دانشگاه‌ها پیشگام تدوین و انتقال اخلاق باشند
کد خبر: 4021247
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۵

دانشگاه‌ها پیشگام تدوین و انتقال اخلاق باشند

رئیس دانشگاه آزاد استان یزد با تأکید بر نهادینه‌سازی اخلاق در جامعه گفت: دانشگاه‌ها به عنوان مرکز تحول در کشورها باید پیشگام در حوزه تدوین و انتقال اخلاق باشند.

محمدرضا دهقانی اشکذری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزدبه گزارش ایکنا از یزد، محمدرضا دهقانی‌اشکذری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، 24 آذرماه در نخستین کنفرانس ملی الکترونیکی «پژوهش‌های مدیریت کسب و کار اخلاقی» اظهار کرد: در انقلاب کارآفرینی که بعد از انقلاب صنعتی و انقلاب اینترنت اتفاق افتاد به دلیل رشد فزاینده کسب و کارها در دنیا، بیشتر به سمت اهمیت اخلاق کسب و کار حرکت کردیم.

وی افزود: در آن دوران همه رشته‌های علوم انسانی اعم از روانشناسی، مدیریت، جامعه‌شناسی و اقتصاد پژوهش‌های گسترده‌ای را انجام دادند که چگونه می‌توان در کسب و کار «اخلاق» را نهادینه کرد.

رئیس دانشگاه آزاد یزد تصریح کرد: در حوزه کسب و کار منافع فردی و سازمانی یکی از اهداف آن چارچوب گذاری اخلاق به درستی است زیرا منافع سایر ذی‌نفعان دچار چالش خواهد شد و ما در اسلام قبل از پژوهش‌های دنیا به نکاتی می‌رسیم که به این آسیب اشاره می‌کند.

وی با اشاره به سخنی از امام علی(ع) «اول قواعد و اصول و احکام تجارت را بدانیم بعد وارد کسب و کار شویم» ادامه داد: این توصیه حضرت علی(ع) در عصر کنونی بیشتر ملموس است که اگر افرادی بدون چارچوب‌گذاری و فهم مبانی دقیق اخلاق وارد محیط کسب و کار شوند، دچار آسیب خواهند شد یا سایر ذی‌نفعان محیطی اعم از مردم و دولت را دچار آسیب خواهند کرد. در عصر نوین، اخلاق هنجاری بیش از اخلاق توصیفی مورد تأکید است یعنی بایدها و نبایدهایی که یک کسب و کار، یک شرکت و یک سازمان را در چارچوبی قرار می‌دهد؛ نقطه بهینه همه ذی‌نفعان را پیدا کند.

دهقانی‌اشکذری ابراز کرد: در این دنیا نسبت به خودمان، سازمان، خانواده، محیط زیست و خداوند مسئول هستیم و اگر صاحب کسب و کار و کارآفرینی بخواهد که در چارچوب اخلاقی حرکت کند باید تمام لایه‌ها و ساحت‌های متأثر از کسب و کار را در نظر گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد یزد ادامه داد: در چهل سال دوم انقلاب اسلامی و در آستانه چهلمین سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی و نقطه آغاز تحول و توسعه دانشگاه در حوزه چرخش از سمت یادگیری‌های حافظه محور به سمت یادگیری‌های تعالی‌بخش اشتغال محور قرار داریم. در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب سه گام را برای ساخت تمدن بزرگ اسلامی از جمله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی را بیان کردند.

وی تأکید کرد: دقیقاً تأکید گام اول در این بیانیه خودسازی و در علم اخلاق توصیه همه اندیشمندان دینی و حتی غیر دینی بر خودسازی است. در اخلاق یک اخلاق فردی داریم ولی امروز بحث اخلاق جمعی مطرح است یعنی اگر بخواهیم در کسب و کارها و تجارت در کشورها موفق شویم افراد را در حوزه اخلاق توانمند و چارچوب‌ها، هنجارها و ارزش‌های اخلاقی را به آنها منتقل کنیم و فضای جامعه را اخلاق محور و نهادینه کنید.

دهقانی‌اشکذری بیان کرد: نهادینه‌سازی اخلاق از اقشار پایین جامعه یعنی دانش آموزان و دانشجویان شروع خواهد شد و اگر امروز دانشگاه آزاد اسلامی این همایش را برگزار می‌کند، از باب رسالتی که بر عهده دانشگاه‌ها است زیرا دانشگاه‌ها به عنوان مرکز تحول در کشورها باید پیشگام در حوزه تدوین و انتقال اخلاق باشند.

وی در پایان هشدار داد: اگر در دانشگاه‌ها پژوهش نباشد و نکات نوین اخلاق را در رشد و قوانین و حفظ و منافع کسب و کار نبینیم یقیناً صنعتگر و کارآفرین فرصت تحقیق نخواهد داشت و خروجی‌های این پژوهش‌ها بدون منشأ اثر است.

انتهای پیام
captcha