امکان ارائه خدمات جهاددانشگاهی در روستاها با استفاده از ظرفیت بسیج
کد خبر: 3982340
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
سیدحمیدرضا طیبی اعلام کرد؛

امکان ارائه خدمات جهاددانشگاهی در روستاها با استفاده از ظرفیت بسیج

رئیس جهاددانشگاهی در مراسم امضای تفاهم‌نامه با سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری گفت: برخی از خدمات ما که قابلیت استفاده در روستاها را دارد با استفاده از ظرفیت کل بسیج می‌تواند در اختیار مردم قرار گیرد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین جهاددانشگاهی و سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری با حضور سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی و سرتیپ دوم پاسدار مهدی رحیمی، رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری امروز، 15 تیرماه برگزار شد.

حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی در این مراسم اظهار کرد: تسریع در برنامه‌ پیشرفت کشور و حل مشکلاتی که با آن مواجه هستیم به ویژه در حوزه‌های اقتصاد و ایجاد اشتغال برای مردم  با تمرکز بر جوانان ایجاب می‌کند امکانات سازمان‌های توانمند جمهوری اسلامی به ویژه در زمینه توسعه علمی و فناورانه که می‌تواند منجر به اجرای پروژه‌های بزرگ و ایجاد اشتغال و خدمات برای مردم در سراسر کشور شود در کنار هم قرار گیرند و یکدیگر را تکمیل کنند تا به سرعت بخشیدن به برنامه توسعه کشور کمک کنند.

وی با اشاره به این که جهاددانشگاهی فناوری‌های متعددی را در سطح ملی و در سطح بین‌المللی ایجاد کرده که بسیاری از این فناوری‌های مانند رویان شناخته شده است، افزود: در حوزه‌های علمی و فناورانه جهاد دانشگاهی توانمندی‌های خوبی در گستره جغرافیایی کشور دارد. البته گستره جغرافیایی ما تمرکز بر مراکز استان‌ها و تعداد محدودی از شهرهای بزرگ است.

رئیس جهاددانشگاهی تصریح کرد: توان تولید فناوری‌های زیادی را داریم که باید این همکاری‌ها آن را تسریع کند تا این فناوری‌ها تولید شوند و در دسترس مردم قرار ‌گیرند.

وی درادامه به تشریح فعالیت‌های جهاددانشگاهی پرداخت و گفت: در حوزه آموزش توانمندی خوبی در اختیار جهاد دانشگاهی است. ما دارای دو دانشگاه علم و فرهنگ در تهران و علم و هنر در یزد هستیم. همچنین دانشکده فناوری‌های نوین را در حوزه پزشکی داریم که با همکاری پژوهشگاه رویان اداره می‌شود.

طیبی اظهار کرد: دارای 43 مرکز علمی کاربردی در سراسر کشور هستیم که هدف آنها تربیت نیروی مهارتی است. نزدیک به 130 مرکز آموزش تخصصی کوتاه مدت و برخی آموزش‌های عمومی ضروری را در گستره جغرافیایی سراسر کشور داریم. در حوزه فرهنگی هم دارای امکانات خوبی هستیم و سه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا، خبرگزاری تخصصی قرآنی ایکنا و خبرگزاری علمی و فناورانه سیناپرس را داریم، همچنین دارای سازمان انتشارات جهاددانشگاهی که تمرکز آن عمدتا بر انتشارات علمی است، سازمان فعالیت‌های قرآنی، سازمان دانشجویان که تمرکز هدایت فعالیت‌های دانشجویی به سمت اجتماعی برای حل مسایل کشور را دارد، هستیم. در حوزه تجاری سازی، کارآفرینی و اشتغال نیز با سه پارک و حدود ۲۵ مرکز رشد در استان‌های مختلف کشور فعالیت می‌کنیم.

رئیس جهاددانشگاهی افزود: ویژگی بسیج علمی این است که تا عمق روستاهای کشور فعالیت می‌کند، بنابراین می‌توانیم بگوییم برخی از خدمات ما که قابل استفاده در روستاها را دارد مانند بحث اصلاح نژاد دام سبک و سنگین که با توجه به شرایط ویژه آب و هوای کشور از مباحث ضروری کشور است با استفاده از ظرفیت کل بسیج خیلی راحت می‌تواند در اختیار مردم قرار گیرد.

وی اظهار کرد: خوشحال هستیم که این دو مجموعه که هر دو زاده انقلاب و به همه لحاظ شبیه هم هستند می‌توانند همکاری خوبی با هم داشته باشند و امیدواریم که انعقاد این تفاهم نامه بتوانیم در سرعت بخشیدن به توسعه کشور و حل مشکلات در جهت ایجاد اشتغال و رفاه برای مردم عزیز کمک کنیم.

در ادامه سرتیپ دوم پاسدار مهدی رحیمی رییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری از تلاش‌های جهادگونه جهاددانشگاهی به ویژه درعرصه علم و فناوری کشور تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به این که پتانسیل‌هایی چه به صورت بالفعل و چه به صورت بالقوه در دو طرف وجود دارد، گفت: امروز مفتخر هستیم در خدمت جهاددانشگاهی هستیم که زاییده این انقلاب است و می‌رود که کشور را در راستای علم و فناوری، هم در راستای اشتغال‌زایی دانش بنیان و هم در راستای کسب مرجعیت علمی، کشور را در رسیدن به تمدن نوین اسلامی یاری کند.

سرتیپ دوم پاسدار رحیمی اظهار کرد: یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم کشور جهاددانشگاهی است، منتهی پتانسیل‌ها و مزیت‌هایی در بسیج وجود دارد که اگر به جهاددانشگاهی متصل شود می‌تواند تغییر و تحولات اساسی‌تر و بهتری در عرصه علم و فناوری کشور ایجاد کند.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری با اشاره به مزیت بسیج ادامه داد: یکی از مزیت‌های نسبی بسیج وجود سرمایه‌های انسانی توانمند و متخصص از دانش آموزی تا اساتید است و اغلب این افراد کسانی هستند که یک تفکر جهادی و بسیجی دارند. مزیت دوم قابلیت بسیج کنندگی کارهای نهضتی در عصه علم و فناوری است. سومین مزیتی که در بسیج وجود دارد شبکه فیزیکی مویرگی است که در سطح کشور ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: بسیج در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کند که یکی از عرصه‌هایی که بر اساس بیانیه گام دوم هدف گذاری شد عرصه علم و فناوری است. ما در عرصه علم و فناوری سالانه 1000 طرح را هدف گذاری و حمایت می‌کنیم و سعی می‌کنیم موانعی که در مسیر مخترعین و مبتکرین و فناوران و واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد برداریم.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری افزود: برای جریان سازی خبرگزاری علم و فناوری(stnews) را در کشور راه‌اندازی کردیم که می‌تواند در ارتباط با خبرگزاری‌های جهاددانشگاهی نقش مؤثری در گفتمان علمی جامعه و جریان‌سازی علمی در جامعه ایفا ‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: در حوزه علوم انسانی اسلامی به ویژه و در حوزه سبک زندگی ایرانی اسلامی کار خوبی در بسیج اتفاق افتاد و در ادامه این راه جهاددانشگاهی می‌تواند کمک مؤثری به ما کند.

مفاد تفاهم‌نامه 

این تفاهم نامه در راستای اجرای تدابیر و منویات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه علمی و بهره‌برداری همه جانبه از ظرفیت‌های ملی به ویژه جهاد‌ها و مراکز پژوهشی و براساس سیاست استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در کشور و ایجاد فضای مناسب برای جذب نخبگان علمی امضا شد.

بخشی از موضوع‌های این تفاهم‌نامه و همکاری‌ها حمایت و همکاری در توسعه مرزهای دانش و دستیابی به علوم و فناور‌های نوین و پیشرفته، مشارکت و همکاری در سازمان دهی و به کارگیری افراد توانمند، نخبگان و ظرفیت‌های بالقوه نیروی انسانی کشور و ایجاد حاکمیت با تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی جریان علم و فناوری انقلاب اسلامی، برگزاری جشنواره/همایش/مسابقات ملی مشترک به همراه نمایشگاهی از دستاوردهای فناورانه با حفظ مالکیت فکری و معنوی طرفین، پشتیبانی و رفع موانع توسعه دهندگان فناوری شامل هسته‌های فناور، شرکت‌های نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان و ... است.

از دیگر موضوعاتی این تفاهم نامه می‌توان به همکاری در تقویت و توسعه مراکز رشد و شتاب دهنده‌های مشترک استانی و شهرستانی، همکاری در تقویت و توسعه مراکز نوآوری استانی مشترک، استفاده از پتانسیل‌های علمی و فناورانه طرفین در خصوص توسعه فناوری و ارتقاء هسته‌های فناور به شرکت‌های دانش بنیان مردم پایه، هم افزایی منابع در اختیار از طریق اشتراک گذاری منابع پژوهش و فناوری جهاد و منابع صندوق جهاد علمی بسیج، همکاری طرفینی در انجام مشاوره، منتورینگ، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مهارتی هسته‌های علمی- فناور مستقر در ظرفیت‌های طرفین، مشارکت طرفین در حمایت از فناوری‌های بدیع و نوظهور اولویت‌دار دفاعی و ملی، همکاری در جهت احصاء مسائل و نیازهای اولویت‌دار در موضوعات مورد توافق و حل آنها در قالب‌های مختلفی از جمله حمایت از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی، کسر خدمت سربازی و پژوهش های کاربردی و بنیادی، همکاری در جهت دهی به علم و فناوری در فضای مجازی با راه اندازی شبکه ملی فعالان علم و فناوری، همکاری طرفینی در جهت مردمی سازی علم و فناوری و اتصال مردم سالاری دانشی به بدنه‌های علمی طرفین واستفاده از ظرفیت بسیج اساتید و بسیج دانشجویی برای انجام ماموریت های مشترک اشاره کرد.

یادآوری می‌شود، مدت اجرای این تفاهم نامه از زمان امضا پنج سال است و در صورت توافق طرفین قابل تمدید است.

انتهای پیام
captcha