بی‌عدالتی و بداخلاقی‌ زیبنده نظام اسلامی نیست
کد خبر: 4010807
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸

بی‌عدالتی و بداخلاقی‌ زیبنده نظام اسلامی نیست

امام‌جمعه شاهدیه با اشاره به برخورداری از غنی‌ترین، سالم‌ترین و مترقی‌ترین فرهنگ گفت: بداخلاقی‌ها، بی‌عدالتی‌ها، ولنگاری‌ها و عدم توجه به دستورات دینی، زیبنده نظام اسلامی نیست.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیه به گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری، امام‌جمعه شاهدیه، امروز، 14 آبان ماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر شاهدیه، با اشاره به خطابات قرآن کریم اظهار کرد: یکی از خطابات قرآن کریم به عموم مردم، آیه ۱۶۸ سوره مبارکه بقره است که دو دستور به مردم می‌دهد.

وی تغذیه و دوری از سیاست‌های شیطان را از این دستورات دانست و گفت:  ‏غذا یکی از پایه‌های مهم حیات برای انسان و سایر موجودات زنده است زیرا اگر غذا نباشد آنها نیروی مورد نیاز خویش برای کار و فعالیت، رشد و نمو، و تولید مثل را از دست می‌دهند و ادامه زندگی برایشان غیر ممکن خواهد بود. از این‌رو خداوند متعال میل به غذا را بطور غریزی در وجود همه موجودات زنده قرار داده است ولی میان تغذیه انسان و تغذیه حیوانات پنج تفاوت اساسی وجود دارد.

دهقان نیری افزود: انسان باید با استعانت از قوه تفکر و نیروی جسمی خویش و بر اساس کار و فعالیت، غذای خود را به دست آورد، ولی حیوانات بر اساس غریزه و هدایت تکوینی پروردگار مواد غذایی مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند. مواد غذایی انسان منحصر به نوع خاصی نیست و آنها می‌توانند از انواع و اقسام خوراکی‌های گوشتی، لبنیاتی، سبزیجات، حبوبات، میوه‌ها استفاده کنند، بر خلاف مواد غذایی حیوانات که منحصر در امور خاص است. مواد غذایی انسان باید حلال و طیب باشد در صورتی که چنین تکلیفی متوجه حیوانات نیست.

وی ادامه داد: در روایات اسلامی برای تغذیه انسان آداب فراوانی ذکر شده است، در حالی که تغذیه حیوانات بدون این آداب است و تفاوت پنجم اینکه هدف اصلی در تغذیه حیوانات زنده ماندن، رشد و نمو، حفظ سلامت جسم، و به دست آوردن نیرو برای تولید مثل و دفاع از خویشتن است ولی در انسان علاوه بر اینها تعالی و تربیت روح آنان نیز مد نظر بوده است. بدین جهت خداوند متعال در کنار بحث خوردن، وظایف گوناگونی هم متوجه انسان‌ها کرده است.

امام‌جمعه شاهدیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روز فرهنگ عمومی گفت: هر کشوری چهار محور حیاتی دارد که اگر یکی از آنها نباشد کمیت آن کشور لنگ است.

وی اقتصاد، قدرت نظامی، سیاست و مدیریت و فرهنگ را این محورها برشمرد و افزود: در بخشی از این امور به خوبی و در بخشی هم ضعیف عمل شد. در حوزه اقتصاد کارنامه خوبی نداشتیم و شاهد آن وضعیت نابسامان اقتصادی کشور و گرانی‌ها و بیکاری‌های موجود است. با اینکه کشور ما از نظر منابع اقتصادی و نیروی انسانی بسیار قوی و ثروتمند است.

دهقان نیری ادامه داد: در حوزه سیاست و مدیریت، گاهی مردم با بصیرت عمل کردند و مدیران انقلاب و کار آمد انتخاب کردند و گاهی هم تحث تأثیر تبلیغات قرار گرفتند. در حوزه نظامی نمره کشور عالی است و ما امروز در برابر قدرت‌های بزرگ حرف برای گفتن داریم اما در حوزه فرهنگ با اینکه غنی‌ترین، سالم‌ترین، مترقی‌ترین فرهنگ را به نام تمدن اسلامی ایرانی داریم، اما امروز وضعیت فرهنگ عمومی ما همان شده است که امیر مؤمنان علی(ع) آن را در خطبه ۲۳۳ به تصویر کشیده‌اند. حضرت می‌فرماید: «وَاعْلَمُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ أَنَّكُمْ فِي زَمَانٍ» بدانید خدایتان رحمت کند که شما در زمانى قرار گرفته‌اید که «الْقَائِلُ فِيهِ بِالْحَقِّ قَلِيلٌ» گوینده حق در آن کم است. «وَاللِّسَانُ عَنِ الصِّدْقِ كَلِيلٌ» و زبان از گفتار راست عاجز و ناتوان است. «وَاللَّازِمُ لِلْحَقِّ ذَلِيلٌ» و همراهان حق، دلیل و تنها هستند. ‏«أَهْلُهُ مُعْتَكِفُونَ عَلَى الْعِصْيَانِ» اهل این زمان همواره با گناه همراه هستند.«مُصْطَلِحُونَ عَلَى الْإِدْهَانِ» و بر مداهنه و سازشکارى و سهل انگارى اتفاق نظر دارند. «فَتَاهُمْ عَارِمٌ» جوانانشان بداخلاق و شرور هستند. «وَشَائِبُهُمْ آثِمٌ» و بزرگسالان و پیرانشان گنهکار هستند.«وَعَالِمُهُمْ مُنَافِقٌ» عالمان آنها منافق هستند. «وَقَارِئُهُمْ مُمَاذِقٌ» و قاریان قرآن و عابدان ریاکارند. «لَا يُعَظِّمُ صَغِيرُهُمْ كَبِيرَهُمْ» نه کوچکشان بزرگسالان را احترام مى‌کند. «وَلَا يَعُولُ غَنِيُّهُمْ فَقِيرَهُمْ» و نه ثروتمندشان زندگى مستمندشان را تکفّل مى‌کند.

وی بیان کرد: این وضعیت فرهنگ عمومی امروز ما است. شورای انقلاب فرهنگی، مراکز فرهنگی کشور در عملکرد خویش تجدید نظر کنند. هرگز این بداخلاقی‌ها، این بی‌عدالتی‌ها، این ولنگاری‌ها، این دهن کجی‌ها به دستورات دینی، زیبنده نظام اسلامی نیست. امام راحل این را نمی‌خواستند، رهبر معظم انقلاب این را نمی‌خواهند، شهدا برای این جانشان را فدا نکردند.

انتهای پیام
captcha