انتخاب اصلح بر مبنای ملاک‌های قرآنی باشد / اصلاح فهم جامعه از انتخاب‌گری
کد خبر: 3977824
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
در میزگرد تخصصی ایکنا «انتخاب اصلح از دیدگاه قرآن» مطرح شد؛

انتخاب اصلح بر مبنای ملاک‌های قرآنی باشد / اصلاح فهم جامعه از انتخاب‌گری

مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان با اشاره به برگزیدن فرد بر مبنای ملاک‌های قرآنی گفت: قرآن کریم برای مشخص شدن ملاک فرد اصلح آیه ۵۵ سوره یوسف را بیان می‌کند که در این راستا یکی از ملاک‌های قرآنی، اصلح و عالم بودن است، چراکه این فرد می‌خواهد سرنوشت جامعه را رقم بزند.

برگزیدن بر مبنای ملاک‌های قرآنیبه گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام نادر رنجبر، مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان، در میزگرد تخصصی «انتخاب اصلح از دیدگاه قرآن» ایکنای کردستان، با اشاره به مشکلات عدم حضور مردم در انتخابات اظهار کرد: اگر مردم در انتخابات حضور پررنگ و حداکثری و انتخاب درستی نداشته باشند، سرنوشت آن کشور به خطر خواهد افتاد لذا انتخابات در جامعه اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است و انتخاب فرد اصلح از موضوعات مهم و محوری در جامعه اسلامی ماست.

وی با اشاره به اینکه در جامعه اسلامی ما مقبولیت نظام به حضور حداکثری در انتخابات است، گفت: اگر حضور مردم در انتخابات کم‌رنگ شود بیانگر این امر است که حکومت و حاکمیت نتوانسته‌اند رضایت مردم را جلب کند که این امر پیامدهای بدی برای حکومت خواهد داشت. جامعه اسلامی ما مبتنی بر حضور مردمی است، جامعه‌ای که در بسیاری از امور سرنوشتش به دست خود مردم رقم می‌خورد و اگر ما این را با کشورهایی مقایسه کنیم که در هیچ اموری نظر مردم اهمیت ندارد و مردم در آن نقش ایفا نمی‌کنند و دارای نظام های سنتی و غیر دموکراتیک و حاکمیت موروثی هستند.


بیشتر بخوانید:


وی اظهار کرد: جامعه اسلامی و نظام مقدس انقلاب اسلامی سالانه به طور میانگین خود را در معرض انتخاب مردم قرار می‌دهد که این امر نشان دهنده اعتقاد به مردم و حضور حداکثری مردم دارد. مقام معظم رهبری در بیاناتشان اهمیت حضور حداکثری در انتخابات را مهم‌تر از انتخاب فرد برگزیده قلمداد می‌کنند و این بیانگر آن است که حاکمانی که در رأس امور کشور قرار دارند به درستی به این حقیقت رسیده‌اند که برای طی مسیر صحیح و رسیدن به آرمان‌های ترسیم شده جامعه، باید مردم پای کار باشند و در صحنه حضور داشته باشند.

حضور در انتخابات

وی یادآور شد: یکی از مؤلفه‌های حضور مردم در عرصه، انتخابات 1400 است که امیدواریم در این انتخابات با حضور پررنگ مردم پای صندوق‌های رأی سرنوشت مردم به درستی رقم بخورد.

مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان با تأکید بر اینکه ملاک‌های قرآنی را در انتخاب فرد اصلح مبنا قرار دهیم، گفت: اصلح بودن فرد یک مسئله کلیدی و حیاتی در انتخاب فردی است که وی را بر سرنوشت جامعه تعیین و حاکم کنیم. قرآن کریم برای مشخص شدن ملاک فرد اصلح داستان حضرت یوسف را بیان می‌کند زمانی که گفت: «اجْعَلْنِي عَلَى خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ؛ [يوسف] گفت مرا بر خزانه‌هاى اين سرزمين بگمار كه من نگهبانى دانا هستم»(آیه 55 سوره یوسف) پس یکی از ملاک‌های قرآنی برای انتخاب اصلح بودن تخصص و عالم بودن است چراکه می‌خواهد سرنوشت یک جامعه را رقم بزند.

حجت‌الاسلام رنجبر افزود: عدم تخصص و تعهد و توانمندی فردی که در رأس امور کشور قرار می‌گیرد جامعه را با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد کرد لذا می‌بینیم فردی که متعهد، توانمند و قدرتمند باشد، اثرگذاری لازم را در حفظ بیت‌المال، جامعه و در عرصه‌های‌ مختلف خواهد داشت همان‌گونه که تاکنون دیده‌ایم کسانی که در این جایگاه قرار می‌گیرند از این امور صیانت نمی‌کنند.

وی عدالت را یکی از محورهای اصلی جامعه دانست و گفت: بعضی از اندیشمندان معتقدند که عدالت بر مسئله امنیت برتری دارد لذا وقتی حضرت علی(ع) در منصب خود قرار می‌گیرد، عنوان می‌کند که افراد متخصص، مؤثر، کارآمد و اثرگذار در ایجاد تغییر و تحول در جامعه را بالا می‌کشم و کسانی که به ناحق و بدون تخصص در رأس هرم قدرت قرار گرفتند، را برکنار می‌کنم.

مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان با اشاره به آیه 247 سوره بقره که می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ؛ ر حقيقت ‏خدا او را بر شما برترى داده و او را در دانش و [نيروى] بدنى بر شما برترى بخشيده است»، افزود: لذا فرد اصلح کسی است که دانش و توانایی برتری نسبت با سایرین را داشته باشد.

وظیفه دولت‌ها فقط تأمین ساحت مادی جامعه نیست

وی با اشاره به اینکه فرد اصلح باید در ابعاد مختلف قدرت فکری و اجرایی داشته و اهل تدبیر باشد، افزود: انسان دو ساحت مادی و معنوی دارد، وظیفه دولت‌ها تنها تأمین ساحت مادی جامعه نیست بلکه باید به بُعد معنوی و روحی جامعه نیز اهمیت دهد چراکه جامعه‌ای که فقط در بُعد مادی رشد کند، در سراشیبی سقوط قرار می‌گیرد. جامعه غربی که امروز با سرعت در بُعد مادی در مسیر توسعه قرار گرفته با همان سرعت در سراشیبی سقوط قرار خواهد گرفت.لذا کسی که در رأس قرار می‌گیرد باید به اقامه نماز، زکات و امر به معروف و نهی از منکر توجه کند.

حجت‌الاسلام رنجبر با ذکر اینکه تقوا و ‍پارسایی و خردمندی از ویژگی‌های فرد اصلح است، افزود: خردمندی زمینه‌ساز برنامه‌ریزی کارساز و مؤثر خواهد بود همچنان که ما می‌بینیم هشت سال جامعه معطل یک پروژه و به نتیجه رسیدن آن شده و این پروژه نه تنها مشکلات جامعه را حل نکرد بلکه مشکلات جامعه را مضاعف کرد و تمام مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه در این دوره راکد ماند.

مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان توجه به مردم به دلیل اینکه ستون فقرات جامعه هستند، را بسیار حائز اهمیت دانست و بیان کرد: حکومتی که بر مردم متکی نباشد لاجرم به سمت سقوط خواهد رفت چراکه با زور اسلحه نمی‌توان جامعه را راضی نگه داشت لذا حضرت علی(ع) به مالک‌اشتر توصیه کرد که این حکومتی که در اختیار تو قرار گرفته، طعمه نیست بلکه امانتی بر عهده تو گذاشته شده است و در این راستا باید با مردم مهربان باشی و به آن‌ها محبت کنی.

حجت‌الاسلام رنجبر دلار و بورس را دو طعمه‌ای دانست که دولتمردان از آن به نفع خود بهره‌برداری لازم را کردند و تمام مردم و سرمایه اقتصادی افراد جامعه را دچار مشکل کردند لذا این دیدگاه، دیدگاه دینی نیست.

جامعه نخبگان دید جامعه را اصلاح کنند

حجت‌الاسلام محمدمهدی منادی، مسئول دفتر نهاد دانشگاه فرهنگیان، در ادامه این میزگرد اظهار کرد: نخبگان باید فهم جامعه را از دید انتخابگری اصلاح کند.

برگزیدن بر مبنای ملاک‌های قرآنی

وی انتخاب، انتخاب‌گر و منتخب را سه رکن اصلی در انتخابات دانست و گفت: انتخاب فعل انتخاب‌گر و منتخب حاصل اثر و کار انتخاب‌گر است و منتخب‌ها هم یکدست نیستند اما امروز با مبالغه عنوان می‌شود نباید در انتخابات شرکت کرد اما این استدلال صحیح نیست.

حجت‌الاسلام منادی با اشاره به اینکه در جامعه و عالم نظام اولویت‌ها حاکم است، افزود: در نظام اولویت‌ها ما یکی از ملاک‌هایمان خوب و بد است اقسام دیگر خوب و خوبتر و بد و بدتر را نیز داریم لذا انتخاب‌گر فقط مسئول انتخاب بین خوب و بد نیست بلکه مسئول انتخاب بین خوب و خوب‌تر است و این مسئولیت ما را بالا می‌برد. فهم جامعه از بستر انتخابگری باید اصلاح شود و به این سمت جهت پیدا کند که ما در یک جهانی که نظام اولویت در آن حاکم است زیست می‌کنیم و این می‌طلبد که انتخا‌ب‌های خود را بین صفر و 100 نبینیم.

رجوع به آیات قرآن

حجت‌الاسلام اسفندی، معاون رئیس دفتر نهاد دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در ادامه این میزگرد اظهار کرد: برای انتخاب اصلح باید به آیات قرآن رجوع کنیم تا بتوانیم آینده شکوفا و روبه رشدی را برای کشور و نظام مقدس انقلاب اسلامی رقم بزنیم.

برگزیدن بر مبنای ملاک‌های قرآنی

وی با اشاره به اینکه دشمن‌شناسی یکی از اولویت‌های انتخاب فرد اصلح از دیدگاه قرآن است، افزود: در عرصه بین‌الملل اگر بخواهیم منافع اقتصادی ما تأمین شود باید نگاه واقع‌بینانه به وقایع داشته باشیم. اما اگر این واقعیت را نادیده بگیریم مشکلات عدیده‌ای برای ما درست می‌شود. اگر این دشمن‌شناسی در نگاه سیاست خارجی حکومت اسلامی مورد توجه قرار نگیرد، آسیب این تصور غلط به 85 میلیون نفر ملت ایران وارد می‌شود.

حجت‌الاسلام اسفندی با اشاره به اینکه فرد اصلح باید قائل به استقلال‌طلبی جامعه باشد، گفت: خداوند متعال در آیه 60 سوره انفال در این زمینه می‌فرماید: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ؛ و هر چه در توان داريد از نيرو و اسب‌هاى آماده بسيج كنيد تا با اين [تداركات] دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان] ديگرى را جز ايشان كه شما نمى‌‏شناسيدشان و خدا آنان را مى‌شناسد، بترسانيد».

وی افزود: با توجه به این آیه قرآن ما باید توانمندی‌های خود را افزایش دهیم و یک نگاه درون‌نگر داشته باشیم تا اینکه نگاه به برون از کشور و یاری از سوی دشمنان داشته باشیم. وقتی کشوری در عرصه بین‌الملل ضعیف باشد، به دلیل عدم توانمندی در معادلات بین‌الملل محاسبه نمی‌شود اما کشور قوی و توانمند در معادلات بین‌الملل مورد توجه قرار می‌گیرد. در این راستا ما به عنوان مسلمان و پیرو قرآن باید هر توانمندی که جامعه به آن نیاز دارد را کسب کنیم و یک سری از توانمندی‎ها زیربنایی و یک سری روبنایی هستند این توانمندی‌های زیربنایی اساس جامعه را تشکیل می‌دهند.

علم و دانش؛ قدم اول برای توانمند شدن

وی توانمندی‌های یک کشور را شامل علم و دانش، منابع انسانی و تربیت نخبگان و فرهیختگان و منابع دانست و ادامه داد: علم و دانش قدم اول برای توانمند شدن است و در مرحله بعد با استفاده از این دانش، به جای خام‌فروشی مواد اولیه را فناوری کنیم و با این امر ارزش افزوده و تولید ثروت برای کشور کسب کنیم و از طریق علم برای افراد جامعه ایجاد شغل کنیم.

حجت‌الاسلام اسفندی اظهار کرد: ارتقای علمی کشور موجب می‌شود که اقتصاد را دانش‌بنیان کنیم و این اقتصاد دانش بنیان، قدرت چانه‌زنی ما را در عرصه بین‌الملل افزایش می‌دهد و این مصداق عینی «ما می‌توانیم» است. خداوند متعال در آیه 70 سوره احزاب می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد از خدا پروا داريد و سخنى استوار گوييد». اگر خودکم‌بین باشیم و احساس حقارت در ما شکل گرفته باشد نمی‌توانیم در مقابل قدرت‌های استکباری ایستادگی کنیم پس بر اساس این آیه قرآن یکی از اساس فرد اصلح این است که توانمندی‌های کشور را بشناسد و بر اساس توانمندی‌ها عمل کرده و محکم از این توانایی‌ها دفاع کند.

معاون رئیس دفتر نهاد دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به آیه 2 سوره مائده که می‌فرماید: «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ؛ در نيكوكارى و پرهيزگارى با يكديگر همكارى كنيد و در گناه و تعدى دستيار هم نشويد»، اظهار کرد: در این راستا رئیس‌جمهور باید توانمندی اجماع‌سازی و بهره‌گیری از ظرفیت کشور برای حل مشکلات را داشته باشد. نخبه سیاسی بر اساس آیات قرآن این توانمندی را دارد که هم در مسیر صلاح و درست حرکت کند و هم اجماع‌سازی در جامعه داشته باشد و با بهره‌گیری از ظرفیت جامعه برای رسیدن به جامعه مطلوب تلاش کند.

مردمی بودن ملاک اصلی فرد اصلح

محمد عبدالملکی، مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، در این میزگرد به معیارهای انتخاب فرد اصلح اشاره و بیان کرد: مردمی بودن یکی از معیارهای اصلی انتخاب یک فرد به عنوان رئیس‌جمهور خواهد بود. مردمی بودن به این معنا که فرد کاندیدا باید با مردم زیسته باشد و با اولویت‌ها، خواسته‌ها و دردها و دغدغه‌های مردم آشنا باشد و دردهای اجتماعی و فرهنگی مردم را به درستی درک کرده باشد.

برگزیدن بر مبنای ملاک‌های قرآنی

عبدالملکی بیان کرد: عقلانیت و میانه‌روی در مشی و منش فرد معیار بسیار مهمی در انتخاب فرد اصلح است چراکه ما در دوره‌های قبلی دیدیم که فرد منتخب با تصمیم‌گیری‌های ناصحیح آسیب‌های بسیاری به کل مردم وارد کرده است و مردم بیشتر از افراط و تندروی‌ها آسیب دیده‌اند تا از اعتدال و میانه‌روی در مشی و منش فرد.

وی کاردانی و تخصص را یکی دیگر از ملاک‌های لازم برای انتخاب فرد اصلح دانست و افزود: ما در بین اعضای شورای شهر می بینیم کسانی را که تا دیروز با مردم هیچ کاری نداشتند و در خط فعالیت‌های فرهنگی و حقوق شهروندی خود هیچ گره‌ای از مشکلات جامعه باز نکردند اما امروز باز در این دوره ثبت‌نام کرده و جای تعجب‌آور آن این است که مردم هم به آن‌ها رأی می‌دهند. تیم کاری متخصص و کاردان نیز بسیار حائز اهمیت است چراکه گاهی اوقات خود فرد، فردی منتخب و کاردان بوده است اما تیم کاری که برمی‌گزیند، انسان‌های مؤثر و مثبتی نیستند.

وی با اشاره به سوابق و صبغه فرد در انتخاب فرد اصلح اشاره کرد و افزود: مردم برای انتخاب صحیح خود باید به سوابق کاری فرد کاندیدا مراجعه کرده و با ارزیابی سوابق آن‌ها بهترین را برگزیند. کسی که خود را در معرض انتخاب قرار می‌دهد، باید شناخت کلی از مسائل داخلی و خارجی و توانمندی‌های کشور داشته باشد و یک کاندیدای ریاست جمهور باید ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و توانمندی‌های کشور را به خوبی بشناسد و با درک صحیح از این توانمندی‌ها براساس آن برنامه‌ریزی‌های خود را انجام دهد. صداقت و اعتماد یکی دیگر از ویژگی‌های فرد اصلح است یک نامزد ریاست‌جمهوری باید به گونه‌ای سخنرانی کند که آرامش را به جامعه بازگرداند.

مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان یادآور شد: بخشی از سلب اعتماد مردم به سخنانی که در مناظره عنوان می‌شود باز می‌گردد چرا که دروغ‌ نامزدهای انتخاباتی و عدم توجه به شعارهای انتخاباتی خود موجب سلب اعتماد مردم از نظام شده است لذا رئیس جمهور آینده باید سرمایه اجتماعی اعتماد را به جامعه بازگرداند لذا با یک برنامه‌ریزی درست می‌تواند اعتماد را در جامعه ارتقا دهد. امیدواریم مردم آگاه ما در انتخاب فرد اصلح مسائل قومیتی و مذهبی را مبنا قرار نداده و با ملاک‌های واقعی، اخلاقی، انسانی و تخصصی در وجود هر انتخاب خود را انجام دهند.

انتهای پیام
captcha