روایتی از خلق بزرگترین کتیبه محرمی کشور
کد خبر: 3992208
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸

روایتی از خلق بزرگترین کتیبه محرمی کشور

خیاط و خطاط بزرگترین کتیبه محرمی کشور که در خراسان‌جنوبی به اهتزاز درآمد، از برکت آماده کردن این کتیبه در زندگیشان می‌گویند؛ برکتی که انگار محرم روزیشان کرده بود.

امسال و در روز اول محرم، بزرگترین کتیبه منقش محرمی کشور به طول ۷۰۰ متر با شعار «یا حسین(ع) نسل به نسل در پناهت هستیم» در بیرجند به اهتزاز درآمد. برای به اهتزاز درآمدن این کتیبه بزرگ، بسیاری زحمت کشیدند و با اخلاص به انجام وظیفه‌ای که بر دوششان نهاده شده بود، پرداختند و نتیجه بیان یک آرمان بود.

یک آرمان و هدف بزرگ باید زنده بماند و نام واقعه عاشورا باید بر ورد زبان‌ها باشد تا فراموش نشود. گاهی می‌توان با ایده‌پردازی و بهره‌گیری از فکرهای نو، به بیان دستاوردهای عاشورا پرداخت و وقتی این اهداف دائما در ذهن نوجوان و جوانان امروزی مرور شود گریزگاهی برای گناه پیدا نخواهد شد.

روایتی از خلق بزرگترین کتیبه محرمی کشور / برکتی که از محرم و آرمان‌هایش جاری می‌شود

ندای یک آرمان بزرگ نباید فراموش شود 

محمد ترابی، خیاط بزرگترین کتیبه محرمی در کشور در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: زمانی که این کار به من پیشنهاد شد بسیار با ذوق و علاقه این کار را پذیرفتم.

وی که 48 سال از 62 سال عمر خود را مشغول دوخت چادرهای مسافرتی است، افزود: تنها عشق بود که پارچه را می‌دوخت؛ انگار دستان من کار زیادی انجام نمی‌داد و این برایم از هر چیزی با ارزش‌تر بود.

این خیاط با بیان اینکه در دوخت این کتیبه از فرزندانم نیز کمک گرفتم و آنان نیز حس خوبی برای کمک به این کار بزرگ داشتند، تصریح کرد: متراژ پارچه 800 متر بود و امسال برای اولین بار با این حجم پارچه کار انجام دادم.

ترابی با بیان اینکه سال‌های گذشته نیز برای روستای مزداب کتیبه محرمی دوخته‌ام، اما سابقه انجام کاری به چنین حجمی را نداشتم، ادامه داد: زندگی در عصر حاضر نباید ما را از فکر کردن به آرمان‌های بزرگ وادارد.

وی بیان کرد: گاهی باید هر کار که از دستت بربیاید انجام دهی تا ندای یک آرمان به بهانه گذشت زمان خاموش نشود.

از برکت تا عدم پرداخت دستمزد 

مودی، خطاط این کتیبه نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی بیان کرد: در روزهای آخر ماه ذی‌الحجه سفارش این کار به من داده شد و من شب تا اذان صبح تقریبا شش ساعت مشغول خطاطی بودم تا کار را به اتمام برسانم.

او که هرسال نوشتن پارچه‌های محرمی را برعهده دارد، می‌گوید: تاکنون کار به این بزرگی و با این وسعت انجام نداده است.

مودی بیان کرد: کلمات نوشته شده روی کتیبه به سه قسمت تقسیم می‌شد؛ قسمت بالای پارچه؛ یاحسین(ع)، قسمت وسط؛ شعار نسل به نسل در پناهت هستیم و در قسمت پایین؛ عبارت نسل حسین(ع) حک شده است.

وی با بیان اینکه برکتی که این امر در زندگی مادی و معنوی من دارد قابل بیان و گفتن نیست، افزود: همیشه آرزو داشتم در ایام محرم کارهای بزرگ انجام دهم.

او که دستمزدی برای این کار دریافت نکرده، از انجام این عمل خیر بسیار خرسند است و می‌گوید: اگر امام حسین(ع) در روز جزا من را شفاعت کند برایم از بیشترین دستمزدها کفایت می‌کند.

این خطاط بیان کرد: وقتی عبارات حسینی را می‌نویسم با خود فکر می‌‌کنم شاید این تنها کاری باشد که از دست من برمی‌آید و شاید این زمان و عصر به این گونه کارها برای زنده ماندن نام حسین(ع) نیاز دارد.

انتهای پیام
captcha