کارگاه تخصصی «قرآن و سلامت اجتماعی» در اردبیل برگزار شد
کد خبر: 3977861
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰

کارگاه تخصصی «قرآن و سلامت اجتماعی» در اردبیل برگزار شد

مسئول بسیج جامعه زنان سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل، گفت: کارگاه تخصصی آموزش «قرآن و سلامت اجتماعی» ویژه مربیان قرآن کریم به مناسبت دهه کرامت، در سالن ولایت سپاه حضرت عباس(ع) استان، برگزار شد.

کارگاه تخصصی «قرآن و سلامت اجتماعی» در اردبیل برگزار شدمریم حامدی، مسئول بسیج جامعه زنان سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل، در گفت‌وگو با ایکنا از اردبیل، گفت: کارگاه تخصصی آموزش «قرآن و سلامت اجتماعی» ویژه مربیان قرآن کریم به‌مناسبت دهه‌کرامت، در سالن ولایت سپاه حضرت عباس(ع) استان، برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه باید برای مطالعات میان‌رشته‌ای به حوزه قرآن کریم وارد شویم، اظهار کرد: محققانی که در حوزه‌های علوم قرآنی کار می‌کنند در زمینه روش‌شناسی تحقیقات، بیشتر دقت کنند، زیرا در این حوزه تفاوت گفتمان بسیاری وجود دارد.

حامدی، با بیان اینکه تا زمانی که یک الگوی اسلامی طراحی نشود، فعالیت‌های پژوهشی قرآن و سلامت راه به جایی نمی‌برند، گفت: اساس توسعه فرهنگ قرآنی در راستای توسعه پژوهش‌های قرآنی صرفا می‌تواند بر مبنای طراحی و تنظیم یک الگوی اسلامی شکل گیرند، این مدل تا زمانی که نتواند خود را به عنوان یک علم جدید و بومی در مجامع علمی در معرض آزمایش قرار دهد، کارایی چندانی نخواهد داشت و فقط اقتباسی از علم غربی است.

مسئول بسیج جامعه زنان سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل، خاطرنشان کرد: روش‌های مختلف پژوهشی را در حوزه علوم سلامت دنبال می‌کنیم که محققان از این روش‌ها نمی‌توانند، کمک بگیرند، زیرا در این حوزه از رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی وام گرفته‌ایم.

وی روش‌های مطالعه را به سه بخش مطالعات کمی، کیفی و تلفیقی تقسیم کرد و از محققان علوم قرآنی خواست تا مسیر خود را مشخص کنند که در کدام یک از این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند.

حامدی، تصریح کرد: روش مطالعه، مهم است و نشان می‌دهد چگونه به سوال‌ها پاسخ دهیم.

مسئول بسیج جامعه زنان سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل، با بیان اینکه روش‌های مطالعه، مطالعات تجربی، مداخله‌ای و مطالعات مشاهده‌ای هستند، یادآور شد: مطالعات تجربی به دو بخش مطالعات میدانی و بالینی و مطالعات کیفی آن دسته از مطالعات‌اند که عدد و رقم در آن نقشی ندارد و بیشتر جنبه مفهومی دارد.

وی افزود: اگر می‌خواهیم در فضای علمی موضوعی را مطرح کنیم، باید یکی از روش‌های مطالعه را انتخاب کرده و بعد به تفسیر آیه‌ای بپردازیم که برای نمونه چگونه ذکر خدا باعث آرامش دل‌ها می‌شود.

مسئول بسیج جامعه زنان سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل، تاکید کرد: پس از گذشت سال‌ها از انقلاب اسلامی، وقت آن رسیده که با کمک حوزه‌های علمیه، دانشگاهیان و برجستگان در این زمینه، نوآوری ایجاد شود و محققان کشور در فضای ادبیات جهانی حضور یابند.

حامدی با اشاره به اینکه امروز مجله «سلامت و مذهب» چاپ می‌شود و ناشر آن در انگلستان زندگی می‌کند و یا مجله‌ای دیگر با عنوان «سلامت روان مسلمانان» که ناشر آن امریکایی است، گفت: اگر کوتاهی کنیم، قرآن و مذهب را برایمان تفسیر می‌کنند و امروز متاسفانه در برخی حوزه‌های علوم انسانی حرف آن‌ها تکرار می‌شود، نباید مفسران و پژوهشگران کشور‌های اسلامی این صحنه را به آن‌ها واگذار کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید برای حضور در ادبیات و علوم جهانی، گام برداریم، گفت: با این روش پژوهش و مطالعه نمی‌توان حرفی برای گفتن داشت، باید با روش تحقیق آشنا شویم تا بتوانیم این گنجینه علم و نور را در صحنه‌های بین‌المللی نمایش دهیم.

مسئول بسیج جامعه زنان سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل، افزود: زمینه‌سازی برای استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جامعه اسلامی در راستای فرهنگ‌سازی انس با قرآن کریم، ایجاد انگیزه عمومی در بین دانشجویان، دانشگاهیان، مربیان و متربیان قرآنی جهت تولید فکر و جنبش نرم‌افزاری مبتنی بر فرهنگ قرآنی و اسلامی، ایجاد انس و الفت نسل جوان با سوره‌های قرآن کریم و مفاهیم والای آن از دیگر اهداف برگزاری این کارگاه تخصصی است.

انتهای پیام
captcha