نقدهای صریح پیشکسوت قرآنی به همایش خادمان قرآن / حاکمیت روابط بر ضوابط در برخی انتخاب‌ها
کد خبر: 3986652
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
غلامرضا شاه‌میوه در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد؛

نقدهای صریح پیشکسوت قرآنی به همایش خادمان قرآن / حاکمیت روابط بر ضوابط در برخی انتخاب‌ها

مدرس و داور بین‌المللی قرآن ضمن وارد کردن نقدهایی به شیوه انتخاب خادمان قرآن و حضور برخی افراد منتخب در مراسم شب گذشته، گفت: چگونه ممکن است فردی که نه خود قاری، حافظ یا مدرسی مطرح در سطح کشور است، برای چنین مسئولیت خطیری که کار آن انتخاب قاری، حافظ، مدرس و ... است، انتخاب شود؟ اصلاً چنین افرادی که نظیرشان هم کم نیست و در حال حاضر مسئولیت‌های کلیدی قرآنی را در سیطره خود دارند، چه نسبتی با جامعه قرآنی دارند؟

نقدهای صریح پیشکسوت قرآنی به انتخاب برخی خادمان قرآن / حاکمیت روابط بر ضوابط در برخی انتخاب‌هابیست و ششمین مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم، شب گذشته، چهارم مردادماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و به منظور تجلیل از 12 خادم برگزیده قرآن کریم در سال 1400 در حسینیه شماره دو جماران برگزار شد.

حضور برخی اسامی در بین خادمان قرآن کریم باعث گمانه‌هایی در مورد انتخاب‌های این دوره شده و اعتراضاتی را نیز به همراه داشته است، از جمله این اعتراضات مربوط به انتخاب خادم برگزیده در بخش تولید نرم‌افزار قرآنی است. غلامرضا شاه‌میوه، از جمله منتقدان این انتخاب است و از برخی روابط سخن گفته است. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا با این مدرس، مؤلف و پیشکسوت قرآن کریم را می‌خوانید؛

شاه‌میوه در پاسخ به سؤالی در مورد انتخاب خادم برگزیده قرآن کریم در بیست و ششمین دوره گفت: در مورد انتخاب خادمان قرآن، دو نقد را وارد می‌دانم، البته در این نقد روی سخن بنده با افراد انتخاب شده نیست و برای تمامی آنها احترام خاصی قائل هستم. نقد اول من به دبیر انجمن خادمان قرآن کریم برمی‌گردد که مسئولیت مستقیم با ایشان است. چگونه ممکن است فردی که نه خود قاری، حافظ یا مدرسی مطرح در سطح کشور است، برای چنین مسئولیت خطیری که کار آن انتخاب قاری، حافظ، مفسر، مدرس و ... است، انتخاب شود؟ اصلاً چنین افرادی که نظیرشان هم کم نیست و در حال حاضر مسئولیت‌های کلیدی قرآنی را در سیطره خود دارند، چه نسبتی با جامعه قرآنی داشته و به اصطلاح چه کاره جامعه قرآنی هستند؟ آیا اگر رانت‌های موجود نبود جامعه قرآنی شناختی نسبت به اینگونه افراد داشت؟


بیشتر بخوانید:


این پیشکسوت قرآنی کشورمان بیان کرد: متأسفانه در سال‌های مدیریت ایشان، خروجی‌ها نشان‌دهنده رابطه‌های شخصی و بده و بستان‌های پشت پرده است که بر پاره‌ای از انتخاب‌ها حاکم شده است و نه صلاحیت و شایستگی علمی و عرفی افراد.

وی در ادامه دومین نقد را به انتخاب فردی که به عنوان مدیر مؤسسه تولیدکننده خودآموز صوت و لحن «ریاض النغم» معرفی شده و عنوان خادمی قرآن را دریافت کرده وارد دانست و گفت: در بین خادمان برگزیده امسال، نام فردی وجود دارد که به عنوان مدیر مؤسسه تولیدکننده خودآموز صوت و لحن «ریاض النغم» معرفی شده است. البته من با شخص ایشان کاری ندارم و برای ایشان هم احترام خاصی قائل هستم، چرا که ایشان به عنوان حامی مالی تولید این نرم‌افزار همیشه در ثواب این کار پژوهشی و آموزشی شریک هستند، روی سخن من باز هم با دبیر این انجمن است. چگونه ممکن است نرم‌افزاری را که بنده مؤلف آن هستم و شخصی به نام آقای اصغر اسکندری، طراح و صاحب امتیاز آن هست و به نام یک شخص در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است، فرد دیگری به عنوان تولیدکننده معرفی و براساس آن رزومه‌سازی، شایسته احراز رتبه خادمی قرآن شناخته شود؟ آیا جز این است که حتماً یک جریانی پشت این قضیه است؟ اساساً مگر یک مؤسسه به عنوان خادم معرفی می‌شود؟ در حالی که این شخص به عنوان یک شخص حقیقی و نه حقوقی به عنوان خادم قرآن معرفی شده‌اند. البته من باز هم تأکید می‌کنم در سلامت این شخص و زحماتی که کشیده‌اند، شکی ندارم و روی سخن من با انتخاب‌گران است.

شاه‌میوه اظهار کرد: بسیاری از قاریان، اساتید و حافظان کشور در پنج سال گذشته از این اثر استفاده کرده و صدها پیام تشکر برای بنده ارسال کرده‌اند و وقتی می‌شنوند فرد دیگری به خاطر تولید این اثر به جایگاه خادمی قرآن رسیده است، قطعاً دچار تعجب خواهند شد. واقعاً جای بسی تأسف است. چنین رفتارهایی تنها یک نتیجه دارد و آن کشتن انگیزه افرادی مانند بنده است که محصول 30 سال پژوهش و آموزش خود را به راحتی به یغما رفته می‌بیند. جای بسی شرمساری برای دست‌اندرکاران و تصمیم‌گیرندگان این برنامه است.

شاه‌میوه تأکید کرد: صحبت بر سر آن است که چرا افرادی با سوابق نه چندان مطرح در بخش آموزش و پژوهش در انتخاب‌ها جای می‌گیرند؟ کاملاً مشخص است، ارتباطات و روابط بر این انتخاب‌ها حاکم بوده است. برای بنده با چندین تألیف و برگزاری ده‌ها کارگاه آموزشی در داخل کشور و چند کشور خارجی در حوزه صوت و لحن و تلاوت قرآن در این انتخاب‌ها جایی نیست! چون از این موضوع بسیار خرسندم که در زمان مسئولیت افرادی که نگاهشان به ارتباطات است تا شایستگی افراد، انتخاب نشده‌ام. نقدم سر دفاع از حقوق معنوی تألیفی است که حق خود و خانواده‌ام است، چون در تمامی دو سال و نیمی که در حال آماده‌سازی این اثر بوده‌ام با کم‌کاری‌های من در منزل و نبودن‌های من ساخته‌اند.

وی در پایان افزود: قطعاً این موضوع را از طریق مراجع ذیربط پیگیری خواهم کرد و از ایکنا هم به دلیل اینکه این فرصت را در اختیار من قرار داد، قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
سیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۵ - ۱۲:۴۴
3
10
احسنت به صراحت آقای شاه میوه
هاشمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۵ - ۱۴:۳۹
3
8
واقعا به حال این جامعه قرآنی باید تاسف خورد که محصول زحمت شبانه روزه یک پژوهشگر واقعی به راحتی به یغما می‌رود.
خادم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۵ - ۱۸:۵۱
3
8
درود بر استاد شاه‌میوه عزیز. متاسفانه همیشه همین بوده. افرادی از همین منتخبین در دوره‌های قبلی هم بودند و حتی نشان فرهنگ و هنر و ۵۰ و ۷۵ سکه بهار آزادی هم دریافت کردند. اساتیدی هم هستند که در شهرستان‌ها قاری و حافظ تربیت می‌کنند و هیچکس به یادشان نیست.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۶ - ۰۷:۵۴
3
5
نگرانیهای آقای شاه میوه به جاست و جلوی این اقدامات ناشایست باید گرفته شود.
خود من هم -که نفعی ندارم- از نزدیک شاهد دخالتها و خط و ربط های پشت پرده و برکشیدن های افراد به ناسزا بوده ام.
یک علامت ابتذال هم در این بین در دوره های اخیر جالب و مشهود است و آن انتخاب شدن افرادی با انواع مصلحت سنجیها و منفعت خواهیهای آلوده است؛ در آخر هم همان افراد اصلا برای دریافت جایزه در مراسم حضور نمی یابند و همین دست اندرکاران را به حساب هم نمی آورند!
شاه محمدی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴۰۰/۰۵/۰۶ - ۱۰:۴۵
2
3
اینکه استاد شاه میوه از خودشان مثال آوردند به لحاظ مصادیق اجحاف در این مورد قابل توجه است.
اما مهمتر شفاف شدن شیوه های انتخاب به گونه ای است که هرکس بتواند با خوداظهاری، داوطلب دریافت نشان خادمی شود و اگر دارای این ویژگی‌ها بود از آن برخوردار شود.
هرچند بهتر است که مسئولان با دغدغه جدی وارد میدان شوند و افراد دارای شرایط را شناسایی و معرفی کنند. چون بسیاری از اساتید گمنام، چندان مایل به داوطلب شدن در این خصوص را ندارند
خادم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۲ - ۰۰:۱۲
3
1
با سلام
استاد شاه ميوه در موارد اندک سخن شما صحيح اما بسياری از خادمان تمایل به داوطلب شدن ندارند و در اینگونه امور قرآنی وجود مدیری که بتواند مدیریت کامل را برعهده بگیرد لازم میباشد
به نظر من مدیریت به خوبی از عهده ی این کار دشوار بر آمده و ما از این روند راضی هستیم
داوری بسیار خوب بود و مخصوصا در مورد هنرهای نمایشی بسیار سنجیده عمل شد
حوزه ی فیلم و نمایش در جامعه و قشر جوان ما تاثیر فراوان دارد
با تشکر از مدیریت و مسئولان که این دوره را همچون دوره ی قبل به زیبایی اجرا کردند
سیده زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۲ - ۰۰:۱۶
3
1
داوری و مدیریت بسیار خوب بود
مراسم به زیبایی انجام شد و امیدوارم این روند ادامه یابد
captcha