، ورزشی، مذهبی، هنری، علمی، پژوهشی و ... وارد شود.

وی با اشاره به دغدغه‌های دختران امروزی بیان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی بانوان جوان در این دوران، انتخاب شغل درست است، چرا که حوزه فعالیت بانوان در بعضی از رشته‌ها محدود شده است، دومین دغدغه را می‌توان عدم درک دختران جوان توسط نسل‌های پیشین به علت نواقص فرهنگی برشمرد. از نظر بنده یک دختر می‌تواند در همه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی، مذهبی، علمی و هنری حضور پیدا کند اما به شرط اینکه زمینه و ساختارهای مناسب برای فعالیت یک بانوی اسلامی مهیا شود اما امروزه در اکثر جوامع از زن به عنوان یک کالا و ابزاری برای منفعت اقتصادی استفاده می‌کنند.

اصلاحیه‌ نظام آموزشی

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به برگزاری انتخابات در ۲۸ خرداد، انتظارات شما از رئیس‌جمهور آینده چیست گفت: انتظارم به عنوان یک جوان ایرانی این است که رئیس‌جمهور باید با تعیین استراتژی مناسب و چشم‌اندازی درست، اعتماد به آینده‌ای خوب را در کشور برای جوانان پدید آورد؛ رئیس‌جمهور و دستگاه‌های ذی‌ربط باید از جوانان به عنوان اتاق فکر و ایده‌پرداز استفاده کنند و به نظریات و ایده‌های این قشر فعال در زمینه مشکلات جامعه توجه لازم را داشته باشند و زیرساخت را برای تولید انبوه اختراعات نو و کارآمد نخبگان آماده کنند.

این جوان یزدی افزود: همچنین نظام آموزشی باید از اصلاحیه‌هایی کامل بهره‌مند شود، متأسفانه نظامی که باید ذهن کودک و نوجوان را برای خلاقیت و حل مشکلات آماده کند و مهارت‌های زندگی را به آن‌ها آموزش دهد، تبدیل به مافیای اقتصادی برای بعضی از افراد شده و خیلی از جوانان دختر و پسر تنها برای رد شدن از سد کنکور و رسیدن به شغل خوب و درآمد مناسب، علایق و استعدادها و فعالیت‌های فوق برنامه خود را زیر پا می‌گذارند.

وی رمز موفقیتش در زندگی را ایمان، تلاش و پشتکار دانست و گفت: صحبت‌های باقی‌مانده زیاد هستند به همین دلیل ترجیح می‌دهم با یک شعر این مصاحبه را به پایان برسانم. «نعره زد عشق که خونین جگری پیدا شد *** حسن لرزید که صاحب نظری پیدا شد؛ فطرت آشفت که از خاک جهان مجبور *** خودگری خودشکنی خودنگری پیدا شد؛ خبری رفت زگردون به شبستان ازل*** حذر ای پردگیان پرده دری پیدا شد؛ آرزو بی‌خبر از خویش به آغوش حیات *** چشم واکرد و جهان دگری پیدا شد؛ زندگی گفت که در خاک تپیدم همه عمر***تا ازین گنبد دیرینه دری پیدا شد».

مهمترین نقطه قوت اتحادیه دانش‌آموزی

نرگس فلاح، دانش‌آموز پایه یازدهم دبیرستان رادمنش، که در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان یزد و همچنین قرارگاه ملی فعال فرهنگی عضویت دارد نیز به ایکنا گفت: از طریق یکی از دوستانم با انجمن‌های اسلامی آشنا شدم و این اتفاق را یک لطف و عنایت الهی می‌دانم.

وی با اشاره به مهمترین نقطه قوت اتحادیه دانش‌آموزی بیان کرد: مهمترین نقطه قوت این اتحادیه، بودن آن است؛ یعنی از ایده تا اجرا، دانش‌آموز نقش اصلی را بر عهده دارد که البته این موضوع را در سطوح مختلف قرارگاهی اتحادیه شاهد هستیم. در قرارگاه ملی، نماینده دانش‌آموزان هر استان حضور دارد و از جمله فعالیت قرارگاه ملی؛ بررسی مسائل مورد ابتلای دانش‌آموزان هم انجمنی و هم غیر انجمنی و فعالیت و برنامه‌ریزی در این خصوص است که می‌تواند یک برنامه، یا اصلاح ساختاری و یا حتی مطالبه از مسئولان مربوطه در سطح ملی باشد.

فلاح افزود: مهمترین ویژگی دختر تراز اسلامی این است که به هویت خود افتخار می‌کند و سعی دارد الگوی یک دختر مسلمان را برجسته کند، برخلاف تصویری که فرهنگ غرب از هویت دختر مسلمان ترسیم کرده، نقش ایفا می‌کند و یک عنصر مهم و اثرگذار در خانواده، محیط علمی، عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی... است و دختران اطراف خود را نسبت به این هویت آگاه می‌کند. البته صرفاً به این معنی که با دوستان صحبت کند، نیست! این بخش کوچکی است، او با زنده کردن هویت دختر مسلمان در خود اثرگذاری را دارد، هم‌چنین عنصری فعال و پویا خواهد بود، وقتی دوستان و اطرافیان او این هویت را مجسم مشاهده می‌کنند، ناخودآگاه دوست دارند که این هویت را دارا باشند زیرا که روح آنها تشنه به این هویت است.

ریشه‌ای‌ترین دغدغه‌های دختران

وی با اشاره به دغدغه‌های دختران امروزی تصریح کرد: ریشه‌ای‌ترین دغدغه‌های دختران هم همین بحث هویت است، متأسفانه فرهنگ پر زرق و برق غرب نمی‌تواند پاسخگوی آن روح تشنه و هویت دخترانه باشد به همین دلیل زمینه‌ساز دغدغه‌های گوناگونی شده است لذا باید الگوهای اسلامی تبیین شده و در معرض دید نوجوان‌ها قرار گیرد.

عضو قرارگاه ملی فعال فرهنگی ادامه داد: امام‌ خمینی(ره) در جمله‌ای به این مضمون فرمودند: «اگر جوانان ما با فرهنگ اسلامی آشنا باشند به سمت فرهنگ‌های دیگر از جمله فرهنگ غربی و... نمی‌روند و احتیاج به این الگوها ندارند».

فلاح با اشاره به انتظارات یک دختر جوان و موفق از رئیس‌جمهور آینده گفت: اولاً نگاه درست و عمیق در زمینه دختران و بانوان داشته باشند و زمینه‌های مختلف از فضای آموزش تا نقش‌آفرینی‌های اجتماعی دختران را فراهم کنند و ثانیاً مبحث آموزش برای دختران است که در آموزش و پرورش باید قوی‌تر به این موضوع نگاه شود.

وی با اشاره به سخن پایانی بیان کرد: مجدداً روز دختر را تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم که دعای صاحب این روز، حضرت معصومه(س) پشتیبان همه دختران مسلمان جهان باشد، و خدا به ما توفیق دهد که در مسیر ایشان قدم برداریم.

نقش مهم فضای مذهبی در خانواده

زهرا خسروی، قاری قرآن کریم و مبلغ توانمند طرح بهنام در مدارس استان، نیز با اشاره به نحوه ورود به حوزه علمیه گفت: با وجود فضای مذهبی که در خانواده حاکم بود و همچنین از طریق یکی از اساتید حوزه علمیه به سمت حوزه سوق داده شدم.

وی با اشاره به نحوه ورود به عرصه قرآنی نیز گفت: همچنین به واسطه شرکت در جلسات قرائت قرآن که به صورت خانوادگی برگزار می‌شد، کم و بیش با فضای قرآنی در ارتباط بودم تا اینکه در هشت سالگی به توصیه استاد محمدمهدی کریمی‌نیا که به استعدادم در زمینه صوت و لحن قرآن کریم اذعان داشتند، وارد فضای قرائت قرآن شدم، در ابتدا از 9 سالگی در مسابقات فرهنگی هنری شهرستان تفت شرکت کردم و تا پانزده سالگی به صورت پی در پی موفق به کسب رتبه اول در شهرستان می‌شدم. همچنین در این سال‌ها موفق به کسب مقام دوم و سوم در استان نیز شدم.

وی ادامه داد: با ورود به حوزه علمیه و کسب مقام اول در استان موفق به شرکت در مسابقات کشوری شدم. حضور متعدد در مسابقات شهرستان، استان و کشور، زمینه و بستر را برای مطرح شدن در فضای فرهنگی استان و به تبع آن دعوت به شرکت در مجالس و محافل مختلف، فراهم کرد.

خسروی که طلبه سال پنجم سطح دو علوم حوزوی و در حوزه علمیه حضرت زینب کبری مشغول به تحصیل است با اشاره به فعالیت در طرح شهید بهنام محمدی گفت: در این طرح به واسطه فعالیت‌های فرهنگی که در سطح شهرستان و استان انجام داده بودم از طرف سپاه شهرستان دعوت به همکاری در این طرح شدم که طرح بسیار خوب و تأثیرگذاری برای نوجوانان مقطع متوسطه اول رقم خورد.

وی با اشاره به ویژگی‌های یک دختر تراز اسلامی گفت: دختر تراز انقلاب اسلامی یک سری وظایف نسبت به خود و یک سری وظایف نسبت به دیگران به‌ویژه بعد از ازدواج نسبت به همسر دارد. برای رشد خود لازم است مؤلفه‌هایی در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی کسب کند، از همه مهم‌تر اهتمام بر این داشته باشد که در قبال همسرش و وظایفی که در حوزه زندگی مشترک برعهده دارد موفق عمل کند. به تعبیر مقام معظم رهبری کدبانو باشد.

این طلبه قاری با اشاره به دغدغه دختران امروزی گفت: دغدغه دختران امروزی این است که سعی دارند حضور خود را در اجتماع تقویت کنند. این حضور می‌تواند از طریق بسترهای تحصیل، اشتغال، کار فرهنگی و غیره محقق شود که محدودیت ایجاد نکند و به دنبال آن باعث دین‌زدگی نشود.

این جوان موفق با اشاره به انتظارات از رئیس‌جمهور آینده تصریح کرد: با توجه به بیانات حضرت آقا دولتی تشکیل دهد که روحیه‌ای جوان داشته و مطابق با بیانیه گام دوم انقلاب جمهوری اسلامی را به اهداف والایش نزدیک کند و این مهم محقق نخواهد شد مگر با روحیه‌ای جهادی و انقلابی و اتخاذ رویکردهای مناسب در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی.

حفظ حیا و عفت در فعالیت‌های اجتماعی

فاطمه یاوری، متولد سال 1381 که در پایه سیکل حوزه علمیه الزهرا(س) یزد در حال تحصیل است، با اشاره به نحوه ورودش به حوزه علمیه اظهار کرد: در پایه نهم هنگامی که تصمیم گرفتم برای انتخاب رشته اقدام کنم به صورت اتفاقی و از طریق تعدادی از طلاب که برای تبلیغ در مدرسه ما حضور یافته بودند، با بیان ویژگی‌های منحصر به فرد حوزه تحت تأثیر قرار گرفتم البته یکی از دوستانم نیز از تجربه یکی از اقوام که در حوزه تحصیل داشتند، مطالبی بیان کردند و علاقه‌مندی در بنده ایجاد شد و نسبت به ثبت‌نام در حوزه علمیه اقدام کردم.

وی با اشاره به فعالیت‌هایی که باعث درخشش در دوران تحصیل شده گفت: با توجه به اینکه زبان عربی، زبان قرآن و گویای جهان اسلام است، با تشویق مادرم برای ثبت‌نام در دوره مکالمه عربی اقدام کردم و اکنون سه سال است که مکالمه عربی را دنبال می‌کنم و ان‌شاءالله تا خرداد سال آینده به پایان خواهم رساند و علاقه دارم پس از این دوره نسبت به فراگیری مکالمه زبان انگلیسی اقدام کنم.

یاوری که مشغول حفظ قرآن کریم نیز است، ورودش به این عرصه قرآن را تشویق یکی از دوستانش می‌داند و با اشاره به فعالیت‌های هنری خود در دوران تحصیل گفت: یکی از اساتیدم که در حوزه کامپیوتر و نرم‌افزار مهارت داشتند بنده را با توجه به علاقه‌ای که داشتم، به سمت تدوین هدایت کردند و البته در این مسیر در مسابقات مختلف شرکت کردم و رتبه‌های خوبی را کسب کردم که شایسته تقدیر مسابقات دانشگاه فرهنگیان و نیروی انتظامی از آن جمله است. همچنین کسب رتبه اول در مسابقات هنری در رشته منبت‌کاری روی چوب و رتبه دوم استانی از دیگر افتخاراتم در زمینه هنری است.

این طلبه موفق بر حُجب و حَیا از سوی دختران ایران زمین به‌ویژه استان یزد تأکید کرد و افزود: به نظر بنده ویژگی یک دختر تراز اسلامی این است که بتواند در عین حال که در جامعه کار کرده و به مردم خدمت می‌کند، حیا و نجابت و عفت خود را حفظ کند.

وی با اشاره به انتظارات یک دختر جوان و طلبه موفق از رئیس جمهور آینده گفت: در کشور ایران با اینکه یک جامعه اسلامی است ولی یک دختر برای رفت و آمد در مکان‌های مختلف امنیت کافی را ندارد و همین باعث می‌شود نتواند آن گونه که دوست دارد به فعالیت‌های خود ادامه دهد، همچنین نباید بین دختر و پسر تبعیض قائل شد و به یک پسر این میدان و آزادی داده شود که چون پسر است هرکاری را می‌تواند در سطح جامعه انجام دهد همان‌طور که از یک دختر انتظار می‌رود حیا و عفت را در همه حال حفظ کند، برای پسرها نیز باید این ملاک و معیار را قرار دهند.

یاوری افزود: امیدواریم رئیس‌جمهور یک فرد فرهیخته، اندیشمند و فهیم باشد که بتواند با دانش و اطلاعاتی که دارد این روند نزولی که در جامعه به وجود آمده است را به صعودی تبدیل کند و اقتصاد را سامان دهد و کارخانه‌های تعطیل شده را راه‌اندازی کند و حجم بیکاری را که در سطح جامعه به وجود آمده از بین ببرد و به قشر آسیب‌پذیر کمک کند تا مردم جامعه در کمال آرامش و رضایتمندی به زندگی خود ادامه دهند.

وی با اشاره به سخن پایانی تصریح کرد: دوست دارم فرهنگ حجاب در سرتاسر ایران پایه‌گذاری شود، از افراد تحصیل‌کرده و نخبه کشور و همچنین طلاب حمایت لازم صورت گیرد تا بتوانیم تبلیغ دین اسلام را به خارج از کشور تسری داده و به نوعی اقدامات و فعالیت‌ها در این زمینه مثمر ثمر واقع شود.

فعالیت دوساله دوقلوهای بشردوست

فرحناز و نازنین ابراهیمی، متولد 1381 و دانش‌آموز پایه دوازدهم تجربی و جوان موفق و فعال شهرستان خاتم و هلال‌احمر استان هستند که نحوه ورود به هلال‌احمر را این گونه بیان می‌کنند: از تابستان سال 1399و با هدف کسب آگاهی وارد هلال‌احمر شدیم.

نازنین هدف از ورود به هلال‌احمر را فعالیت‌های بشردوستانه با انگیزه کمک‌رسانی به افراد آسیب‌دیده در حوادث دانست و فرحناز نیز هدف و انگیزه خود را این گونه بیان می‌کند: هلال‌احمر قانون خود را دارد به نام «داوطلبی»، البته از استانداردها و ظرفیت‌هایی هم برخوردار است. علاقه زیادی به آموزش و شرکت در دوره‌های هلال احمر دارم تا اینکه با کسب این آموزش‌ها بتوانم جان مردم سرزمینم را نجات دهم و افراد دیگری را به عضویت در این نهاد دعوت کنم. البته اینکه همزمان هر دو با هم فعالیت می‌کنیم، حس همکاری، اعتماد به نفس و رضایت بیشتری در ما به‌ وجود آمده است. این‌که بتوانیم هر دو به عنوان دوخواهر دوقلو حتی کمک و پشتیبانی برای خانواده خود در هنگام بروز مشکل و وقوع حوادثی مثل سیل و زلزله باشیم. به عنوان خواهر دوقلو همیشه کارها را به صورت مشابه انجام می‌دادیم و وقتی قرار شد فعالیتی در هلال‌احمر شهرستان و در مدرسه داشته باشیم، فعالیت‌ها بیشتر شد به شکلی که در اکثر برنامه‌ها مشارکت داریم و این مشارکت در روابط اجتماعی و در محیط خانه نیز نقش بسزایی داشته است.

دوقلوهای ابراهیمی با اشاره به احساس خود زمانی که لباس هلال احمر را به تن دارند می‌گویند: هنگامی که این لباس را به تن داریم، احساس خشنودی و رضایتی در ما ایجاد می‌شود که می‌توانیم در حدّ توان به هموطنان کمک کنیم. لباس جمعیت در جایگاه خودش مقدس است و برای آن احترام قائل هستم.

نازنین شاخص‌ترین فعالیتش را شرکت در دوره کمک‌های اولیه و طرح‌های آمران و ناظران برشمرد و فرحناز علاوه بر حضور در این دوره‌ها نقش‌آفرینی در ایام کرونا را فعالیت شاخصی دانست که توانسته است در شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا و توصیه به مردم در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی نقش مؤثری ایفا کند.

ویژگی دختر موفق از نگاه قرآن

زهرا صدرالدین، مدرس حوزه، نیز ضمن تبریک میلاد سراسر نور حضرت فاطمه معصومه(س) و همچنین روز دختر با اشاره به روایتی گفت: در روایتی آمده است: «نِعمَ الوَلَدُ البَنَاتُ مُلَطِّفَاتٌ مُجَهِّزَاتٌ مُؤمِنَاتٌ مُبَارَكاتٌ مُفَلَّيَاتٌ؛ دختران چه فرزندان خوبى هستند؛ با لطافت و مهربان، آماده به خدمت‌‏رسانى، يار و غمخوار، با بركت و پاكيزه كننده». که در واقع با بیان این ویژگی‌ها لزوم برنامه‌ریزی دقیق و مستقل برای دختران لازم و ضروری به نظر می‌آید تا مورد توجه هر چه بیشتر خانواده‌ها قرار گیرند.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم ویژگی دختران بارز و پسندیده را بیان کنیم باید به آیه 35 سوره احزاب رجوع کنیم که در این آیه ایمان، وقار و فروتنی، اهل روزه، یاد و ذکر خداوند متعال و ... از جمله این ویژگی‌ها بیان شده است.

صدرالدین در پایان بیان کرد: دعای حضرت مهدی(عج) «وَ عَلَى النِّسَاءِ بِالْحَیَاءِ وَ الْعِفَّة» در حق بانوان و دختران این مرز و بوم مستجاب شود و بتوانند بهترین سربازان این امام در تلاش و رکاب بوده و جامعه مهدوی را شاهد باشیم.

انتهای پیام
captcha