نحوه واگذاری طرح‌های قرآنی اوقاف به اتحادیه در یزد بررسی شد
کد خبر: 3997608
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹

نحوه واگذاری طرح‌های قرآنی اوقاف به اتحادیه در یزد بررسی شد

نحوه واگذاری طرح‌های قرآنی اداره‌کل اوقاف و امورخیریه استان یزد به مؤسسات و خانه‌های قرآن در وبیناری مورد بررسی قرار گرفت.

نحوه واگذاری طرح‌های قرآنی اوقاف به اتحادیه در یزد بررسی شدبه گزارش ایکنا از یزد، در وبیناری، شامگاه سه‌شنبه، 23 شهریورماه نحوه واگذاری طرح‌های قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان یزد به مؤسسات و خانه‌های قرآن استان مورد بررسی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهریان، مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان یزد در این وبینار اظهار کرد: در تفاهم‌نامه همکاری که این اتحادیه با اداره کل اوقاف و امورخیریه استان منعقد خواهد کرد، در زمینه فعالیت‌های قرآنی حدود 28 موضوع  هدف عملیات اوقاف پیش‌بینی شده که 50 درصد آن از سوی اوقاف اجرایی شده یا در حال اجرا است بنابراین مابقی آن به مؤسساتی که تمایل به همکاری در این طرح دارند و آمادگی خود را به اتحادیه اعلام کنند، واگذار خواهد شد.

وی مشارکت مؤسسات قرآنی در اجرای فعالیت‌های قرآنی ادارات اوقاف و بقاع متبرکه، کمک به استقرار مؤسسات و تشکل‌های قرآنی مردمی با استفاده از ظرفیت‌های بقاع متبرکه و سازمان مذکور، برگزاری مراسم‌ها و برنامه‌های قرآنی ادارات اوقاف و امور خیریه استان را از اهداف این تفاهم‌نامه برشمرد که از تاریخ انعقاد به مدت دو سال معتبر بوده و در صورت رضایت طرفین تمدید آن امکان پذیر خواهد بود.

مطهریان با اشاره به تعهدات اتحادیه قرآنی استان در این تفاهم نامه گفت: ابلاغ تفاهم نامه به مؤسسات قرآنی سطح استان و توجیه مدیران مؤسسات برای هماهنگی با ادارات اوقاف و امورخیریه شهرستانی و برنامه‌ریزی فعالیت‌های قرآنی مؤسسات در بقاع متبرکه، ارائه طرح و برنامه‌های کاربردی قرآنی شامل آموزش‌های عمومی قرآن مانند قرائت، حفظ، مفاهیم و سایر عناوین برنامه‌های مرکز امور قرآنی، مدیریت و اجرای دوره‌های آموزشی اعم از تبلیغات، ثبت‌نام، پذیرش، اخذ شهریه، برگزاری کلاس‌های قرآن مطابق با استانداردها و آیین‌نامه‌های آموزشی سازمان اوقاف و امور خیریه، جذب اساتید و نیروهای مورد نیاز برای اجرای فعالیت‌های قرآنی از جمله این تعهدات است که اتحادیه باید مد نظر داشته باشد.

مطهریان افزود: ادارات شهرستانی اوقاف و بقاع متبرکه هیچ تعهدی نسبت به استخدام، بیمه، عیدی و سنوات نیروهای به کارگیری شده در فعالیت‌های قرآنی نداشته و تمامی حقوق قانونی آنان برعهده مؤسسه مجری طرح است.

مدیر عامل اتحادیه قرآنی استان یزد، همکاری با ادارات اوقاف در جلب کمک‌های خیران برای تأمین هزینه‌های برگزاری فعالیت‌های قرآنی، همکاری با ادارات اوقاف در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ وقف بویژه وقف در زمینه فعالیت‌های قرآنی، رعایت مصالح و مقررات داخلی بقاع متبرکه، ارائه گزارش مستمر و منظم از نحوه اجرای فعالیت‌های قرآنی به اداره اوقاف را از دیگر تعهدات اتحادیه در این تفاهم نامه ذکر کرد.

وی بیان کرد: معاونت فرهنگی اوقاف نیز در این تفاهم نامه تعهداتی را برعهده دارد که ابلاغ تفاهم‌نامه به ادارات اوقاف و امورخیریه شهرستان و توجیه مسئولان فرهنگی و امنای بقاع متبرکه برای در اختیار گذاردن ظرفیت بقاع متبرکه به مؤسسات قرآنی شهرستان به‌منظور اجرای فعالیت‌های قرآنی مؤسسات در این اماکن، پشتیبانی و تسهیل در راستای اجرای مطلوب این تفاهم نامه و نظارت بر حسن اجرای مفاد این تفاهم نامه از آن جمله است.

مطهریان افزود: آنچه در این تفاهم نامه از تعهدات اداره امور قرآنی اوقاف نام برده شده، توجیه مسئولان قرآنی ادارات شهرستانی اوقاف به منظور همکاری و حمایت از مؤسسات شهرستان جهت اجرای فعالیت‌های قرآنی مؤسسات در بقاع متبرکه، پشتیبانی و حمایت از برگزاری فعالیت‌های قرآنی در محل بقاع متبرکه با استفاده از ظرفیت مؤسسات مردمی، نظارت محتوایی برحسن اجرای برنامه‌ها، بررسی و تصویب عناوین و طرح‌های پیشنهادی مؤسسات خواهد بود.

مدعامل اتحادیه قرآنی استان یزد با اشاره به نحوه اجرای این تفاهم نامه گفت:  پس از امضا تفاهم‌نامه «کمیته هماهنگی» متشکل از معاون فرهنگی و رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف استان و مدیر عامل اتحادیه استان تشکیل و زمینه تفاهم‌های موردی فراهم خواهد شد که وظیفه این کمیته برگزاری جلسات منظم به منظور هم افزایی و تعامل، بررسی کمبودها و نقایص، تسهیل روند همکاری طرفین و ... است.

وی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه همکاری بین بقعه متبرکه و مؤسسه قرآنی مردمی مطابق با نمونه پیوست منعقد خواهد شد گفت: این تفاهم نامه با یک مقدمه، 10 ماده و 1 تبصره و و تابع مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان یزد تصریح کرد: مؤسساتی که تمایل دارند طرح‌های قرآنی اوقاف به آنها واگذار شود، تا پایان هفته آینده باید درخواست‌های خود را به اتحادیه اعلام کنند تا اقدامات بعدی در دستور کار قرار گیرد.

مطهریان در بخش دیگری از سخنان خود از مؤسساتی که تاکنون عضو اتحادیه نشده‌اند و یا عضو هستند و پرونده آنها تکمیل نیست درخواست کرد هر چه سریعتر نسبت به ثبت‌نام و تکمیل پرونده خود اقدام کنند و با اشاره به اجرای طرح «ثمین کارت» گفت: در مرحله اول مدیران مؤسسات می‌توانند از این طرح که ارائه تخفیف برای خرید در فروشگاه‌های منتخب است، بهره‌مند شوند و در صورت موفقیت آمیز بودن این طرح برای همه فعالان قرآنی اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری دوره حفظ قرآن از بهره‌مندی 65 نفر از حافظان 10 جزء به بالا خبر داد و بیان کرد: این دوره به‌صورت مجازی و در برخی موارد به‌صورت حضوری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار و شرکت کنندگان در آزمون اولیه به رقابت پرداختند و آزمون نهایی هم به‌صورت سراسری برگزار و گواهینامه سازمان اوقاف و امورخیریه برای شرکت کنندگان صادر خواهد شد.

مطهریان افزود: دوره جذابیت دادن به کلاس‌های قرآنی ویژه مربیان قرآنی که مقدمات آن قبل از کرونا فراهم شده بود ولی به دلیل شیوع کرونا متوقف شد، با اساتید مذاکرات اولیه با اساتید صورت گرفته که امیدواریم شاهد حضور پرشور مؤسسات در این دوره که در فرصتی مناسب برگزار خواهد شد، باشیم.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان یزد بیان کرد: با توجه به اینکه سابقاً طرح رایگان قبوض برای مؤسسات اعلام شده بود بنابراین مؤسساتی که در زمینه قبوض آب، برق و گاز با مشکل مواجه بوده و هستند، می‌توانند با اعلام به اتحادیه از این طرح بهره‌مند شوند که این موضوع از طریق تهران و یا استان پیگیری خواهد شد.

حجت الاسلام محمود میرجلیلی، مسئول امور قرآنی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان یزد نیز در این نشست آموزش‌های عمومی و تخصصی، برنامه‌های تبلیغی و ترویجی، توسعه موقوفات قرآنی و غیره را از جمله طرح‌هایی دانست که به مؤسسات و خانه‌های قرآنی واگذار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha