آغاز به‌کار همایش بزرگداشت «علامه شهیدی» در بروجرد
کد خبر: 4021271
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸

آغاز به‌کار همایش بزرگداشت «علامه شهیدی» در بروجرد

همایش بزرگداشت «علامه شهیدی» امروز، ۲۵ آذرماه به میزبانی شهرستان بروجرد با حضور سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی و امور مجلس رئیس‌جمهور آغاز به‌کار کرد.

علامه سید جعفر شهیدیبه گزارش ایکنا از لرستان، همایش بزرگداشت علامه سیدجعفر شهیدی(ره)، به همت گروه قرآن و عترت اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بروجرد و تعدادی از دستگاه‌های اجرایی امروز پنج‌شنبه، ۲۵ آذر به میزبانی شهرستان بروجرد و با حضور سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی و امور مجلس رئیس‌جمهور در سینما فلسطین بروجرد آغاز به‌کار کرد.

این همایش با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محورهای «غدیرشناسی در اندیشه‌های علامه شهیدی»، «امام علی(ع) ‌شناسی در اندیشه‌های علامه شهیدی» و «نهج‌البلاغه‌شناسی در اندیشه‌های علامه شهیدی» برگزار شده است که حضور عموم مردم در آن آزاد است.

یادآور می‌‏شود، سيد‌جعفر شهيدی، فرزند سيد‌محمد سجادی از دانشمندان و مفاخر بزرگ ادبی ايران در سال ۱۲۹۷ هجری شمسی در شهر بروجرد به دنيا آمد، وی دوران تحصيل ابتدايی و اندكی از متوسطه را در اين شهر و ادامه آن را در تهران به انجام رساند.

علامه شهيدی ابتدا به نام سجادی معروف بود كه بعدها تغيير شهرت داده و با نام شهيدی در مراكز علمی و دانشگاهی شهرت پيدا كرد. از تأليفات شهيدی می‎توان به مهدويت و اسلام ۱۳۲۴، جنايات تاريخ، چراغ روشن در دنيای تاريک‌(يا زندگانی امام سجاد)، تصحيح براهين‌العجم اثر مورخ‎الدوله سپهر، ابوذر غفاری نخستين انقلابی اسلام، شير زن كربلا اثر بنت‎الشاطی، انقلاب بزرگ اثر طه حسين، ترجمه نهج‎البلاغه و محمد خاتم پيامبران، مقاله از ولادت تا بعثت، محيط ادب، مجموعه سی‏‌گفتار اشاره کرد.

دريافت استادی افتخاری از دانشگاه پكن، رياست افتخاری انجمن بين‌المللی استادان زبان و ادبيات فارسی، استاد ممتازی از دانشگاه تهران، دريافت نشان درجه يک علمی از رئيس جمهوری در سال۱۳۷۴ از افتخارات علامه شهيدی است.

شهيدی در ۲۳ دی ۱۳۸۶ درگذشت. وی در سال ۱۳۷۴ منزل مسكونی‎اش را به شهرداری نارمک واگذار كرده است و اين خانه در همان سال به كتابخانه عمومی دكتر شهيدی تبديل شد.

انتهای پیام
captcha