نظام اسلامی منهای اراده مردمی محقق نمی‌شود
کد خبر: 3994798
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱

نظام اسلامی منهای اراده مردمی محقق نمی‌شود

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: آنچه که می‌تواند دولت و نظام اسلامی را به پیش برده و در رفع مشکلات مؤثر باشد، اراده مردمی است و دولت و نظام به تنهایی نمی‌تواند منهای اراده مردمی در این عرصه موفقیتی داشته باشد.

نظام اسلامی منهای اراده مردمی محقق نمی‌شودبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد، امروز، 12 شهریورماه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بخش مرکزی  که در خویدک برگزار شد، با تسلیت شهادت امام سجاد(ع)، اظهار کرد: امام  با سه گروه معاند آل‌ امیه، آل‌ زبیر و آل مروان مواجه بودند که هر کدام هم با رویکرد خاص و هدف مشترکی کار می‌کردند.
 
وی ادامه داد: اهداف این گروه‌ها سه چیز بسیار روشن بود که مسخ اسلام و حتی حذف نام اسلام، حذف اهل بیت از صحنه‌های سیاسی، اجتماعی و علمی، مقابله با شیعیان اهل بیت و حذف فرهنگ تشیع از آن جمله است. از طرفی دو دولت مقتدر ایران و روم را به افول گذاشته بودند و همراه با این جریان خرده فرهنگ‌ها به ایران وارد می‌شد و از طرفی هم تجملات و رفاه زدگی‌ها باعث شده بود تا مردم نسبت به اصل دین و جوانب معنوی دین غافل باشند. 
 
مدرسی افزود: امام سجاد (ع) در چنین زمانی اهتمام داشتند تا مسئولیت خود را انجام دهند و در این زمینه هم با رویکردهای مختلف از جمله رویکردهای علمی و همچنین فرهنگی مثل دعا و امثال این‌ها و تربیت شاگردان اقدام می‌کردند.
 
امام جمعه بخش مرکزی یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نکاتی در زمینه افغانستان گفت: در قرآن کریم بیان می‌شود مواظب باشید با کسانی که ظالم و ستمگر هستند و روحیه مستکبران را در وجود خود تقویت و در جامعه ترویج می‌کنند با این افراد در ارتباط نباشید و به آن‌ها اعتماد نکنید. در دهه‌های اخیر دیدیم هر دولتمردی که در جهان سوم به دلیل منافع دولتش یا منافع شخصی خود و یا به تعبیری منافع ملی خودش به آمریکا، غربی‌ها و مستکبران اعتماد کرد، جزء ضربه و ضرر و زیان چیز دیگری حاصل نشد.
 
وی ادامه داد: مصر، تونس، عراق، لیبی و بعضی از کشورهای جهان سوم را حتی در آمریکای لاتین دیدیم که اعتمادشان جز ویرانی و آسیب برای دولت‌ها و ملت‌ها در پی نداشت. دولت افغانستان همچنین سرنوشتی را تجربه کرد که با این همه هزینه‌ای که آمریکایی‌ها کردند و از ملت افغانستان گرفتند و آن‌ها را از لحاظ علمی، پیشرفت، دانش روز، تکنیک و زیرساخت‌ها عقب نگه داشتند، در نهایت هم چیزی جز ویرانی، نا امنی و خسارت برای مردم افغانستان جا نگذاشتند و این نکته بسیار مهم و درس عبرتی برای سایر کشورها است.
 
مدرسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه استان نیازمند مدیریت بسیار قوی و منسجمی است بیان کرد: توصیه به مراکز قدرت، دارای نفوذ و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی اعم از چهره‌های اثرگذار در خارج از استان این است که بدون در نظر گرفتن منافع شخصی و حزبی و رفاقت‌های بیرونی به دنبال انتخاب مسئولانی شایسته باشند که حداقل از چهار ویژگی برخوردار باشند.
 
وی؛ شناخت نسبت به استان و جوانب مختلف، روحیه جهادی و انقلابی و عمل در میدان را از آن جمله دانست و گفت: همچنین باید توان ارتباط‌گیری با وزارتخانه‌ها، مسئولان موثر و شخص رئیس جمهور را داشته و منافع مردم و عامه را با پیوست عدالت در نظر داشته باشند و پاسخگوی مردم باشند. استان یزد نیز با مسائل زیادی روبرو است که لازم به پیگیری، توجه و برنامه ریزی برای حل و فصل است.
 
مدرسی محدودیت منابع آبی به صورت کمی و کیفی که ناشی از خشکسالی‌های پی در پی است را از جمله مشکلات استان برشمرد و افزود: همچنین آلودگی‌های شهری و صنعتی به خصوص در محور یزد - اردکان، سطح پایین فناوری صنایع و معادن استان، خام فروشی و بهره‌وری پایین در معادن، تولید و برداشت محصولات باغی به شیوه‌های سنتی و کم بازده، نرخ بیکاری بالا و روند افزایشی آن به ویژه بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، مهاجرت شهروندان توانمند یزدی، وجود اتباع غیرمجاز و مشکلات ناشی از اسکان، اشتغال، اجتماعی و تبعات فرهنگی و مباحث امنیتی از دیگر مباحثی است که باید مورد توجه باشد.
 
امام جمعه بخش مرکزی یزد ادامه داد: از دیگر مسائل استان تغییر سبک زندگی و آسیب‌های ناشی از آن است بویژه که در زمینه طلاق اعم از عاطفی و قانونی با آمار نگران‌کننده روبرو هستیم، تضعیف بافت اجتماعی در بافت‌های تاریخی و فرسوده و همچنین مشکلات واحدهای تولیدی ناشی از کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش موضوعات دیگری است که باید به شکلی ویژه مورد توجه قرار گیرد.
 
وی بیان کرد: دولت، دولتی مردمی و جهادی است به نحوی که در روز چهارشنبه رأی اعتماد گرفت، روز پنج‌شنبه تشکیل جلسه هئیت دولت داد و در روز جمعه اولین سفر استانی و حضور میدانی میان مردم را انجام داد، خرسند هستیم از اینکه مجموعه دستگاه‌های مرتبط با نظام اسلامی امروز با هم همگون و همدل هستند اما در این زمینه قابل ذکر است اگر این گروه‌ها متحد باشند و مردم حمایت و همراهی نکنند، تنها خواهد بود لذا آنچه که می‌تواند این مجموعه همگون و انقلابی و جهادی را پیش ببرد و به اهداف انقلاب اسلامی نزدیک کند، برای حل مشکلات اراده مردمی است و دولت و نظام به تنهایی نمی‌تواند منهای اراده مردمی در این عرصه موفقیتی داشته باشد.
انتهای پیام
captcha