حُداث‌الحسین چه کسانی هستند؟
کد خبر: 3990396
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰

حُداث‌الحسین چه کسانی هستند؟

امام‌جمعه بخش‌ مرکزی یزد با اشاره به اینکه حُداث‌الحسین به معنای حدیث‌گویان، هم‌سخنان و هم‌نشینان با امام‌حسین(ع) بیان شده گفت: دو گروه را امام‌صادق(ع) در روایت به عنوان حُداث‌الحسین معرفی می‌کنند.

عزاداری حسینی در چارچوب شرع، عقل و سلامت انجام شودبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی، امام‌جمعه بخش‌ مرکزی یزد، امروز، 22 مرداد در خطبه‌های نمازجمعه این هفته در محمدآباد، اظهار کرد: خداوند با متقین است و تقوا باید تا آخر عمر با انسان‌ها همراه باشد و در این زمینه بصیرتی ویژه داشته باشند زیرا خداوند همواره نسبت به متقین توجه داشته و آن‌ها را از خطرات نجات می‌دهد، لذا در آیات شریف قرآن کریم و روایات داریم که باید در این زمینه ثبات قدم داشته باشیم و تقوا در همه عمر و مراحل زندگی در رفتار انسان ریشه داشته و با عملش همراه باشد.

وی ادامه داد: در سجده زیارت عاشورا می‌خوانیم: «اَللّهُمَّ ارْزُقْنی شَفاعَهَ الْحُسَیْنِ یَوْمَ الْوُرُودِ وَ ثَبِّتْ لی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِ وَ اَصْحابِ الْحُسَیْنِ» بر این اساس ثبات قدم یعنی استواری در دین و جدا نشدن از آن و وقتی این چنین نگاهی به عمل پیوند خورد، انسان با نیکان محشور می‌شود.

مدرسی افزود: در روایات گروهی به نام حُداث‌الحسین معرفی و مورد اشاره قرار می‌گیرند، حُداث‌الحسین به معنای حدیث‌گویان، هم‌سخنان و هم‌نشینان با امام‌حسین(ع) است؛ دو گروه را امام‌صادق(ع) در روایت به عنوان حُداث‌الحسین معرفی می‌کنند، گروه اول کسانی هستند که برای امام‌حسین(ع) عزاداری صادقانه انجام می‌دهند و اشک می‌ریزند و گروه دوم کسانی هستند که در راستای زیارت امام‌حسین(ع) سختی‌ها را بر خود هموار می‌کنند، همچنان که در سال‌های گذشته هموار کردن سختی‌ها را در پیاده‌روی اربعین برای زیارت سیدالشهدا(ع) مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: راز حداث‌الحسین سنخیت با امام‌حسین(ع) است زیرا معروف است که گفته شده «السنخیته علت الانضمام»؛ یکی از اساسی‌ترین پایه‌های سنخیت، مودت نسبت به اهل‌بیت و امام‌حسین(ع) است که این مودت در اصحاب امام‌حسین(ع) کاملاً دیده می‌شد و سر سلسله حداث‌الحسین، قمربنی‌هاشم، ابالفضل العباس هستند.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه 23 مردادماه روز مقاومت اسلامی نامگذاری شده است گفت: بسیاری از مسئولان کشورهای مختلف و مردم دنیا از مقام عزت جمهوری اسلامی در پرتو مقاومت در برابر ستمگران غبطه می‌خوردند باید این ارزش مهم تقویت و بر ای نسل جوان نیز با شیوه‌ای مؤثر الگوسازی شود.

وی با اشاره به فرارسیدن 26 مرداد، آغاز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی در سال 1368 ضمن گرامیداشت این روز، آزادگان را سرسلسله مقاومت در فرهنگ اسلامی دانست و گفت: آزادگان بودند که فرهنگ مقاومت را در برابر کفر در عرصه عمل نشان دادند. رشادت جانبازان و آزادگان باید در تاریخ اسلام ثبت شود و اخلاص، شجاعت، بصیرت، وفاداری، توکل بر خدا، قناعت، یاد معاد و توجه به ایثار و دفاع از جمهوری اسلامی ایران از ویژگی‌های بارز آزادگان بود که لازم است الگوی عمل همگان در جامعه به ویژه برای حل مشکلات و از میان برداشتن کاستی‌ها قرار گیرد.

وی با قدردانی از اجرای طرح شهید سلیمانی گفت: موفقیت این طرح اهمیت نقش نیروهای بسیجی در کمک به مدیریت و کنترل شیوع بیماری کرونا را نشان می‌دهد که شایسته است با قدرت و بکارگیری همه ظرفیت‌ها امتداد یابد.

مدرسی با اشاره به اینکه برگزاری مجالس عزاداری اباعبدالله باید با توجه به پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی بویژه حفظ سلامت همگانی انجام شود بیان کرد: نباید موجب شیوع بیماری و طعنه مخالفان و دشمنان شود و نهضت مواسات نیز به شکل جدید انجام شود و مرکز آن هم باید مساجد باشد.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد گفت: عزاداری‌ها باید به شکلی مطلوب و با اجرای کامل و جامع دستور العمل‌های بهداشتی برگزار شود و مسئولان هیئت‌ها و برنامه‌های مربوط به ایام محرم هوشیارانه به رعایت موازین برای جلوگیری از شیوع کرونا توجه کنند و عزاداری امام حسین(ع) آن گاه قیمت دارد که در چارچوب شرع، عقل و سلامت مردم معرفی و صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha