۷۰ درصد بنا‌های شاخص استان یزد جزء موقوفات است
کد خبر: 4003226
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴

۷۰ درصد بنا‌های شاخص استان یزد جزء موقوفات است

معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه یزد با اشاره به اینکه ۷۰ درصد بنا‌های شاخص در عرصه و حریم تاریخی یزد موقوفه هستند، این موضوع را فرصتی برای سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری دانست.

70 درصد بناهای شاخص حریم تاریخی یزد وقفی هستندبه گزارش ایکنا از یزد، علیرضا پورسلمانی، معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه یزد، امروز، 17 مهرماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در بخش عمرانی 56 پروژه در 35 بقعه که بالغ بر 38 هزار متر مربع را شامل می‌شود، تکمیل‌ شده یا در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در حوزه تعمیر و نگه‌داری نیز حدود 750 موقوفه به مساحت 6100 مترمربع و با اعتباری بالغ‌بر 18 هزار میلیون ریال تعریف‌شده و در حال اجرا است. 

پورسلمانی اشتغال‌زایی حوزه عمرانی را بالغ‌بر 38 نفر به صورت مستقیم و 340 نفر به صورت غیرمستقیم اعلام کرد و گفت: در حوزه عمرانی و نظارت فنی در سطح سازمان اوقاف و امور خیریه، استان یزد توانست همراه با اصفهان در صدر قرار گیرد که این برتری در شاخصه‌های انضباط مالی و برگزاری منظم قراردادها و رعایت قوانین و دستورالعمل‌ها بوده است و در بحث سرمایه‌گذاری نیز بعد از تهران که بیشترین موقوفات را در اختیار دارد، در زمینه اخذ مجوزها توانستیم رتبه دوم کشوری را کسب کنیم.

معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف یزد با اشاره به وقف مشارکتی قرآنی بیان کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه قرآن نیز با همکاری اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی - مردمی قرآن و عترت در قالب پروژه‌ای تعریف شد تا این وقف مشارکتی درآمد پایداری برای فعالیت‌های قرآنی باشد. در این راستا موقوفه باغ شهاب بالغ بر 9 هزار مترمربع که از سه طبقه اداری و تجاری و سه طبقه پارکینگ برخوردار است، برای این امر اختصاص یافت و در حال صدور اخذ مجوز است. 

وی از شتاب سرمایه‌گذاری در اراضی موقوفه استان خبر داد و بیان کرد: بسیاری از موقوفات متروکه و فاقد درآمد، دارای درآمد شده‌اند که می‌توان به ساخت مسکن، اقدامات بهداشتی و درمانی، ساخت واحدهای گردشگری، اقامتی و پذیرایی و واحدهای تولیدی و ورزشی بر روی موقوفات اشاره کرد. 

پورسلمانی با اشاره به مجموع فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در سال گذشته گفت: بر روی بیش از 10 هزار متر مربع اراضی وقفی سرمایه‌گذاری صورت گرفت که میزان تقریباً 457 میلیارد تومان را شامل می‌شود. 

وی پروژه تجاری رشیدالدین میبد، اخذ مجوز تولیدی محصولات کنجدی، قلعه خرگوشی، پروژه گردشگری در اسلامیه تفت، راه‌اندازی سایت گلخانه، سرمایه‌گذاری در دام پرتولید با بهره‌برداری بالا که برای اولین‌بار در کشور در زمینه بز مورسیا رقم خورد، مجموعه خدمات تفریحی در جاده کنارگذر شهر یزد در کنار بقعه شیخ محمد سلطان، مجموعه تجاری موقوفه زرگران نواب و ... را از جمله پروژه‌های سرمایه‌گذاری در دست اقدام دانست. 

معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تقریباً 70 درصد بناهای شاخص در عرصه و حریم تاریخی که به ثبت جهانی نیز رسیده است، موقوفه هستند بیان کرد: این موضوع می‌تواند به کمک صنعت گردشگری استان آمده و اتفاق مبارکی خواهد بود تا با همکاری میراث فرهنگی این پروژه‌ها فعال و احیا شده و در اختیار صنعت گردشگری قرار گیرد. 

پورسلمانی از تمامی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دولتی دعوت کرد با توجه به ظرفیت و موقعیت مناسب امامزادگان و بقاع متبرکه برای ایجاد بهره‌وری بالا در اراضی مربوطه، سرمایه‌گذاری در این زمینه را مدنظر قرار دهند.

انتهای پیام
captcha