حجاب یک حق اجتماعی و تکلیف الهی است
کد خبر: 3982881
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶
آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی:

حجاب یک حق اجتماعی و تکلیف الهی است

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد گفت: بر اساس فطرت بشر و آموزه‌های ادیان توحیدی حجاب علاوه بر اینکه یک حق اجتماعی و فردی است یک تکلیف الهی نیز است و ما نباید تنها نگاه حقی را به آن داشته باشیم.

2 دعوتی که بشریت امروز با آن مواجه استبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، امروز، 18 تیرماه در خطبه‌های این هفته نمازجمعه بخش مرکزی یزد با تسلیت شهادت حضرت امام جواد(ع) اظهار کرد: در روایتی از آن حضرت آمده است: «هرکسی به گوینده‌ای گوش فرا دهد او را پرستیده و بنده او شده است. اگر این ناطق از جانب خدا باشد او بنده خدا است و اگر ناطق از سوی غیر خدا باشد پرستنده غیر خدا شده است.»

وی ادامه داد: بر این مبنا امروز بشریت با دو دعوت روبرو است؛ دعوت بی‌دینی که تبلور آن صدای غرب و فرهنگ نادرست غربی و همچنین دعوت خدا و رسول که تبلور آن اسلام و تشیع است. یکی از نمادهای غرب که در حدود یکصد سال اخیر رایج شده است سگ‌زیستی، سگ‌گرایی و معاشرت با حیوانات است. چرا غرب به این فرهنگ روی آورده است؟ اولاً این نکته باید روشن باشد که برخوردهای غربی آن هم با شیوه کنونی هرگز به معنای رعایت حقوق حیوان نیست. حقوق حیوان را باید از اسلام یاد گرفت که بیان دارد حیوان را گرسنه و اسیر نگه ندارید. صید کردن حیوان بی‌دلیل و کتک زدن حیوان محکوم است و به طور کلی حیوان غریزه و روش زندگی خاصی دارد و او باید در جایگاه خودش و با غریزه خودش زندگی کند.

مدرسی افزود: اینکه غربی‌ها به حیواناتی مانند سگ و گربه روی می‌آورند، دلایل مختلف اجتماعی و روانی دارد که می‌توان به مواردی از جمله نبود اعتماد اجتماعی و روانی میان انسان‌ها، ناآشنا بودن با راه‌های تعامل با انسان‌ها، رفع تنهایی و بی‌همدمی، مدگرایی، فخرفروشی، چشم و هم‌چشمی و تقلید کورکورانه، کمبود عاطفی و محبت در جوامع غربی اشاره کرد.

وی ادامه داد: نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که هم از لحاظ روایی و هم از لحاظ علمی برای ما ثابت شده است که با حیواناتی مثل سگ و خوک زیستن جز خسارت برای انسان چیز دیگری ندارد و هم از لحاظ مادی و هم معنوی برکت را از زندگی انسان‌ها می‌گیرد. به تعبیر و تحقیق دانشمندان ده‌ها نوع میکروب از این حیوانات به انسان‌ها منتقل می‌شود و اسلام هم بیان می‌کند همنشین تو از تو به باید که تو را عقل و دین بیفزاید.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به 19 تا 25 تیرماه به نام هفته حجاب و عفاف نامگذاری شده است، گفت: برخی تصور دارند که حجاب در جامعه یک حق و آن هم حق شخصی است. بنابراین حق دارند کشف حجاب داشته و نسبت به آن بی‌توجه باشند. اما بر اساس فطرت بشر و آموزه‌های ادیان توحیدی حجاب علاوه بر اینکه یک حق اجتماعی و فردی است یک تکلیف الهی نیز است و ما نباید نگاه تنها حقی را به آن داشته باشیم و بنابراین هرکه خواست از حق خود بگذرد، اما در واقع حجاب یک تکلیف است.

وی با اشاره به ثبت جهانی یزد در یونسکو بیان کرد: اقدامات خوبی در این چهار سال صورت گرفته اما حرکت‌هایی هم نیاز است که اولاً اهمیت دادن به کسانی که در بافت قدیم حضور دارند و با افتخار مطرح می‌کنم نهاد روحانیت بیشترین حفاظت از میراث فرهنگی را تا به حال در بافت قدیم یزد داشته است. دفاتر و منازل علما عموماً در بافت قدیم است و نقش خوبی در حفظ بافت داشته است و کسانی که داعیه‌دار بافت قدیم هستند باید نسبت به این فرهنگ و توجه به آن از روحانیت درس آموزی داشته باشند.

وی ادامه داد: نکته دیگر باید رفاه ساکنان بافت قدیم و تسهیل امور مورد توجه قرار گیرد. امنیت باید مورد توجه باشد و این موضوع مقداری تضعیف شده است. فرهنگ متدینانه یزد بوده که این بافت را به وجود آورده است و اگر مورد توجه قرار نگیرد، میراث ما میراثی خشت و گلی می‌شود نه میراث فرهنگی. لذا حفاظت فرهنگ در بافت تاریخی و حفظ و معرفی میراث معنوی باید مورد توجه باشد که اگر همه بافت قدیم ما پر از جمعیت باشد اما حسینیه‌ها خالی باشد این حفاظت از میراث فرهنگی نیست و بافت فرهنگی احیا نمی‌شود. اگر همه بافت تاریخی پر از توریست باشد و مساجد خلوت باشد این معنای فرهنگی ندارد و پس باید توجه به اسلام باشد.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به خاموشی‌ها و سوء مدیریت، گفت: این خاموشی‌ها مردم را عصبانی کرده است و تعرض به آب باید به عنوان یک پروژه ملی مورد توجه باشد و نمایندگان دست در دست هم داده تا جلوی تعرض‌ها گرفته شود زیرا یزد گرم و خشک است و امسال هم بارندگی بسیار ناچیز بوده است.

انتهای پیام
captcha