حس مسئولیت‌پذیری در طرح «شهردار مدرسه» تقویت می‌شود
کد خبر: 4015852
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷

حس مسئولیت‌پذیری در طرح «شهردار مدرسه» تقویت می‌شود

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد، ترویج فرهنگ مشارکت و مسئولیت‌پذیری دانش آموزان را از اهداف اجرای طرح «شهردار مدرسه» دانست.

مجتبی صداقت، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزدبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام مجتبی صداقت، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد، دوم آذرماه در جلسه هم‌اندیشی اجرای طرح شهردار مدرسه با بیان اینکه مخاطبان این طرح دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول هستند اظهار کرد: خاستگاه این طرح تقویت، رشد و مشارکت دانش آموزان به صورت عملی و بنیادین در بستر مدرسه است، چرا که مدرسه یکی از مؤثرترین فضاها برای آموزش، ترویج فرهنگ مشارکت و تبلور شخصیت و مسئولیت‌پذیری دانش آموزان است.

وی با اشاره به اینکه سنت و تفکر مشارکت باید از دوران کودکی و نوجوانی به افراد آموزش داده شود تا مؤثرتر و سودمندتر باشد، افزود: طرح شهردار مدرسه وسیله‌ای برای تحقق اهداف معین حول محور شخصیت بخشیدن به نوجوانان، تقویت مشارکت جویی دانش آموزان در سطح شهر و مدرسه به خانواده است.

صداقت اعلام کرد: این طرح در راستای استفاده از ظرفیت‌های ارزشمند دانش آموزی و کاهش آسیب‌های اجتماعی با توجه به افزایش در شرایط کرونا در مدارس اجرا می‌شود، گفت: طرح شهردار مدرسه هدف‌های بزرگی از جمله ارج نهادن به شخصیت و کرامت دانش آموزان، تقویت خودباوری و اعتماد به نفس در آنان، استفاده از نقطه نظرات دانش آموزان در امور مدرسه و زمینه‌سازی برای آموزش و ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان برای حضور مؤثر و بهتر آنان در عرصه‌های مختلف جامعه را دنبال می‌کند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد با اشاره به اینکه در این طرح با مسئله شناسی و برنامه‌ریزی آشنا می‌شوند، گفت: از جمله فعالیت‌های شهردار مدرسه می‌توان به شناسایی و اولویت‌بندی وضعیت پیرامون مدرسه تا شعاع 500 متری، شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای مدرسه، انتخاب 5 نفر به عنوان معاونان شهردار مدرسه، جلب مشارکت حداکثری دانش آموزان در برنامه‌های طرح شهردار مدرسه و ارتباط و برگزاری جلسه با رابط طرح اشاره کرد.

صداقت گفت: پس از انتخاب شهردار مدرسه، رویداد آموزشی ویژه شهرداران مدرسه برگزار می‌شود و به طور کامل آموزش می‌بینند و با وظایف و مسئولیت‌های خود آشنا می‌شوند.

محمدباقر پارساییان، عضو شورای شهر یزد در این جلسه با بیان اینکه اکثر مردم اطلاعات کاملی از قوانین شهرداری ندارند و این باعث ایجاد مشکلات بسیاری شده است، گفت: این طرح می‌تواند با آموزش نسل جدید و همچنین انتقال این آموزش‌ها به خانواده، باعث کاهش بعضی مشکلات و ارتقای سواد شهروندی جامعه و اتفاقات خوب شود.

پارساییان یکی از مزیت‌های این طرح را ارتباط مستقیم مدرسه و اعضای آن با شهردار و اعضای شورای شهر یزد دانست و افزود: حضور آنان در مدرسه می‌تواند برای مدرسه در جهت رفع مشکلات بسیار مفید و سودمند باشد. در این طرح هم نگاه حمایتی از مدارس و هم نگاه آموزشی و فرهنگی دنبال می‌شود.

وی گفت: اعضای شورا با دلسوزی در صدد رفع مشکلات بر می‌آیند و بسیار پیگیر هستند، همچنین دانش آموزان می‌توانند از قسمت‌های مختلف شهرداری از جمله مانیتورینگ شهرداری، سازمان حمل و نقل، سازمان مدیریت پسماند و سایر سازمان‌های شهرداری بازدید کنند.

حسین میرشریف، مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان نیز در این نشست با بیان اینکه 10 مدرسه دخترانه و 10 مدرسه پسرانه برای اجرای این طرح در هر منطقه شهرداری انتخاب شده است، گفت: اصلی ترین هدف اجرای این طرح، رشد و ارتقای روحیه اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی دانش آموزان است.

میرشریف با بیان اینکه شهردار مدارس از پایه نهم انتخاب می‌شود، افزود: هدف ما از اجرای این طرح ایجاد بستر مناسب برای تعامل فکر، اندیشه و نظرات دانش آموزان با مسئولان، توسعه قدرت، تصمیم گیری و تعامل بین تشکل‌ها طرح ریزی شده است.

انتهای پیام
captcha