پوشش نمادی از هویت ملی است / مُد و لباس در گرو نگاهی نو
کد خبر: 3984933
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰

پوشش نمادی از هویت ملی است / مُد و لباس در گرو نگاهی نو

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به اینکه پوشش نمادی از فرهنگ و هویت جوامع به شمار می‌رود گفت: صنعت مُد و لباس مستلزم نگاهی کاملاً علمی، نو و جدید است. 

لباس نمادی از فرهنگ و هویت جوامع / مُد و لباس در گرو نگاهی نوبه گزارش ایکنا از یزد، مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، امروز، 27 تیر در آیین تجلیل از برگزیدگان دومین رویداد مد و لباس استان یزد با محوریت «نماز و عفاف و حجاب» اظهار کرد: همواره سعی شده نسبت به رویدادهای مد و لباس نگاهی نو، جدید و علمی انداخته شود زیرا که این عرصه، فرهنگ‌ساز و هویت‌ساز و هم اقتصادساز است.

وی ادامه داد: در واقع رویدادهای مُد و لباس، در اصطلاح کسب و کار به حوزه زیست‌بوم گفته می‌شود که می‌تواند تولید شغل و کسب و کار کند و این امر مستلزم نگاهی کاملاً علمی، نو و جدید است. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به فعالیت 30 خانه مد و لباس در سطح استان گفت: این نهاد همواره سعی کرده در قالب‌های مختلف اعم از تسهیلات، بیمه و ... از هنرمندان حمایت‌های لازم را به عمل آورد، البته در این حوزه شکل‌گیری انجمن هنرمندان مد و لباس احساس می‌شود که به صورت تخصصی پیگیر مطالبات هنرمندان این حوزه باشد.

جوادیان‌زاده با اشاره به اینکه لباس به عنوان نماد و بخشی از فرهنگ و هویت جوامع به شمار می‌رود بیان کرد: دارالعباده یزد همواره دارای برند و سبک و سیاق خاص خود بوده و اکنون نیز باید این شاخصه برای نسل امروز بازگو شود و مجدداً بکارگیری شود زیرا که یزدی‌ها همواره در سوگ و سور صاحب لباس و آیین خاص خود بوده‌اند و در طول دوران گذشته این سبک و سیاق حفظ شده و ادامه یافته است.

وی ادامه داد: متأسفانه در برهه‌ای از زمان بخش‌هایی از این فرهنگ مورد هجمه واقع شد و لباس‌هایی خارج از عُرف و یا گرفته شده از دیگر فرهنگ‌ها وارد شد لذا اکنون باید متولیان امر نسبت به شکوفایی این فرهنگ خوب پیشینیان بیش از پیش تلاش داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: در زمینه نماز و عفاف و حجاب، دارالعباده یزد در طول زمان‌ها زبانزد بوده است و لذا در راستای حفظ این فرهنگ دینی و اسلامی و همچنین شکوفایی فعالیت هنری هنرمندان این رویداد برگزار شد تا علاوه بر حمایت از فعالان این عرصه نسبت به تقویت باورهای دینی نیز اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه هنر و معنویت اشتراکات زیادی با هم دارند بیان کرد: ذهن درگیر مادیات هیچ‌گاه نمی‌تواند به ساحت معنویت دست یابد لذا باید کمک کنیم هنر در زمینه ترویج شعائر دینی مؤثر واقع شود.

مریم معین‌پور، برگزیده دومین رویداد مد و لباس استان یزد با محوریت «نماز و عفاف و حجاب» نیز در این نشست با تقدیر از حمایت‌های اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان این عرصه، خواستار حمایت از سوی مسئولان استان شد و اظهار کرد: با توجه به اینکه استان یزد به نام دارالعباده شناخته شده  و زبانزد است، وجود فروشگاه بزرگ ملزومات نماز و عفاف و حجاب را می‌طلبد که هم مراجعه گردشگران برای تهیه ملزومات نماز، عفاف و حجاب به راحتی امکانپذیر باشد و هم می‌توان با اختصاص غرفه‌هایی به هنرمندان این عرصه، حمایت‌های لازم از این قشر صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه طراحان و هنرمندان صنعت مد و لباس اکنون مظلوم واقع شده‌اند بیان کرد: طرحی در زمینه نماز و عفاف و حجاب به فعالان این عرصه ارائه شد که متأسفانه مورد استقبال همشهریان یزدی قرار نگرفت، اما همین طرح در یکی از استان‌های کشور ارائه شد و با استقبال خوبی هم همراه بود این در حالی است که این طرح باید در استان دارالعباده یزد و در قالب حمایت از هنرمندان مُد و لباس این استان مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha