جهادگران در عین انجام وظایف مسئولان، پشت درهای بسته هم می‌مانند + فیلم
کد خبر: 3980463
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
مدیر گروه جهادی محبان‌الرضا(ع) تصریح کرد؛

جهادگران در عین انجام وظایف مسئولان، پشت درهای بسته هم می‌مانند + فیلم

مدیر گروه جهادی محبان‌الرضا(ع) با اشاره به اینکه گروه‌های جهادی در حال ایفای نقش و وظیفه مسئولان هستند، از مسئولان درخواست کرد که با جهادگران همکاری کنند و گفت: گاهی یک گروه جهادی برای دیدن یک فرماندار، بخشدار و یا مسئول دولتی، برای بازگویی مشکلات مردم باید چندین هفته پشت در بماند.

مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان / درب اتاق‌های خود را به روی گروه‌های جهادی باز کنید + فیلمبه گزارش ایکنا، گروه‌های جهادی سال‌هاست که پای در عرصه خدمت‌رسانی به مناطق محروم کشور گذاشته و اقدامات فراوانی را در حوزه محرومیت‌زدایی از نیازمندان و مستضعفان انجام داده‌اند. این گروه‌ها که تعداد آن‌ها در کشور به بیش از ۴۰ هزار مورد رسیده است، منشأ برکات فراوانی برای مردم بوده‌اند. شاید بتوان گفت گروه‌های جهادی تنها جمعیتی هستند که بدون هیچ‌ منتی خدمات شایانی را طی سالیان گذشته در مناطق مختلف انجام داده‌اند. این گروه‌ها که وظیفه اصلی‌شان کمک به خانواده‌های نیازمند است، در حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله نیز وارد میدان می‌شوند.

همچنین، گروه‌های جهادی کشور بنا به تخصص اعضایشان، اقدامات خود را انجام می‌دهند. برخی به حوزه اقتصادی و اشتغال‌زایی وارد شده‌اند و به جای انجام اقداماتی همچون توزیع بسته‌ها و اقلام خوراکی و ... سعی می‌کنند که با توسعه اقتصادی مناطق کم‌برخوردار، زمینه اشتغال دائمی برای مردم این مناطق را فراهم کنند.

یکی از گروه‌های جهادی فعال در حوزه رفع مشکلات اقتصادی مردم به ویژه نیازمندان و محرومانی که به واسطه شیوع بیماری کرونا در کشور شغل و درآمد خود را از دست داده‌اند، وارد میدان شده و خدمات قابل توجهی را ارائه داده است، گروه جهادی محبان‌الرضا(ع) است که فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را از کنار مضجع شریف و نورانی حضرت علی بن‌موسی‌الرضا(ع) آغاز کرده است.

مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان / درب اتاق‌های خود را به روی گروه‌های جهادی باز کنید + فیلم

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری، مدیر گروه جهادی محبان‌الرضا(ع) مشهد در گفت‌و‌گو با ایکنا، در رابطه با نحوه راه‌اندازی و فعالیت‌های این گروه جهادی اظهار کرد: دو اتفاق مهم باعث شد تا به همراه تعداد 20 نفر از دوستانی که از دغدغه‌مندان عرصه خدمت به محرومان و نیازمندان هستند، در شهر مشهد مقدس و در کنار آستان مقدس حضرت علی بن‌موسی‌الرضا(ع) گردهم آمده و قرارگاهی بنام نامی حضرت رضا(ع) با عنوان محبان‌الرضا(ع) را تشکیل دهیم.

وی افزود: اتفاق اول بحث عملکرد نهادهای مختلف و برخی بی‌تدبیری‌هایی بود که باعث ایجاد مشکلات معیشتی برای اقشار مختلف مردم شده است که این مسئله به معنای حقیقی کلمه این تکلیف را ایجاد می‌کرد که هرکس با هر توانی که دارد و با تمام قوا وارد میدان شود و درد و غمی از دوش مردم بردارد.

حجت‌الاسلام طاهری ادامه داد: اتفاق دوم نیز بحث شیوع بیماری کرونا در کشور بود که با توجه به اتفاق اول، می‌توان گفت که طبق ضرب‌المثل معروف، گل بود به سبزه نیز آراسته شد. بیماری کرونا در کنار جو روانی که در کشور ایجاد کرده بود، بعضی از مشاغل را به کلی تحت‌الشعاع قرار داد و تعدادی از افراد بسیار آبرومند را از لحاظ اقتصادی فلج کرد.

مدیر گروه جهادی محبان‌الرضا(ع) بیان کرد: از همان روز اولی که مقام معظم رهبری دستور همه‌جانبه کمک مؤمنانه را ابلاغ کردند، این قرارگاه کار خود را با توان چند برابری آغاز کرد و برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را به طور رسمی از سال ۹۸ و با اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت آغاز کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: اقداماتی که گروه جهادی محبان‌الرضا(ع) طی دو سال و نیم گذشته و به ویژه با آغاز شیوع کرونا در کشور انجام داده است، شامل چند بخش مهم می‌شود. بخش اول این اقدامات شامل کمک‌های مؤمنانه به افراد و اقشار آسیب‌پذیر جامعه در شهرهای مختلف بود. اعضای قرارگاه جهادی ما طی این مدت بیش از سه هزار بسته معیشتی را در استان‌های مختلف کشور همچون کرمان، قم، تهران(حومه) تهیه و توزیع کردند.

حجت‌الاسلام طاهری افزود: یکی از اقدامات مهم این گروه جهادی مربوط به بخش ساخت و ساز بود که طی اجرای آن، تعداد قابل توجهی از منازل مردم سیل‌زده این استان مرمت و تعمیر شد. همچنین، در بخش درمان نیز امورات بیش از ۴۰ بیمار بدحال اعم از هزینه دارو و بستری ایشان را بر عهده گرفتیم.

مدیر گروه جهادی محبان‌الرضا(ع) گفت: یکی از برنامه‌های مهمی که اجرا شد، تهیه ۱۲ جهیزیه کامل برای زوج‌های جوان کم‌برخوردار بود که به توفیق الهی توانستند زندگی خود را در آرامش و بدون دغدغه آغاز کنند. قربانی و توزیع گوشت گرم(ذبح 50 گوسفند) در میان خانواده‌ نیازمندان و محرومان نیز از دیگر برنامه‌های ما در این مدت بوده است.

وی ادامه داد: در زمینه تهیه وسایل منزل ویژه نیازمندان از جمله تهیه یخچال فریزر، فرش و مایحتاج ضروری داخل منازل نیز تعداد ۱۵ خانواده را یاری کردیم. همچنین، در زمینه سرپرستی ایتام نیز توانستیم سرپرستی پنج یتیم از شهرستان‌های چابهار، تهران و قم را بر عهده گیریم.

حجت‌الاسلام طاهری بیان کرد: در زمینه پخت و توزیع غذا و نان صلواتی در مناطق محروم نیز تاکنون چندین هزار پرس غذا و هزاران نان صلواتی از سوی اعضای گروه جهادی محبان‌الرضا(ع) تهیه و در میان نیازمندان توزیع شده است.

مدیر گروه جهادی محبان‌الرضا(ع) اظهار کرد: تهیه و توزیع هشت عدد تبلت به همراه نوشت‌افزارهای فراوان و توزیع آن‌ها در میان خانواده‌های نیازمند، برگزاری جلسات فرهنگی برای افراد و گروه‌های مختلف و اعزام روحانی به مناطق محروم نیز از دیگر فعالیت‌های گروه طی ماه‌های خیر بوده است.

وی تصریح کرد: یکی از نکاتی که در رابطه با گروه‌های جهادی وجود دارد و کمتر بدان پرداخته شده، تفکیک فعالیت‌ این گروه‌ها در قبل و بعد از شیوع بیماری کرونا بوده است. گروه جهادی محبان‌الرضا(ع) تعدادی از خانواده‌های نیازمند و محروم جامعه را پیش از شیوع کرونا حمایت می‌کرد که شیوع این بیماری نیز شرایط ایشان را وخیم‌تر کرده بود.

حجت‌الاسلام طاهری بیان کرد: بخشی از اقشار جامعه پیش از آغاز شیوع کرونا وضع مالی و زندگی خوبی داشتند، اما کرونا زندگی ایشان را فلج کرد. برای مثال تعدادی از کسبه و اهل بازار بودند که در صنف کیف و کفش بچه‌گانه فعالیت داشتند اما به واسطه شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، همگی ورشکست شده بودند و این تعطیلی باعث شده بود تا والدین دانش‌آموزان نیز کیف و کفش این تولیدی‌ها را نخرند.

مدیر گروه جهادی محبان‌الرضا(ع) گفت: همچنین، تعداد قابل توجهی از افراد بودند که با موتور در بازار رفت و آمد داشته و به عنوان پیک موتوری فعالیت می‌کردند که با تعطیلی بازار و مغازه‌ها، ایشان نیز دچار مشکل شدند. اعضای گروه جهادی محبان‌الرضا(ع) تمامی تلاش خود را به کار بردند تا این افراد را شناسایی کرده و با اجرای برنامه‌های ویژه برای ایشان، مشکلات آن‌ها را تا حدودی حل کنند که به توفیق الهی اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داد.

وی با اشاره به عدم همکاری مسئولان دولتی با گروه‌های جهادی افزود: تمامی سخنان خود در این زمینه را با یک جمله بیان می‌کنم که «مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان». البته نهادهای دیگری همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مجموعه امور مساجد همکاری خوبی با گروه‌های جهادی دارند که جای تشکر و قدردانی دارد.

حجت‌الاسلام طاهری ادامه داد: به طور کلی باید این درک و درایت در مسئولان به یک باور تبدیل شود که گروه‌های جهادی در اصل در حال ایفای نقش و وظیفه مسئولان هستند و اگر آن‌ها توانایی اجرای برنامه‌های جهادی را ندارند، این گروه‌های صد درصد مردمی و جهادی هستند که وارد میدان شده و مشغول خدمت به مردم هستند. از مسئولان این انتظار می‌رود که با جهادگران همکاری کنند. گاهی یک گروه جهادی حتی برای دیدن یک فرماندار یا بخشدار و یا یک مسئول دولتی جهت بازگویی مشکلات مردم باید چندین هفته پشت در بماند.

مدیر گروه جهادی محبان‌الرضا(ع) در ادامه سخنان خود تصریح کرد: گروه‌های جهادی توقع دارند تا مسئولان نهادهای مختلف درب اتاق خود را به روی جهادگران باز کنند تا بتوانیم با همکاری‌های لازم، دست به دست هم داده و ان‌شاءالله مشکلات مردم را برطرف کنیم.

وی در پایان سخنان خود در این زمینه اظهار کرد: ان‌شاءالله در آینده نه‌چندان دور، با هم‌افزایی‌هایی که صورت می‌گیرد و تجربه‌های بسیار ارزشمندی که تمامی گروه‌های جهادی پیدا می‌کنند، فضای فعالیت گروه‌های جهادی ارتقا پیدا خواهد کرد و این خادمان ملت در زمینه‌های گسترده‌تری همچون تولید فرهنگ، پژوهش‌های علمی و ... به خدمت‌رسانی خواهند پرداخت.

انتهای پیام
captcha