به گزارش ایکنا، صد و یکمین شماره از فصلنامه علمی پژوهشی علوم حدیث به مدیر مسئولی و سردبیری آیتالله محمد محمدی ری شهری، از سوی پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد.
عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «نگاهی نو بر روایات تاریخگذاری روایات حضرت محمد(ص) به مکی و مدنی»، «جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در راهبرد حفظ نظم اجتماعی؛ بازخوانی اجتماعی آیات قرآن و روایتهای اهل بیت(ع)»، «تحلیل آرای حدیثی شیخ حرعاملی نسبت به مسئله زن»، «بررسی دیدگاهها در مفهومشناسی حدیث «نیة المؤمن خیر من عمله»»، «فرایند آسیبشناسی سند احادیث»، «ساختگرایی؛ رهیافتی روششناختی در فهم نهج البلاغه»، «جریانهای حدیثی شیعه کاشان در قرون پنجم و ششم»، «بررسی تحلیلی رویکرد و محتوای منابع تاریخ ائمه(ع) (مطالعه گونهشناسانه و کمّی کتابهای الکافی، عیون اخبار الرضا(ع) و الارشاد)»، «بررسی و نقد آرای آیة الله جوادی آملی درباره احادیث «صعب، مستصعب»».
در چکیده مقاله «نگاهی نو بر روایات تاریخگذاری روایات حضرت محمد(ص) به مکی و مدنی» میخوانیم: «وجود احادیث جعلی در بین روایات رسول خدا(ص) و ائمه هدی(ع) واقعیتی غیر قابل انکار است. در این نوشتار دربارۀ آغاز جعل حدیث، کیفیت حدیث جعلی، معیار بازشناسی روایات ساختگی عمدی از غیر عمدی و وجود روایات جعلی در کتب معتبر حدیثی پرسشهایی طرح شده است و پاسخی شایسته یافته است. دستاورد مقالۀ حاضر آن است که روایات جعلی عمدی در بین روایات شیعه و سنی قبل از تدوین کتب حدیثی فراوان بوده است ولی فقها و محدثان با راهنمایی اهل بیت: روایات جعلی را از میراث حدیثی پاکسازی کرده اند و از این رو دانشمندان شیعی از توصیف روایت جعلی در کتب معتبر شیعی - جز در مواردی قطعی ـ باید پرهیز کنند.»
در طلیعه مقاله «جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در راهبرد حفظ نظم اجتماعی؛ بازخوانی اجتماعی آیات قرآن و روایتهای اهل بیت(ع)» آمده است: «جایگاه ویژه آموزههای اسلامی در نظام کنترلی کشور، معرفی ظرفیتهای این آموزهها را در مطالعه آسیبهای اجتماعی، اولویت میبخشد و بررسی قرآن و حدیث را به عنون منابع این مطالعه، ضروری میسازد. ظرفیتهای امر به معروف و نهی از منکر، یک نمونه است. این در حالی است که: اجرای راهبرد پلیس جامعه محور، بیانگر اقبال کشور به ایده حفظ نظم اجتماعی است و درونمایه های بنیادی این ایده و آن فریضه، همخوانی هایی جدی دارند. سه مقوله «کنترل غیر رسمی»، «جامعهمحوری» و «مسئولیت اجتماعی» - که بیانگر جایگاه کنترل غیر رسمی در ایده حفظ نظم اجتماعیاند - انتخاب گردیده و قرآن و حدیث، تحلیل محتوای کیفی (ترکیبی) شدهاند. یافتهها همخوانی گزارههای مرتبط با مقولهها را در علوم اسلامی و اجتماعی عیان ساخته و در نتیجه، ظرفیت عملکرد این فریضه را به عنون راهبرد اسلامی و بومی ایده «حفظ نظم اجتماعی» نشان میدهند. روش تحقیق، ضوابطِ تفسیر متن را در این علوم، رعایت کرده و به فهمی رسیده که در هر دو آنها روایی دارد.»
در چکیده مقاله «تحلیل آرای حدیثی شیخ حرعاملی نسبت به مسئله زن» میخوانیم: «آشنایی با دیدگاههای علما، پیشنیاز هر گونه داوری درباره دیدگاه اسلام درباره مسئله زن است. یکی از علمای تأثیرگذار در مباحث زنان شیخ حر عاملی است. به طوری که برخی از مسائل زنان، میراث برجای مانده از آراء این عالم اخباری است. در نوشتار حاضر تلاش میشود دیدگاههای حدیثی «شیخ حر عاملی» را در مسئله زن و تأثیرات آن بر مباحث زنان بررسی کنیم. با واکاوی آراء حدیثی حر عاملی در مسائل زنان و با مقایسه دیدگاههای وی با علمای قبل از او به این نتیجه میرسیم که افزایش تعداد روایات در کتب وی، نوع چینش روایات، نوع باببندی روایات و شرح روایات در مسائل زنان تاثیر به سزایی گذاشته است. به ویژه در تشدید مسائلی چون: مردسالاری، خانه نشینی زنان، تشویق به متعه و تعدد زوجات میتوان تغییرات ایجاد شده را مشاهده کرد.»
انتهای پیام