بانوان ۴ استان در صدر اهدای خون
کد خبر: 4001267
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵

بانوان ۴ استان در صدر اهدای خون

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران از مراجعه یک میلیون و ۲۴۴ هزار و ۱۰۶ نفر جهت اهدای خون در نیمه اول سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش ایکنا، مهر نوشت: بشیر حاجی بیگی با ارائه گزارشی از وضعیت اهدای خون در کشور پرداخت و گفت: طی ۶ ماهه امسال یک میلیون و ۲۴۴ هزار و ۱۰۶ نفر جهت اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد یک میلیون و ۷ هزار و ۵۶ واحد خون اهدا شده است.

وی افزود: همچنین در این مدت ۱۴۵ هزار و ۵۵۶ نفر برای بار اول اهدای خون داشته‌اند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران در مورد اهدای خون بانوان نیز گفت: از خون‌های اهدایی در ۶ ماهه اول امسال ۴۵ هزار و ۱۴۳و احد خون معادل ۴.۴۸ درصد مربوط به اهدای خون بانوان بوده است.

وی افزود: بیشترین میزان خون اهدایی در کشور در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۰ مربوط به استان‌های تهران، فارس، خراسان رضوی و اصفهان بوده است. همچنین استان‌های قزوین، خراسان رضوی و هرمزگان بیشترین میزان رشد اهدای خون را داشته‌اند.

حاجی بیگی از رشد ۷ درصدی اهدای خون در ۶ ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: طی این مدت یک میلیون و ۷۸۲ هزار و ۲ واحد خون و فرآورده‌های آن شامل گلبول قرمز فشرده شده و پلاسما و پلاکت به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: ۹۰ درصد اهدا کنندگان خون در کشور دارای گروه خونی مثبت و ۱۰ درصد نیز گروه خونی منفی هستند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران در خصوص رشد اهدای خون بانوان در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: استان‌های لرستان، قزوین، خوزستان و آذربایجان شرقی بیشترین میزان رشد اهدای خون بانوان را طی این مدت داشته‌اند.

حاجی بیگی به شاخص اهدای خون بانوان در ۶ ماهه اول امسال نیز اشاره کرد و گفت: استان‌های لرستان، سیستان و بلوچستان، کردستان و گلستان بیشترین میزان شاخص اهدای خون بانوان را داشته‌اند.

وی گفت: با توجه به عمل‌های جراحی و افزایش نیاز به خون و فراورده‌های آن مردم نوع‌دوست و ایثارگر باید اقبال بیشتری نسبت به اهدای خون داشته باشند. همچنین افرادی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا دریافت کرده‌اند تا دو هفته از اهدای خون معاف هستند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران در مورد بهبود یافتگان از کرونا نیز افزود: این افراد نیز یک ماه پس از بهبودی می‌توانند برای اهدای خون مراجعه کنند.

حاجی بیگی از رشد ۵۰ درصدی اهدای خون در روز اربعین حسینی نسبت به سال قبل خبر داد و اظهار داشت: استان‌های مازندران، هرمزگان و گیلان بیشترین میزان رشد اهدای خون را در روز اربعین داشته‌اند. همچنین بیشترین میزان اهدای خون در روز اربعین مربوط به استان‌های تهران، آذربایجان غربی، اصفهان، خراسان رضوی و اردبیل بوده است.

وی ادامه داد: در روز اربعین حسینی بیش از ۶ هزار واحد خون در کشور اهدا شد.

انتهای پیام
captcha