نقش دانشجویان در دستیابی به تمدن اسلامی
کد خبر: 4019110
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
در میزگرد ایکنا مطرح شد؛

نقش دانشجویان در دستیابی به تمدن اسلامی

به مناسبت روز دانشجو، در میزگردی به میزبانی ایکنا شعبه یزد، ویژگی دانشجویان متعهد و انقلابی و دغدغه‌های آنان در جامعه امروزی و همچنین نقش دانشجو در دستیابی به تمدن بزرگ اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

نقش دانشجویان در دستیابی به تمدن اسلامیبه گزارش ایکنا از یزد، محمدرضا دهقانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد به مناسبت روز دانشجو در میزگردی به میزبانی ایکنا یزد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو که این روز بزرگ را در تاریخ ایران ماندگار ساختند اظهار کرد: این واقعه نشان می‌دهد که قشر جوان از نوع دانشگاهی، قشر پیشتازی است که به فرموده شهید بهشتی، «دانشجو مؤذن جامعه است، اگر خواب بماند نماز امت قضا می‌شود،» و در اوج کوران طاغوت این حرکت یک بیداری عظیمی را در جریان انقلاب ایجاد کرد که آثار آن ماندگار شد.

وی با اشاره به ویژگی دانشجو که بیشتر اهمیت توجه به دانشجو را نشان می دهد گفت: ویژگی جوانی در دانشجو پیامدها و دستاوردهایی دارد، جوان دارای امید، انگیزه و خلاقیت است و  این ترکیب با ترکیب مدیران و مسئولانی که وظیفه آن‌ها هدایت، نظارت و حمایت است، اگر نباشد در حوزه اجرا مشکل خواهیم داشت.

دهقانی افزود: موتور محرکه توفیقات هر کشور جوانان هستند و از طرفی چون این جوان اوج دوران تحصیل را در دانشگاه سپری می‌کند و دانشگاه‌ نیز موتور محرک و مبدأ تحولات کشور است، ترکیب این جوان و جوانی و نیروی او، در بستر دانشگاه که بستر علم و تربیت است، نقطه آغاز تحول و توسعه علم در کشورها می‌شود لذا روز دانشجو را تعمداً گرامی می‌داریم تا به همه دانشجویان اعلام کنیم اگر این کشور قرار است به آن جایگاه تمدن بزرگ اسلامی برسد کسی که این نقش مهم را ایفا می‌کند دانشجویان متعهد هستند.

نقش دانشگاه بازبینی شود 

وی ادامه داد: البته دانشگاه‌ها باید نقش خود را بازبینی کنند چرا که یک نظام آموزشی حداقل ناقص را داریم که اگر اصلاح نشود دستاورهای آن کاهش می‌یابد و البته عمدتاً بر آموزش تاکید شده و وظیفه دانشگاه علاوه بر آن، تربیت است. پس اگر دانشگاه بخواهد نقش خود را در حوزه تربیت بازبینی کند باید رسالت‌ها و مأموریت‌های خود را نیز بازبینی کند.

دهقانی افزود: از نگاه تربیتی مهمترین اصل این است که به خود متربی ‌نقش داده شود و اندیشمندان حوزه تربیت این اصل را قبول دارند که در حوزه تربیت تا به فرد نقش داده نشود این تربیت اتفاق نمی‌افتد، نقش از نگاه تفکرات غربی فقط تجربه‌گرایی است که ما بدین شکل قبول نداریم و اعتقاد داریم بخشی را تجربه تشکیل می‌دهد و در نگاه دینی این فرصت دادن به جوان و دانشجو قطعاً بخشی از تجربه است که در چارچوب مشخصی که باید مدیران دانشگاه تعیین کنند، محقق می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد به تشکل‌های دانشجویی اعم از انجمن‌های اسلامی، کانون‌های فرهنگی، بسیج دانشجویی و ... اشاره کرد که در کنار دانشگاه زمینه‌ساز فعالیت‌ها هستند و بیشترین نقش را در حوزه پرورشی دانشجویان بالنده دارند.

دانشجو در گام دوم انقلاب

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: رهبر انقلاب در این بیانیه سه گام خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی را برای ساخت تمدن اسلامی بیان می‌کنند که گام اول فوق العاده کلیدی است و دانشجویان باید در این زمینه 6 بُعد را مد نظر داشته باشند.

دهقانی افزود: در گام اول معنویت مهم است و معنویت یعنی باور به اینکه قدرت بزرگتری وجود دارد که می‌توان به آن توکل و اعتماد داشت اما متأسفانه موضوعی است که به شدت در جامعه جوانان خلأ آن وجود دارد. بُعد دیگر جسمی است زیرا که جوان امروز اگر بخواهد مؤثر باشد باید جسم سالم داشته باشد .

نقش دانشجویان در دستیابی به تمدن اسلامی

وی با اشاره به اینکه تقویت علمی و فناوری از دیگر ابعاد است زیرا که جوان امروز اگر اهل علم و فناوری نباشد محکوم به شکست است گفت: اقتصادی بُعد دیگری است که دانشجو باید مورد توجه قرار دهد زیرا کشور امروز درگیر ماجرای اقتصادی است و اگر جوان‌ دانشجو ادبیات و سواد لازم را نداشته باشند قطعاً توفیق نخواهد داشت .

بُعد اجتماعی و سیاسی از دیگر ابعاد مورد اشاره دهقانی بود که دانشجو باید در حوزه اجتماعی خودسازی کند و تعامل خود را با نهادهای اجتماعی و مردم و مسئولان نظام مورد تقویت قرار دهد، همچنین دانشجو باید سیاسی باشد و سیاست به معنی آگاهی به جریان‌ها و روندهای در حال شگل گیری در جامعه است و لذا دانشجویان باید از بینش سیاسی برخوردار باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با اشاره به بُعد مهارتی گفت: امروز یکی از مشکلات جدی در حوزه خودسازی کم مهارتی است که دانشجوی با مدرک در جامعه زیاد داریم اما مهارت وجود ندارد. پس از خودسازی، جامعه پردازی محقق می‌شود و لذا دانشگاه باید بستری را فراهم کند که ظرفیت دانشجویان با نهادهای حاکمیتی پیوند خورده و لذا از مسئولان استان درخواست می‌شود برای دانشجویان جایگاه رسمی در شوراهای تصمیم‌گیری استان در نظر گیرند.اگر خودسازی اتفاق افتاد و به جامعه پردازی رسید تمدن بزرگ شکل می‌گیرد.

نقش دانشجویان در دستیابی به تمدن اسلامی

16 آذر، سند استكبارستیزی دانشجویان

احمد عبدالحسینی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد نیز در این نشست با اشاره به جریان دانشجویی قبل و بعد از انقلاب گفت: در زمانی که هنوزحکومت اسلامی شکل نگرفته بود دانشجویان خواهان تشکیل چنین جامعه‌ای بودند که ویژگی‌های آن استقلال، استکبارستیزی و عدالت اجتماعی بود و واقعه 16 آذر سند استکبار ستیزی و استبداد ستیزی دانشجو بود و لذا بنای جامعه بر اساس ارزش‌های دینی و الهی قرار گرفت. هنگامی که نظام جمهوری اسلامی برپا شد دانشجویان نقش اصلی خود را در مرحله اول در حفظ و بقای این نظام داشتند.

وی ادامه داد: از سال 68 تعریف جدیدی برای تشکل‌های دانشجویی شکل گرفت و آن نقشی که آنها در توسعه و پیشرفت جامعه داشتند، هر چند شاید در خصوص این چرخش جنبش دانشجویی به مشکلاتی برخورد کردیم چون ماهیتی که جنبش دانشجویی ما شکل گرفت یک دفعه وارد مرحله جدیدی شد که طبیعتاً این وظیفه ای که به عهده گرفت بخشی به جایگاه علمی که دانشجویان بر عهده داشتند و نقشی که باید ایفا می‌کردند، بر می‌گردد زیرا که هدف آنها توسعه و پیشرفت بود، اما آنچه مانع بود، اینکه در مقابل یک خواست منطقه ای و جهانی استکبار جهانی قرار داشتیم که مایل به پذیرش چنین پیشرفتی در کشورهای جهان سوم نبود و ما باید به فناوری و علم دست پیدا می‌کردیم اما تا حدی جنبش دانشجویی توانست نقش خود را ایفا کند.

دانشجویان بدنبال تحقق جهاد تبیین باشند

وی با اشاره به اینکه در زمینه سیاست خارجی هنوز جای کار بسیار است بیان کرد: جنبش دانشجویی باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند که اگر بخواهیم به پیشرفت برسیم مشکلاتی که در قبل از انقلاب و دهه اول با آن مواجه بودندريال به نحوی دیگر مواجه هستند چه تحریم‌های علمی، فناوری و اقتصادی و لذا جنبش دانشجویی باید به این نقش خود بپردازد که به انقلاب اسلامی کمک کند تا از این مرحله گذر کند و در قالب ارائه نظریه و ایده و همچنین جهاد تبیین که به تبیین‌های درستی در حوزه داخلی و خارجی نیازمند هستیم، کمک کند تا به همبستگی، انسجام و وحدت ملی برسیم.

نقش دانشجویان در دستیابی به تمدن اسلامی

علی فتاحی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست دانشگاه را نمونه ای کوچک از جامعه دانست که باید بیشتر مورد بها قرار گیرد تا بتواند با انگیزه و حمایت مسئولان به خوبی تقش خود را هم در دوران تحصیل و پس از آن ایفا کند .

وی بیان کرد: هدف اصلی این تشکل بر نقش پررنگ دانشجویان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی واقع شده تا دانشجو بتواند در عرصه‌هایی که علاقه، انگیزه و استعداد دارد، حضور یابد.  

فتاحی با اشاره به اینکه گاهاً موضوع شایسته سالاری در جامعه دیده می‌شود که ناامیدی را رقم می‌زند بیان کرد: دانشجویان باید در محیطی باشند که به صورت یکسان فعالیت کنند و بر اساس شایستگی و توانایی مورد توجه قرار گیرند.

نقش دانشجویان در دستیابی به تمدن اسلامی

زهرا قدیری، دبیر انجمن‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد نیز ارتقای سطح آموزشی و فرهنگی و افزایش دانش سیاسی دانشجویان را مورد توجه قرار داد و گفت: نسل جوان باید در زمینه مسائل مختلف آگاهی داشته باشند و لذا هدف این انجمن نوپا این است تا اساسنامه‌ای تدوین و شکل گرفته شود تا دانشجویان را دور هم جمع کند تا بتوانند در عرصه‌های مختلف خوش درخشند.

وی بر حضور دانشجویان در کارگروه‌های تصمیم‌گیری استان تأکید کرد و گفت: امیدواریم مسئولان استان دغدغه‌های دانشجویان توجه بیش از پیش داشته باشند تا دانشجو بتواند با فراغ بال به نقش مؤثر خود در جامعه بپردازد.

دانشجو و دغدغه اشتغال  

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در پاسخ به سوال ایکنا در زمینه دغدغه دانشجویان در زمینه اشتغال گفت: وقتی به بیکاری نگاه می‌کنیم چند مؤلفه در آن تأثیر دارد لذا نقش‌ها باید با هم دیده شود، نقش دولت شناسایی فرصت‌های محیطی است و باید لیستی از فرصت‌ها و ایده‌هایی که یک جوان می‌تواند فعالیت را شروع کند، احصا کند.

نقش دانشجویان در دستیابی به تمدن اسلامی

وی بر حمایت‌های مالی و قانونی از جوانان تأکید کرد و گفت: به عنوان مثال در این دانشگاه در حوزه اشتغال مواردی مد نظر قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به راه اندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی اشاره کرد که در کشور بیش از 800 رشته کاردانی مصوب شده و در یزد 50 رشته متناسب با نیاز جامعه و مبتنی بر مسائل و مشکلات جامعه شکل گرفته و در واقع این دانشکده بسترساز مهارت می‌شود.

دهقانی طرح پویش، پایش و رویش را از دیگر طرح‌ها در حوزه اشتغال دانشجویان دانست که فضایی برای مهارت افزایی دانشجویان و تأمین اشتغال بر اساس علاقه و انگیزه و بازار کار را ایجاد می‌کند و از مدارس مهارتی به عنوان دیگر طرح‌ها یاد کرد که تقویت بازاریابی را در اولویت دارد و دانش آموز قبل از کنکور مهارت های لازم را فرا می‌گیرد.

وی مرکز نوآوری را از نهادهایی موفق در پرورش دانشجویان نوآور و خلاق و کارآفرین دانست که بذر فکر و ایده دانشجو را گرفته و در بستری به یک گیاه بزرگ تبدیل می‌کند و گفت: طرح اشتغال که در سال جاری با همکاری بنیاد برکت دنبال خواهد شد، نگاه ما این است که وظیفه دانشگاه فقط دانش و آموزش مهارت نیست و حتی باید به صورت مستقیم در بحث اشتغال وارد شود لذا دانشجویان همزمان در کنار تحصیل در کارگاه‌ها فعالیت خواهند داشت تا به اشتغال پایدار دست یابند ضمن اینکه سابقه کار برای آنها محسوب می‌شود. 

انتهای پیام
captcha