زبان صحیفه سجادیه زبان فطرت انسانی است
کد خبر: 3988572
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۴
در همایش حضرت سیدالعابدین(ع) مطرح شد؛

زبان صحیفه سجادیه زبان فطرت انسانی است

نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان هرمزگان در همایش حضرت سیدالعابدین(ع) تأکید کرد: زبان صحیفه سجادیه زبان فطرت انسانی است، به همین دلیل پیام آن هم جهانی است و صرفاً منحصر به یک مذهب و کشور نیست.

ارسال// زبان صحیفه سجادیه زبان فطرت انسانی استبه گزارش ایکنا، هفتمین همایش حضرت سیدالعابدین(ع) 13 مردادماه با حضور نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، استاندار استان و نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان هرمزگان در این همایش، گفت: رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم بر سه چیز تأکید دارند، جامعه‌سازی، دولت‌سازی و تمدن‌سازی. دوره امام سجاد(ع) هم از این جهت دوران استثنایی بود، زیرا آن حضرت بر کادرسازی و جامعه‌سازی اهتمام جدی داشتند.

وی با بیان اینکه دوره امام سجاد(ع) دوره خلأ معنویت و نیروی انسانی بود، افزود: امروز، روز مباهله بود و تمرکز آیه مباهله هم بر روی نیروی انسانی و کادرسازی است؛ امروز هم یکی از ضروری‌ترین مسائلی که جامعه ما به آن نیاز دارد، ساختن کادر مجرب و مؤمن است که بتواند جامعه‌سازی و دولت‌سازی بکنند و زمینه را برای ساخت یک تمدن نوین فراهم کنند.

نقش صحیفه در تمدن‌سازی

عبادی‌زاده بیان کرد: با نگاهی کوتاه به زندگی امام سجاد(ع) و صحیفه سجادیه به خوبی می‌توانیم درک کنیم که چقدر صحیفه می‌تواند در جامعه‌سازی، تمدن‌سازی و کادرسازی مؤثر باشد. امام سجاد(ع) با خلأ معنویت و اخلاق و انزوای مکتب اهل بیت(ع) در دوره خویش مواجه بودند، در روایات نقل شده است که امام فرمودند شما 20 مرد را پیدا نمی‌کنید که در مسیر ما باشند.

وی اضافه کرد: در نقل دیگری امام(ع) فرمودند: ارتد الناس بعد الحسین(ع) الا ثلاثه، انزوای خط اهل بیت(ع) بعد از شهادت امام حسین(ع) و در دوره امام سجاد(ع) به چنین وضعی رسیده بود که غیر از سه نفر بقیه مرتد شده بودند. امام سجاد(ع) در چنین شرایطی مجدداً نیاز به جامعه‌سازی و انسان‌سازی داشتند و در پرتو کادرسازی امام سجاد(ع) بود که شاهد شکوفایی مکتب اهل بیت(ع) در دوره امام باقر(ع) و امام صادق(ع) هستیم و مکتب اهل بیت با تلاش‌های ایشان و ائمه(ع) بعدی از انزوا بیرون آمد.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه هرمزگان تصریح کرد: امروز هم ما می‌توانیم از طریق صحیفه سجادیه و راه امام سجاد(ع) یعنی رویکرد دعا که منطبق بر فطرت بشر است، به کادرسازی و تربیت نفوس و جامعه‌سازی بپردازیم.

عبادی‌زاده افزود: امروز ما برای اینکه جامعه را در مسیر سازندگی انسانی قرار دهیم، سرمایه گران‌بهایی به نام صحیفه سجادیه داریم، با این وصف متأسفانه این کتاب شریف، مورد غفلت قرار گرفته است. صحیفه سجادیه آنقدر بُرد دارد که نه تنها برای جامعه ایران، بلکه در سطح جهانی و برای دنیای کفر هم حرف برای گفتن دارد، زیرا زبان آن زبان فطرت است.  

در ادامه، فریدون همتی، استاندار هرمزگان در سخنانی، گفت: این مؤسسه باید برای کسانی که بخواهند به صورت تخصصی کار کنند، تبدیل به پایگاه داده‌های مختلف و بانک اطلاعاتی در زمینه صحیفه سجادیه و سنت و سیره امام سجاد(ع) باشد.

تلاش برای ارتقاء فرهنگ دینی هرمزگان

همتی تصریح کرد: امیدوارم این مؤسسه در خدمت توسعه فرهنگی و معارف اهل بیت(ع) به خصوص فرهنگ صحیفه سجادیه باشد، و برای کسانی که تشنه شنیدن معارف ناب امام سجاد(ع) در خارج و داخل کشور هستند، آموزه‌های لازم را ارائه دهد.

وی با بیان اینکه حتماً گام‌های بلند و بزرگی در این زمینه برداشته خواهد شد، اظهار کرد: من از بانیان مؤسسه مزین به نام امام سجاد(ع) که به سختی منابع مالی را برای تأسیس این مکان جمع‌آوری کرده و با عشق و علاقه و خسنگی‌ناپذیری آن را تاسیس کردند، تشکر می‌کنم و ان‌شاءالله شاهد نشر معارف صحیفه در سراسر کشور از سوی این مرکز خواهیم بود.

همچنین احمد مرادی، نماینده استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، گفت: استان هرمزگان به خاطر موقعیت جغرافیایی و همسایگی با عمان، قطر و امارات اهمیت فوق‌العاده فرهنگی دارد، زیرا مخاطرات و هجمه‌های فرهنگی زیادی برای این استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه کارهای فرهنگی مانند فعالیت بنیاد صحیفه سجادیه قابل تقدیر است، تصریح کرد: مردم استان هرمزگان انصافاً تشنه معنویت هستند و به خصوص برای موضوعی که چندین سال است همایشی برای آن برگزار می‌شود، استقبال پرشوری نشان داده و می‌دهند.

حجت‌الاسلام علی علامه‌زاده، دبیر کنگره حضرت سیدالعابدین(ع) نیز در این همایش گفت: کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) از سوی مؤسسه فرهنگی اندیشه امام سجاد(ع) در حال فعالیت است و تداوم چندین ساله این کنگره جز با همراهی و همکاری و اخلاص متولیان امور و مدیران برخی نهادها میسر نبوده است.

وی با قدردانی از زحمات مسئولان استانی در تأسیس این مرکز بیان کرد: چون این مجموعه به نام امام سجاد(ع) بود، مرحوم راستگو هم کمک بسیاری را برای تأسیس مؤسسه متقبل شد.

 

انتهای پیام
captcha