هفتادو چهارمین شماره «بصائر» منتشر شد
کد خبر: 4009309
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
از سوی سازمان بسیج اساتید کشور؛

هفتادو چهارمین شماره «بصائر» منتشر شد

هفتادو چهارمین شماره نشریه «بصائر» ویژه اساتید شبکه ملی قدرت نرم، از سوی سازمان بسیج اساتید کشور منتشر شد.

به گزارش ایکنا، در این شماره  از نشریه تحلیلی «بصائر» به موضوع سیاست خارجی آمریکا در دوران جُو بایدن در رابطه با ایران پرداخته شده است. در بخشی از این شماره می‌خوانیم: جو بایدن هشتمین رییس جمهور ایالات متحده آمریکا است که در برابر جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد. طی 43 سال که از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران می‌گذرد، رؤسای جمهور آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه تلاش کرده‌اند، انقلاب اسلامی در ایران را سرنگون و از قدرت‌یابی ایران در منطقه جلوگیری کنند.

طی این دوران دولت آمریکا برای رسیدن به چنین هدفی، کلیه امکانات و ظرفیت‌های خود را به کار گرفت؛ از تحریم و اعزام نیرو به طبس، تا سرنگونی هواپیمای مسافربری ایرباس و حمله به سکوهای نفتی ایران در خلیج فارس و از تحریک جریان‌های ضدانقلاب تا ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و نهایتا راه‌اندازی جنگ‌های سایبری و اقتصادی علیه ایران.

در بخش دیگری می‌خوانیم: از بین هشت رییس جمهور همعصر جمهوری اسلامی ایران، جُو بایدن به همراه جورج هربرت واکر بوش (بوش پدر) بیش از دیگران تجربه فعالیت در حوزه سیاست خارجی و سیاست امنیتی داشته‌اند. بوش پدر پیش از تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری، در مسندهایی همچون سفیر ایالات متحده در جمهوری خلق چین و ریاست بر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا -سیا- را در کارنامه خود داشت و هشت سال نیز در مقام معاونت ریاست جمهوری، از نزدیک با مسائل سیاست خارجی درگیر بود. 

همچنین می‌خوانیم: بایدن نیز بخش عمده‌ای از حضور 26 ساله خود در سنا را در کمیته روابط خارجی طی کرده است. وی سال‌های طولانی یا مقام ارشد کمیته روابط خارجی بوده است. وی همچنین، همانند بوش پدر، پیش از تصدی سمت ریاست جمهوری، به مدت هشت سال معاون رئیس جمهوری اسبق آمریکا، یعنی باراک اوباما بوده است. از این جهت انتظار می‌رود، رییس جمهوری کنونی آمریکا، درک بهتری از پیچیدگی‌های سیاست خارجی از جمله روابط با ایران داشته باشد. به ویژه این که چهار سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به عنوان یک فرد بی‌تجربه در موضوعات سیاست خارجی و سیاست امنیتی ایالات متحده، از دید بسیاری از آمریکایی‌ها، لطمات سنگینی به وجهه خارجی آمریکا وارد کرده و اکنون حامیان دولت کنونی انتظار دارند بایدن عملکرد بهتری در عرصه نظام بین الملل از خود بروز دهد. 

در مجموع تیم برجامی بایدن مترصد است با باز شدن گره مذاکرات برجام، زمینه برای مذاکرات غیر برجامی میان ایران و آمریکا در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای فراهم شود، از این رو می‌توان انتظار داشت که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین و بازگشت آمریکا به برجام، فشارهای واشنگتن برای واداشتن تهران به مذاکرات معروف به «برجام پلاس» شدّت یابد.

متن کامل این مجموعه از طریق این لینک در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 

انتهای پیام
captcha