چرایی کاهش جذابیت مسابقات قرآن مجازی
کد خبر: 4012075
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷

چرایی کاهش جذابیت مسابقات قرآن مجازی

برگزیده جشنواره قرآنی «هُدهُد» با اشاره به اینکه مجازی شدن مسابقات از جذابیت آن به شدت کاسته است، گفت: مسابقات تا زمانی که حضوری برگزار می‌شد، هم شور و شوق بیشتری داشت و هم حس بهتری را منتقل می‌کرد.

محمد جواد برخورداری، برگزیده جشنواره قرآنی «هُدهُد»، یزدمحمدجواد برخورداری، برگزیده چهار دوره جشنواره قرآنی «هُدهُد» در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، با اشاره به آغاز فعالیت‌های قرآنی اظهار کرد: در مقطع ابتدایی در گروه سرود عضو شدم و در زمینه قرائت قرآن و اذان نیز فعالیت داشتم و از همان دوران در مسابقات دانش‌آموزی در رشته‌های مختلف شرکت کرده و صاحب رتبه شدم.

وی ادامه داد: از همان دوران ابتدایی به قرآن و قرائت علاقه‌مند شدم و با کمک اساتیدی همچون علی‌اکبر کاظمی، تقوایی و مختاری این رشته را به عنوان یک هنر ادامه دادم و بیشتر هدف و انگیزه‌ام همان حس خوبی است که خواندن قرآن به خودم و شنوندگان می‌دهد.

برخورداری افزود: اکنون علاوه بر فعالیت‌های قرآنی در زمینه‌های ورزشی مثل تنیس روی میز، والیبال و بسکتبال نیز عضو تیم مدرسه و دانشگاه بوده‌ام البته در زمینه موسیقی نیز  به صورت نیمه حرفه‌ای فعالیت می‌کنم.

این فعال قرآنی با اشاره به حضور در چهار دوره جشنواره قرآنی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه در این جشنواره‌ها توانستم دو سال رتبه سوم و یک سال رتبه اول کشوری را کسب کنم. همچنین در بخش تواشیح، گروه ما به سرپرستی بنده، توانست رتبه دوم و سوم کشور و سوم ملی را با همکاری سایر اعضای گروه کسب کند.

برخورداری با اشاره به سطح بالای جشنواره افزود: مسابقات تا زمانی که حضوری بود هم شور و شوق بیشتری و هم حس بهتری داشت و قطعاً مجازی شدن مسابقات از جذابیت آن به شدت کاسته است که امیدورام با بهتر شدن وضعیت کرونا، مسابقات نیز به روال عادی برگردد.

برخورداری قرائت تحقیق را از سخت‌ترین رشته‌هایی دانست که در جشنواره‌های مختلف برگزار می‌شود و گفت: در این رشته فقط صدای شخص و بدون هیچ افکت و ساز و صدای دیگری شنیده می‌شود و علاوه بر آن قانون‌هایی که در قرائت قرآن از جمله تجوید وجود دارد، کار را برای هر فرد قطعاً سخت‌تر می‌کند. به‌طور کلی قاری باید همزمان علاوه بر صوت و صدا به مواردی همچون لحن و تجوید نیز توجه داشته باشد.

وی با اشاره به مدیریت در زمینه تداخل جشنواره با برنامه درسی و کاری گفت: سال قبل جشنواره به صورت مجازی برگزار می‌شد و از طریق ارسال فایل امکان حضور وجود داشت که زمان بسیاری نداشت اما در مورد سال‌های دیگر که جشنواره حضوری بود هم اتفاق خاصی نمی‌افتاد چرا که چند روزی برای شرکت در جشنواره از اساتید اجازه می‌گرفتیم و بعداً کارهای عقب افتاده را جبران می‌کردیم.

این برگزیده جشنواره قرآنی وزارت بهداشت با اشاره به تأثیرگذارترین آیه‌ قرآن بیان کرد: آیات همه تأثیرگذار هستند ولی آیاتی که از رحمت، کمک و بخشش خدا سخن می‌گوید مثل «لا تقنطوا من رحمه الله» و ... از آیاتی هستند که همیشه در ذهن دارم.

وی بر ترویج فعالیت‌های قرآنی بین نوجوانان و جوانان تأکید کرد و افزود: در این زمینه باید زیبایی‌های قرآن و فعالیت‌هایی که انجام می‌شود بیش از پیش به نمایش گذاشته شود و برای آن ارزش و بهای بیشتری قائل شویم. به عنوان مثال قرآن فقط برای سه دقیقه اول مراسم‌ مورد توجه نباشد بلکه ارزش و بهای آن بیش از اینها است، البته این موضوع از کودکی و در مرحله اول از سطح خانواده‌ها و دیدگاه آن‌ها شروع می‌شود و خانواده بیشترین تأثیر را بر جوانان دارند و باید اهمیت و ارزش تلاوت قرآن در ابتدا در خانواده‌ها نهادینه و مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha