کتاب شرح اشعار عربی «هاتف اصفهانی» چاپ شد
کد خبر: 4007644
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳

کتاب شرح اشعار عربی «هاتف اصفهانی» چاپ شد

رییس دانشکده علوم قرآنی میبد از چاپ کتاب «شرح اشعار عربی هاتف اصفهانی» تألیف اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم خبر داد.

کتاب شرح اشعار عربی «هاتف اصفهانی» چاپ شدمجتبی محمدی مزرعه‌شاهی، رئیس دانشکده علوم قرآنی میبد در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، از چاپ کتاب «شرح اشعار عربی هاتف اصفهانی» خبر داد و اظهار کرد: این کتاب از سوی بنده، بهمن هادیلو از دانشکده علوم قرآنی مراغه و مهناز کریمی مزرعه‌شاه، کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی توسط انتشارات تفکر طلایی به چاپ رسیده است.

وی با اشاره به اینکه سید احمد حسینی متخلص به هاتف از شعرای نامی ایران در عهد افشاریه و زندیه است گفت: اصل خاندان او اهل اردوباد آذربایجان بوده که در زمان پادشاهان صفوی از آن دیار به اصفهان هجرت کرده و در این شهر ساکن شده‌اند و تولد هاتف در نیمه اول قرن دوازدهم اتفاق افتاد.

محمدی مزرعه‌شاهی ادامه داد: هاتف شاعری را از جوانی آغاز کرد و در طول زندگی آرام خود از مدح شاهان و روی آوردن به دربار سلاطین خودداری کرد و بیشتر به مطالعه و حکمت و عرفان مشغول بود و در سال ۱۱۹۸ هـ. درگذشت.

وی مهم‌ترین اثر باقی‌مانده از هاتف اصفهانی را دیوان اشعار او دانست و بیان کرد: در دیوان اشعار هاتف سه قصیده به زبان عربی به چشم می‌خورد. قصیده نخست در مدح میرزامحمد نصیر اصفهانی و قصیده دوم در غزل است و قصیده سوم را در مدح پیامبر اکرم (ص) سروده است.

رییس دانشکده علوم قرآنی میبد گفت: در کتاب حاضر به شرح و ترجمه این سه قصیده پرداخته شده و شیوه کار بدین صورت است که ابتدا هر بیت به صورت اعراب‌گذاری شده ذکر شده است، سپس نکات بلاغی و صرفی و نحوی آن بیت مورد بررسی قرار گرفته و در پایان به ترجمه واژگان دشوار و ترجمه بیت پرداخته شده است.

انتهای پیام
captcha