به گزارش خبرنگار ایکنا، سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، ظهر امروز سهشنبه نهم آذرماه با سفر به قم و دیدار با آیت الله علیرضا اعرافی، پیرامون توسعه همکاریهای طرفین بحث و گفتوگو کرد.
مدیر حوزههای علمیه در این دیدار گفت: کنشگری فداکارانه و خدمتمحور طلاب و فضلای حوزه، امتداد رسالت دینی حوزههای علمیه است و با تربیت چنین طلابی، نقشه وجودی حوزه تکمیل میشود.
آیتالله اعرافی افزود: در اسلام نظریه مقاومت و تاب آوری وجود دارد. این نظریه با آیه ۶۰ سوره انفال؛ «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ..» شروع میشود و با دهها حکم فقهی و اخلاقی تکمیل میگردد و بخش پایه و بنیادین است که خود یک محور اصلی در حوزه فکر، معرفت و اعتقاد دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: فکر، معرفت و اعتقاد یک بنیه اصلی است و آن اگر استوار و محکم باشد میتواند، انسان، فرد و جامعه را در برابر هر تهدید درونی و بیرونی مقاوم سازد، همانطور که پایه انقلاب ما اعتقاد بود.
آیتالله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود به محورهای مهم دیگری که مورد توجه اسلام است اشاره کرد و گفت: اسلام در بحثهای اخلاقی، تعالیم زیادی دارد و نسبت به روح جمعی و همبستگی اجتماعی تأکیدات فراوانی داشته است. آگاهیهای اجتماعی که افراد بتوانند به موقع و سریع تشخیص داده و اقدام کنند. اگر بخواهیم نظریه تاب آوری اسلامی را تحلیل کنیم آن وقت است که نقش دانشگاهها و حوزههای علمیه و مراکز علمی، یک نقش مهم و بنیادی خواهد بود. زیرساخت مقاومت، تاب آوری و استحکام یک جامعه در این مبانی اعتقادی، اخلاقی، علمی واجتماعی ریخته میشود و ما در این زمینه مسئول هستیم.
عضو شورای عالیحوزههای علمیه افزود: روز گذشته مراسم رونمایی از کتاب ۱۰ جلدی فقه معاصر را داشتیم و این اقدام مهمی است که ابواب مختلف فقه را مورد بررسی علمی قرار دهیم و همینطور غیر از فقه، ما از سال گذشته یکصد پروژه متناسب با نیازهای نظام در حال بررسی و تدوین داریم و تمام این اقدامات در راستای تولید فکر و اندیشه اصیل دینی، اما متناسب با پرسشها، نیازها و آفاق پیش رو است.
مدیر حوزههای علمیه کشور به دومین وظیفه حوزههای علمیه اشاره کرد و گفت: تربیت نیروی انسانی، که بر اساس نظام علمی طراحی شده، تعریف میشود و باید افرادی درست، عمیق، مهذب، پاک و عالم برای ایفای نقشهای متفاوت شناسایی و تربیت شوند و سومین رسالت حوزههایعلمیه کنشگری اجتماعی، مردمی، فرهنگی و تبلیغی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: کنشگری خیلی مهم است. هم در دانشگاه و به ویژه در حوزههای علمیه. یک طلبه میبایست به مثابه یک کنشگر در صحنه، نقش ایفا کند، فداکاری کرده و مسائل مورد نیاز را تببین کند و سر بزنگاه به دفاع برخیزد و این میتواند یک خروجی قابل قبول برای حوزه علمیه باشد. همین حرکت عظیمی که در ایام کرونا از سوی طلاب جهادی شکل گرفت و ده هزار نفر ایفای نقش کردند و حتی در عرصههای دیگر همچون؛ فضای مجازی و رسانه که حوزه علمیه نسبت به آن برنامه وطرحهایی دارد، نمونهای از این اقدامات است.
آیتالله اعرافی گفت: معتقدیم در عرصه پدافند غیرعامل و مقاومسازی باید هر سه نقش حوزههای علمیه دیده شود و نقش آفرینیها بر آن اساس ایفا گردد. در چند سال اخیر اولا حرکتهای همه جانبهای در تولید اسناد بلند مدت و راهنمای حرکت حوزههای علمیه در دهههای آینده برداشتهایم و هم اکنون 20 سند بلند مدت، بالادستی و راهنمای حرکت تهیه کردهایم و ثانیا، بر اساس آن یک برنامه میان مدت ۵ ساله تهیه شده است و سوم؛ اینکه در درون این برنامهها بیش از صد طرح استراژیک، حیاتی و راهبردی داریم.
مدیر حوزههایعلمیه به تفاهم نامههای همکاری با نهادهای حاکمیتی اشاره کرد و افزود: بیش از ۵۰ تفاهمنامه همکاری میان حوزه و سازمانهای متعدد کشور وجود دارد که از برجستهترین آنها تفاهمنامه همکاری حوزه و آموزش و پرورش است و با توجه به اهمیت موضوع، ستاد و دبیرخانهای در این خصوص راه اندازی شد.
لازم به ذکر است، در این نشست، حجتالاسلام والمسلمین حسین ملانوری، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه از سوی آیتالله اعرافی و همچنین آقای ابراهیم شریفی، معاون فرهنگی سازمان پدافند غیرعامل از سوی سردار جلالی به منظور پیگیری و هدایت مأموریتهای هر دو نهاد، معرفی شدند.
انتهای پیام