دانش‌آموزان پرچم تحول را برای ساختن نسل آینده به دست گیرند
کد خبر: 4009841
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۱

دانش‌آموزان پرچم تحول را برای ساختن نسل آینده به دست گیرند

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: دانش‌آموزان متعهد امروز باید پرچم تحول در نظام آموزشی کشور را برای ساختن نسل آینده به دست گیرند.

آیت الله محمدرضا ناصری، امام جمعه یزدبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد، امروز، 10 آبان ماه در جمع دانش‌آموزان دختر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان استان یزد به مناسبت سالروز تشکیل این اتحادیه با اشاره به اهمیت بالای دوران دانش آموزی، به بیان اقدامات انجام شده در راستای ایجاد مدارس ایثارگری پرداخت و اظهار کرد: یزد در آن دوران همواره پیشتاز بود و شرایطی فراهم کردیم تا رزمندگان دانش‌آموز بتوانند در زمان بازگشت از جبهه‌ها به درس و تحصیل خود بپردازند.

وی همچنین به تشریح سه واقعه رخ داده در 13 آبان سال‌های 43، 57 و 58 افزود: در 13 آبان 1357 بیش از 500 دانش آموز دختر مدارس خود را تعطیل کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند.

ناصری در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: باید برای رسیدن به آنچه که دغدغه‌های شما دانش آموزان است، تلاش کنید و این موارد را از مسئولان آموزش و پرورش مطالبه کنید و تلاش کنید آن بخش از این دغدغه‌ها که مربوط به شما است را با تقویت روحیه و بنیه علمی و اخلاقی و دینی محقق کنید.

امام جمعه یزد ادامه داد: دانش آموزان باید اطلاعات دینی و علمی خود را افزایش دهند و تلاش کنند هر کدام معلم هزاران نفر باشند زیرا توطئه‌ای که دنیای استکبار برای تحقق اهداف خود در نظر دارد، با هوشیاری و درایت و تقویت روحیه دینی خنثی می‌شود.

ناصری بیان کرد: روحیه استکباری، روحیه‌ای است که در صدد است خود را تحمیل کند و نمی‌تواند رشد دیگران را به ویژه در اسلام و مذاهب اسلامی ببیند.

وی عنوان کرد: غربی‌ها و استکبار جهانی برنامه‌ریزی کرده‌اند تا همه کار و برنامه‌های خود را روی نوجوانان و دانش آموزان متمرکز کنند و متأسفانه همین نقطه، نقطه غفلت در کشور ما است.

امام جمعه یزد ادامه داد: اینها در سیستم آموزشی، سه مؤلفه مهم تعقل، تفکر و تدین را حذف کردند، زیرا می‌دانند فردی که از کودکی با تعالیم اسلامی آشنا باشد و پایگاه و پشت و پناه دینی داشته باشد، زیر بار او و روحیه استکباری او نمی‌رود.

ناصری با بیان اینکه کسی که تدین دارد، متکی به خدا است و در همه امور، تعهد به سراغش می‌آید، افزود: چنین فردی سراغ پوچی‌ها نمی‌رود و نسبت به خدا و بندگان خدا تعهد پیدا کرده و صفات خوب انسانی در او بروز می‌کند که این روحیات سبب پیشرفت و تعالی انسان می‌شود بنابراین غربی‌ها از 100 سال پیش این مؤلفه مهم را از آموزش‌ها در مدارس حذف کردند.

وی ادامه داد: تفکر نیز دیگر مؤلفه گرفته شده از سیستم آموزشی ما است به نحوی که دانش آموزان در مدرسه 12 سال درس می‌خوانند، ساعت‌ها مطالعه می‌کنند، سال‌ها درگیر کنکور هستند اما کمتر دانش آموزی است که یک ساعت در روز تفکر کند و با قدرت تفکر خود، به رشد و تعالی برسد.

ناصری عنوان کرد: با تحولاتی که طی چند سال اخیر اتفاق افتاده، در برخی رشته‌ها از جمله صنایع دفاعی و انرژی هسته‌ای رشد کرده‌ایم اما در بسیاری از صنایع، هنوز درگیر و معطل ماشین آلات ساده یا حتی قطعات آن هستیم در حالی که این ماشین آلات امروز اغلب توسط چینی‌ها ساخته می‌شود و یقین داریم که استعداد جوانان ایرانی بیشتر از چینی‌ها است.

وی، تعقل را نیز مؤلفه‌ای بسیار مهم دانست و گفت: کسی که از قدرت تعقل بهره‌مند باشد، قدرت تشخیص حق و باطل را دارد بنابراین به دنبال شبهه افکنی‌ها نمی‌رود و می‌تواند بین عقاید و افکار معاندان و دلسوزان تفاوت قائل شود.

ناصری ادامه داد: در کشور ما افراد بسیاری هستند که شایسته الگوگیری در همه زمان‌ها هستند از جمله شهدا اما متأسفانه از آنجا که قدرت تعقل در بسیاری از افراد رشد نکرده، به سراغ الگوهایی نظیر برخی خوانندگان معلوم الحال می‌روند.

وی تأکید کرد: اگر تعقل، تفکر و تدین وارد آموزش‌های ما شود و آموزش‌ها بر اساس این سه محور متحول شود، در همه حوزه‌های علمی، صنعتی و ... رشد خواهیم کرد.

امام جمعه یزد خطاب به دانش آموزان بیان کرد: خودتان را بسازید، پرچم را به دست گرفته و نسل آینده را شما تربیت کنید و بدانید که برخی افراد قرار نیست برای شما کاری انجام دهند بلکه شما باید امروز خود را در همه زمینه‌های دینی و اخلاقی و علمی تقویت کنید تا آینده و نسل آینده را بسازید.

حسین میرشریف، رئیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان استان یزد نیز در این نشست به اشاره به پیشینه شکل‌گیری این انجمن در کشور و استان یزد اظهار کرد: بنا به فرموده رهبری، این تشکل، تشکلی امین در آموزش و پرورش است.

میرشریف عنوان کرد: از سال 58 که این انجمن تأسیس شد، زیر پرچم ولایتمداری خود حرکت کرده و امروز بعد از 40 سال، فعالیت‌های بسیار خوبی با محوریت دانش آموزان به انجام رسانده است.

یادآور می‌شود در این دیدار، چند تن از دانش آموزان به بیان مسائل و دغدغه‌های خود پرداختند.

انتهای پیام
captcha