احمد کاشانی، رئیس انجمن گردشگری پایدار در گفتوگو با ایکنا از خراسانجنوبی، اظهار کرد: افراد کاربلد و با تحصیلات آکادمیک برای تولید محتواهای گردشگری باید مورد استفاده قرار گیرند که گاهی این بهرهگیری را ندیدهایم.
وی با بیان اینکه گاهی محتواهای با زمان کم، اما با بهرهگیری از متن و ظرفیتهای تصویری میتواند اثری همانند دور زدن در فضای تاریخی شهرها باشد، افزود: برای فعالیتهای گردشگری و تداوم فعالیتها بهویژه در دوران کرونا نیازمند پیوست فرهنگی هستیم.
رئیس انجمن گردشگری پایدار با بیان اینکه براساس فرموده رهبر معظم انقلاب تمام فعالیتها باید در جامعه پیوست فرهنگی داشته باشند، تصریح کرد: بهطور مثال عزاداریهای خاص در خراسانجنوبی باید ثبت شده تا ارادت مردم این منطقه به سیدالشهدا(ع) نشان داده شود.
کاشانی با تعریف دقیقی از گردشگری مذهبی میتوان فصل جدیدی را در حوزه گردشگری و جهانگردی آغاز کرد، بیان کرد: بهطور مثال آیینهای عاشورایی در خراسانجنوبی از جمله بیلزنی آیینهایی هستند که تنها در این منطقه دیده میشود و یا در خراسانجنوبی مردم در نقاط مختلف سبکهای متفاوت عزاداری وجود دارد و این فرهنگ مردم این منطقه است که نباید فراموش شود.
وی با بیان اینکه برگزاری مراسم محرم در هزاران سال پیش در خراسانجنوبی، نشانگر ارادت مردم به اهل بیت(ع) است که توسعه علم گردشگری میتواند مانع از فراموشی این ارادتها شود، تصریح کرد: باید به اینها با نگاه گردشگری مذهبی نگریسته شود؛ در حالی که این رکن از گردشگری را سالهاست گم کردهایم.
این فعال گردشگری بیان کرد: معتقدیم گردشگری مذهبی یکی از مهمترین روشها برای جذب گردشگر بوده و بهعنوان پیشانی گردشگری باید به آن توجه شود و از طرفی ارائه محتوای دیجیتال در این موضوع میتواند راهگشا باشد.
کاشانی با بیان اینکه برای نشان دادن و برجسته کردن این مهم نیازمند آشتی هنر و مذهب هستیم، ادامه داد: در این راستا باید از هنرمندان استان برای کشف استعدادهای نهفته و جوان استفاده کنیم و باید کاری کرد تا هنر و گردشگری مذهبی که پیوند دیرینهای داشتهاند، در کنار هم دوباره احیا شوند.
وی با بیان اینکه گردشگر خارجی اگر بهعنوان گردشگر مذهبی وارد هر استانی شده و با جاذبههای مذهبی استان آشنا شود، میتواند مروج فرهنگ دینی در کشورش باشد، افزود: حقیقت این است که ما آثار مذهبی گردشگری بسیار کهنی در ایران داریم که حسینیه امام رضا(ع) از آن جمله است.
کاشانی ادامه داد: با وجود داشتن این ظرفیتها، اما برنامهریزی فرهنگی برای هدایت این گردشگران وجود ندارد؛ در حالی که گردشگری از دیرباز با مذهب آمیخته شده و این را میتوان در تاریخ انسان دوستانه هزاران سال قبل در ایران مشاهده کرد؛ سنگنوشتههای پر از حس احترام تخت جمشید و یا مسجد شیخ لطفالله و یا بسیاری از مساجد دیگر نشان از تاریخ دیرینه فرهنگی و مذهبی مردم ایران است که باید معرفی شود.
وی با اشاره به علت پانگرفتن درست گردشگری مذهبی در ایران، بیان کرد: گاهی این هراس در کالبد مسئولیتهای استان وجود دارد که اگر گردشگر خارجی را با رویدادهای مذهبی استان آشنا کنیم اتفاق بدی خواهد افتاد؛ در صورتی که گردشگر مذهبی به دنبال آرامش است که آن را در کالبد مسجدهای تاریخی و یا موقوفههای مذهبی هزاران سال پیش مییابد.
کاشانی یادآور شد: اگر هر کشوری این پیشینه تاریخی ـ مذهبی ایران را داشت، از آن بسیار بهره میبرد، اما متأسفانه ما بهدلیل تفکرهایی که گاه علمی و یا جهانی نیست، بسیاری از ظرفیتهای خود را خاموش نگه میداریم که این امر ما را به جایی نخواهد رساند؛ حقیقت این است که جهان باید بداند ایران چه تاریخچه گردشگری، مذهبی و تاریخی مهمی دارد.
انتهای پیام