3 شاخصه بسیجی از نگاه رهبر انقلاب / معیار ارزش انسان‌ها چیست
کد خبر: 4016359
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴

3 شاخصه بسیجی از نگاه رهبر انقلاب / معیار ارزش انسان‌ها چیست

امام جمعه شاهدیه با اشاره به اینکه باید شاخصه‌های یک بسیجی برای نسل امروز بازگو شود گفت: رهبر انقلاب در پیام تبریکی که به مناسبت هفته بسیج داشتند سه مشخصه برای بسیج ذکر کردند.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، پنجم آذرماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر شاهدیه با اشاره به خطابات قرآن کریم اظهار کرد: از جمله خطابات قرآن به عموم انسان‌ها آیه شریفه ۵۷ از سوره مبارکه یونس است که می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ». خداوند متعال در این آیه شریفه قرآن، کلام و سخن خود را با چهار ویژگی توصیف کرده است.

وی «قرآن کتاب موعظه است» را از جمله این ویژگی‌ها دانست و گفت: موعظه به پند و نصیحتی گفته می‌شود که انسان جاهل را آگاه می‌سازد، و انسان خواب را بیدار می‌کند، و انسان غافل را متذکر می‌شود، و انسان بی‌بصیر را بصیرت می‌بخشد. و قرآن چنین موعظه‌ای است. بنابراین اگر علم و بیداری و بصیرت و تذکر می‌خواهید باید در قرآن جستجو کنید.

دهقان نیری دومین ویژگی قرآن را داروخانه شفابخش دانست و افزود: در قرآن کریم کلمه شفا چهار مرتبه تکرار شده که سه بار آن مربوط به قرآن است. همه تلاش کنیم از این داروهای شفا بخش برای پیشگیری و درمان دردهای موجود استفاده کنیم.

امام جمعه شاهدیه قرآن را کتاب هدایت برشمرد و گفت: این ویژگی یعنی اینکه قرآن هم راه درست را به شما نشان می‌دهد و هم اگر در این را قرار گرفتید شما را تا ساحل مقصود همراهی و هدایت می‌کند.

وی کتاب رحمت بودن را ویژگی چهارم قرآن کریم برشمرد و بیان کرد: یعنی نه تنها خود قرآن رحمت است، بلکه انس با قرآن اسباب نزول رحمت الهی را فراهم می‌سازد. اما شرط بهره‌مندی از این قرآن ایمان است. لذا با اینکه آغاز آیه خطاب به همه انسان‌ها است، ولی پایان آیه می‌فرماید از موعظه و دارو و هدایت و رحمت این قرآن فقط اهل ایمان بهره می‌برند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پنجم آذرماه سالروز تشکیل بسیج که در سال ۵۸ به فرمان امام راحل تشکیل شد گفت: ۴۲ سال از عمر این شجره طیبه می‌گذرد، هفته بسیج فرصتی است که هم از ایثارگری‌ها و فداکاری‌های بسیجیان مخلص تجلیل شود و هم مشخصه‌های یک بسیجی برای نسل امروز بازگو شود چرا که امروز نهاد بسیج شدیداً مورد هجمه تبلیغاتی شیاطین قرار گرفته است.

وی ادامه داد: رهبر حکیم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام تبریکی که به مناسبت هفته بسیج داشتند سه مشخصه برای بسیج ذکر فرمودند. امروز مشکل اساسی کشور ما ضعیف بودن این موارد است.

دهقان همت بلند را از آن جمله دانست و گفت: همت‌ها و افق دید اشخاص مختلف است. برخی محدود در افراد و محدود در مرز جغرافیایی هستند. ولی بعضی افق دیدشان به حدی بلند است که در زمان و مکان محدود نمی‌شوند، بلکه همه جهان و همه نسل‌ها را می‌بینند. برای تحقق عدالت بر کل جهان فکر و تلاش می‌کنند. این همت بلند است که امیرمؤمنان علی(ع) آن را معیار ارزش و اعتبار انسان معرفی کرده و می‌فرماید: «قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَی قَدْرِ هِمَّتِهِ». ارزش و اعتبار هر کسی به اندازه همت او است.

وی ادامه داد: دومین شاخصه خردمندی و درست فکر کردن است و یکی از نعمت‌های مهم الهی به بشر نعمت عقل است. عقل آن است که انسان با کمک آن واقعیت‌ها را آنچنان که هست درک می‌کند. زمانی انسان می‌تواند از این نعمت بهره‌مند شود که اهل تعقل و تفکر باشد، زیرا محصول عقل درست فکر کردن است.

دهقان افزود: در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است که شخصی محضر پیامبر اکرم(ص) شرفیاب شد و تقاضای نصیحت کرد، حضرت سه بار از او اعتراف گرفت که نصیحت را عمل کند و او هر سه بار پذیرفت. رسول خدا او را این چنین نصیحت کرد: «اذا انتَ هَمَمتَ بامرٍ فَتَدَبَّر عاقبته فان یک رشدًا فامضِهِ وَ ان یک غَیاً فَانتَه عَنهُ» هرگاه در کاری تصمیم گرفتی عاقبت آن را بیندیش، اگر پایانش خیر و نیکی است انجام بده و اگر گمراهی است از آن خودداری کن.

امام جمعه شاهدیه سومین مشخصه را اعتماد و توکل به خدا برشمرد و بیان کرد: رکن اول توحید همین توکل و اعتماد به خدا است. امام جواد(ع) فرمود: «الثِّقَةُ باللّه ِ تعالى ثَمَنٌ لِكُلِ غالٍ، وسُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ» اعتمادِ به خداوند متعال، بهاى هر چيز گران، و نردبان رسيدن به هر بلندى است.

انتهای پیام
captcha