چرا باید برای فرج امام زمان(عج) دعا کنیم
کد خبر: 3979880
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۲

چرا باید برای فرج امام زمان(عج) دعا کنیم

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس یکی از وظایف عمومی منتظران را دعا برای فرج امام عصر(عج) برشمرد و گفت: بعضی‌ها می‌گویند مگر امام زمان(عج) به دعای ما نیاز دارد که برای سلامتی ایشان دست به دعا برداریم؟ یا فرج حضرت مگر دست ماست که این کار را بکنیم؟

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، بامداد امروز، چهارم تیرماه در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود با عنوان «وظایف منتظران»، گفت: سخن در جلسات گذشته، پیرامون وظیفه‌های خاصی بود که در دوران انتظار و عصر غیبت متوجه پیروان و منتظران حضرت مهدی(عج) است.

وی یکی از وظایف عمومی منتظران را دعای برای تعجیل در فرج امام عصر(عج) برشمرد و افزود: بسیاری از دعاها هم که از ناحیه‌ معصومین(ع) یا خود حضرت رسیده، مثل زیارت آل‌یس و دعاهای دیگر مردم به این سمت سوق داده شده‌اند که ما این وظیفه را فراموش نکنیم و برای فرج حضرت دعا کنیم.

حدائق به نقش دعا در روح و روان انسان‌ها اشاره کرد و گفت: در روایتی، رسول خدا(ص) فرمود: «توسلوا بسلاح الأنبیاء» به اسلحه‌ انبیاء متوسل و متمسک بشوید. عرض کردند: یا رسول‌الله! و ما أسلحة الأنبیاء؟ اسلحه‌ پیامبران کدام است؟ پیامبر فرمود: «الدعاء»؛ دعا، سلاح انبیاست.

عضو جامعه روحانیت شیراز بیان کرد: در روایت دیگر داریم «اَلدُّعَاءُ تُرْسُ اَلْمُؤْمِنِ»؛ دعا برای مؤمن مثل سپر است. همان‌طور که سپر، جان انسان‌ها را از تیرها و آسیب‌ها حفظ می‌کند، دعا هم روح انسان‌ها را از گزند آسیب‌های اخلاقی و شبهات اعتقادی حفظ می‌کند و روح انسان را تقویت می‌کند.

وی گفت: همچنین در روایت داریم که از امام صادق(ع) نقل شده است که «الدُّعَاءُ أَنْفَذُ مِنَ السِّنَانِ» نفوذ و اثر دعا، از نیزه بیش‌تر است. یعنی کاربرد دعا و تأثیرگذاری دعا، از آن نیزه، اثرش بیش‌تر است. اینجا، این سؤال مطرح می‌شود که این تشبیهاتی که در روایات از پیامبر(ص) و ائمه(ع) ذکر شده، دعا را تشبیه به اسلحه، سپر و نیزه کرده‌اند، این‌ها جزء ادوات جنگی است. دعا، یعنی خلوت و یعنی انس با خدا، یعنی در آن حالت معنوی و روحی ارتباط با خدا برقرار کردن؛ در حالی‌ که سلاح‌های جنگی، یعنی روبه‌رو شدن با دشمن، میدان جنگ، معرکه‌ نبرد؛ این‌ها چه تناسبی با هم می‌تواند داشته باشد.

حدائق با بیان اینکه ما انسان‌ها در دو جبهه جنگ درونی و بیرونی درگیر هستیم، اظهار کرد: جبهه‌ جنگ درونی ما که پیغمبر از آن به «جهاد اکبر» یاد می‌کند، از آغاز تکلیف ما شروع می‌شود تا نفس آخر زندگی ما ادامه دارد. کسی که 80 سال زندگی کرده، سن زیر تکلیفش را کسر کنید، باقی‌مانده‌ عمر، در میدان جنگ بوده است و این جهاد اکبر، یعنی جهاد با درون، جبهه‌ جغرافیایی‌اش به وسعت کره‌ زمین است. یعنی شما هر کجا باشید، در مسجد، خانه، خیابان، اداره، اتاق دربسته، مقدس‌ترین مکان‌ها و زمان‌ها، این جبهه برای شما باز است و یک جنگی به وسعت جغرافیای زمین و تمامی دوران زندگی شماست.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: این جنگی است که پیر و جوان هم نمی‌شناسد؛ در جوانی، در حال جنگید. در پیری، در حال نبردید. جنگی است که سالم و بیمار نمی‌شناسد. در هر حالی از شرایط جسمانی‌تان این جبهه جنگ برقرار است و دشمنی طرف شماست که بر خلاف جنگ‌های بیرونی که هم زمان آن‌ها محدود است و یا خصم را انسان شکست می‌دهد و یا شکست می‌خورد، در این جنگ درونی، بالاخره، مصالحه‌ای نیست و قرارداد و توافقنامه‌ای نیست. یا شکست باید بدهی یا شکست بخوری، چون طرف شما، شیطان است.

بهترین سلاح در جهاد اکبر

وی بیان کرد: در یک جنگ داخلی که دشمنی مثل شیطان یا هوای نفس، روبه‌روی ماست، بهترین سلاح، دعاست که پیغمبر(ص) می‌فرماید سلاح انبیا، دعاست و توسل به اسلحه‌ انبیا پیدا کنید. اینجا نقش دعا خودش را نشان می‌دهد و ما با ارزش دعا در این مقام برخورد می‌کنیم انسان‌هایی که با دعا مأنوس‌اند، در غلبه‌ عقل بر هوای نفس، این‌ها انسان‌هایی موفق و کارآمد هستند.

حدائق با بیان اینکه با دعا کردن، روح خود را پالایش داده و از گزند آسیب‌ها حفظ می‌کنیم، گفت: با دعاست که در پیوند معنوی با خدا و اولیا، انسان در برابر وسوسه‌های شیطانی و مکائد شیطانی در روح خود مقاوم‌سازی می‌کند. اینجاست که وجود مقدس حضرت ولی‌عصر(عج) در فرمودند: «فأَكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِيلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِكَ فَرَجُكُم‏» زیاد دعا کنید برای تعجیل در فرج من، که این دعای شما، برای خود شما فرج است.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس یادآور شد: بعضاً این اشتباه را هم مردم می‌کنند که اگر کار خیری را انجام دادند، به مخاطب خودشان خیر رسانده‌اند. حضرت علی(ع) می‌فرماید که هر کار نیکی که شما انجام می‌دهید، اثر اولیه‌ آن کار نیک برای خود شماست؛ یعنی آثارش را خود شما می‌بینید. اگر به‌عنوان یک تکلیف در عصر غیبت برای فرج امام زمان(عج) دعا کردیم، طبق سخن امام عصر(عج) در توقیع مبارک و نامه‌ حضرت، برای خود ما گشایش اتفاق می‌افتد. گشایش به این معنا که روح ما، با به یاد بودن امام زمان(عج)، یک روح قوی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در برابر وسوسه‌ها و گناهان و آسیب‌ها، روحی که به یاد امام زمان(عج) است، روحی مقاوم است، گفت: اگر این دعای ما هم به اجابت رسید و توفیق درک دولت کریمه‌ امام زمان(عج) برای ما رقم خورد، قطعاً این هم یک توفیق مضاعفی است و یک فرج بیشتری است که در دورانی زندگی را ادامه بدهیم که عدالت، بر جهان هستی حاکم و ظلم برچیده شده است و مردم در نهایت انصاف، پاکی و درستی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

حدائق در ادامه به شبهه‌ای در خصوص دعا برای امام زمان(عج) پاسخ داد و افزود: بعضی‌ها می‌گویند مگر امام زمان(عج) به دعای ما نیاز دارد که برای سلامتی ایشان دست به دعا برداریم؟ یا فرج حضرت مگر دست ماست که این کار را بکنیم؟ گرچه، در گذشته در بحث یکی از فلسفه‌های غیبت حضرت عرض کردیم که مردم باید به آمادگی برسند و خود این پیوندهای روحی و ارتباط‌های معنوی، زمینه‌ آمادگی را در انسان‌ها ایجاد می‌کند. اگر امام خود را فراموش نکنیم و روز و شب به یاد او باشیم، خود این به یاد بودن، در ما ایجاد آمادگی خواهد کرد و این دعای ما، دیگران را هم به این سمت و سو هدایت خواهد کرد.

وی یادآور شد: مسلماً خداوند امام زمان(عج) را حافظ است و ما چه دعا بکنیم و چه دعا نکنیم، خدا، نگهدار امام زمان(عج) است، اما این دعای برای سلامتی حضرت، یک نوع ادب، یک نوع میثاق، یک نوع ارتباط معنوی ما با ولی‌عصر(عج) که به عنوان وظیفه‌ خود می‌دانیم. به‌عنوان مثال پدر و مادر یا مربی یا پزشک معالج که در حق ما خدمتی انجام داده است، چه بسا از ما انتظار تشکر و سپاس هم ندارند اما اخلاقاً وظیفه داریم که از زحمات آن‌ها تشکر کنیم.

عضو جامعه روحانیت شیراز تأکید کرد: آفریدگار هستی نیازی به نماز ندارد. بعضی‌ها می‌گویند اگر خدا احتیاجی ندارد، پس چرا نماز بخوانیم؟ قطعاً این حرف، حرف عبثی  است که کسی بگوید نماز بخوانید چون خدا محتاج است. ما نماز می‌گزاریم، چون شاکر نعمت الهی هستیم. چون باید وظیفه‌ سپاسگزاری و بندگی را به محضرش نشان بدهیم. دعا هم برای سلامتی حضرت از همین مقوله است؛ امامی که رهبر انسانیت است و امامی که ضامن سلامت روح و اندیشه و جامعه است و امامی که به تعبیر امام هشتم «الإمام الوالد الشفیق» پدر مهربان امت است، ما وظیفه داریم برای این امام، دست به دعا بلند کنیم.

تنها به الفاظ بسنده نکنیم

حدائق همچنین با تأکید بر اینکه در دعای فرج برای امام زمان(عج) نباید تنها به الفاظ بسنده کنیم، گفت: اینکه تنها بگوییم «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» کافی نیست. اگر برای فرج حضرت و سلامتی ایشان دعا می‌کنیم این دعا باید با آمادگی ما باشد. همان‌طوری که از خدا می‌خواهیم فرج امام زمان(عج) را نزدیک کند و گشایشی در امرِ فرجش رقم بزند، باید خودمان هم در همین زمینه تلاش کنیم در که با فرج حضرت، منطبق باشد.

وی اضافه کرد: با اینکه سلامتی امام زمان(عج) را از خدا می‌خواهیم، نباید رفتار، گفتار و خاطر امام ما را مکدر کند. پس دعا صرف فقط لفظ و الفاظ نیست. در کنار این الفاظ، حقیقت را هم ما نشان دهیم، کما اینکه در نماز هم همین‌طور است. اگر ما در نماز و سوره‌ حمد به خدا عرض می‌کنیم «مالکِ یومِ الدین» و یا «إیّاک نعبد و إیّاک نستعین» تنها تو را می‌پرستیم و تنها از تو مدد می‌جوئیم، در زندگی هم نشان بدهیم که فقط از خدا مدد می‌جوییم و خدا را می‌‌پرستیم. نکند خارج از نماز، همه چیز برای ما محترم باشد و خدا در حاشیه و از همه مدد بجوئیم و خدا را فراموش کنیم. پس، یکی از وظایف ما در عصر انتظار، بر بایسته‌ها و ضرورت‌های عصر انتظار، دعا برای فرج امام زمان(عج) است که ان‌شاءالله این دعا برای خود ما هم فرج و گشایش خواهد بود.

انتهای پیام
captcha