مأموریت انسان در دنیا / آثار و عواقب گناه را بشناسیم
کد خبر: 4005009
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۲

مأموریت انسان در دنیا / آثار و عواقب گناه را بشناسیم

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد با اشاره به اینکه شناخت و ذکر خدا باعث ترک گناه می‌شود، بر شناسایی و تبیین آثار و عواقب گناهان تأکید کرد.

مأموریت انسان در دنیا / آثار و عواقب گناه را بشناسیمبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد، 22 مهرماه در جلسه درس اخلاق که در مدرسه علمیه خان برگزار شد، اظهار کرد: مسیر حرکت انسان‌ها به سمت خدا و بازگشت همه ما به سوی او است، حال باید دید چگونه و با چه احوالی نزد خداوند متعال حاضر خواهیم شد.

وی ادامه داد: خداوند متعال کمال مطلق است و کسی غیر از او نمی‌تواند به کمال مطلق برسد ولی انسان‌ها می‌توانند به درجاتی از کمال دست پیدا کنند و لذا باید جهت رسیدن به آن تلاش کنند.

امام جمعه یزد با بیان اینکه رسیدن به کمال مقدمات و شرایطی دارد، افزود: فطرت و سرشت انسان‌ها الهی است و خدا مقتضیات رسیدن به کمال را در وجود ما قرار داده و راه رسیدن به کمال را به ما نشان داده است که بعضی مطابق با فطرت خود به سمت کمال حرکت کرده و بعضی در مسیر غیر خدا قدم می‌گذارند.

وی شناخت خدا را اولین قدم در مسیر رسیدن به کمال دانست و بیان کرد: با علم و آگاهی است که می‌توان مسیر الهی و صراط مستقیم را پیدا کرد و علمی که مسیر الهی و رسیدن به کمال را به ما نشان می‌دهد همان گونه که امیرالمومنین، علی(ع) فرمودند: علم به معرفت و شناخت خداوند متعال است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان یزد افزود: وجود خداوند سبحان بی پایان و نامحدود است ولی وجود انسان محدود است و با توجه به این محدودیت نمی‌تواند به ذات باری تعالی علم پیدا کرد ولی می‌توان اجمالاً در صفات خداوند اندیشه کرد و اندازه ظرفیت خودمان می‌توانیم به او معرفت پیدا کنیم.

ناصری تصریح کرد: آنچه انسان مأموریت دارد و باید تلاش کند تا به آن برسد این است که خدا و صفاتش را در قلب و فکر و تمام وجودش نهادینه کرده و او را همیشه ناظر بر اعمال خود بداند.

وی با اشاره به اینکه شناخت و ذکر خدا باعث ترک گناه می‌شود گفت: اگر معرفت الهی حاصل شود و خدا را همیشه حاضر و ناظر بر اعمال و رفتار خود بدانیم در مواجهه با گناه و معصیت دچار لغزش نشده و از شر وسوسه‌های شیطان و هوای نفس در امان خواهیم بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان یزد، با بیان برخی از آثار و عواقب گناهان، اظهار کرد: گناه در روح و روان انسان تأثیر منفی گذاشته و باعث سقوط او و سبب دور شدن انسان از خدا خواهد شد، همانطور که مرحوم آیت‌الله حق‌شناس می‌فرمودند، بعضی از گناهان انسان را مدت‌ها از عبادت خدا دور می‌کند.

وی عنوان کرد: اولیای الهی اولین مرحله، جهت تزکیه نفس و سیر و سلوک الی الله را تخلیه از گناه و رذائل می‌دانند یعنی ترک گناه، توبه و استغفار و خدا را فراموش نکرده و باطن خود را از رذائل و زشتی‌ها پاک کنیم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان یزد خطاب به طلاب بیان کرد: باید رفتار و اعمال ما پاک و خدایی باشد و صحبت‌های ما به گونه‌ای آراسته به معنویت باشد که به دل مردم بنشیند و دل و جان آن‌ها را آراسته کند، ولی اگر خود معنویت نداشته باشیم و رفتار و کردار ما نادرست باشد نمی‌توانیم در دل‌ها اثرگذار باشیم هر چند خوب و جذاب صحبت کنیم.

وی به اهمیت اخلاص در کارها اشاره کرد و گفت: پایه و اساس اعمال ما اخلاص است و باید همه کارها برای خدا و جلب رضایت او انجام گیرد، امام راحل (ره) نیز انقلاب ایران را این‌گونه پایه‌گذاری کرد و کارهای ایشان همه خالصانه و فقط برای خدا انجام می‌گرفت و آیه شریفه «قل انما اعظم بواحده ان تقوموا لله» سرلوحه همه کارهای امام بود.

امام جمعه یزد در پایان شرط موفقیت در کارها را اینگونه بیان کرد: اگر بخواهیم در انجام کارها موفق باشیم و توفیق خدمت داشته باشیم باید وجودمان را از گناه و صفات رذیله پاک کرده و خدا را حاضر و ناظر بدانیم و کارهایمان را خالصانه انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha