لزوم توجه بیشتر به مهاجران افغانستانی ساکن در ایران
کد خبر: 4022377
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸

لزوم توجه بیشتر به مهاجران افغانستانی ساکن در ایران

رئیس عمومی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان گفت: با توجه به شرایط افغانستان، هزاران مهاجر جدید افغانی مجددا وارد ایران شده‌اند که ما از دولت ایران اکیدا درخواست داریم توجه جدی به مهاجرین جدیدالورود افعانستانی داشته باشد تا مبادا کرامت انسانی آنان مورد هجمه قرار گیرد. برخی از مهاجرین افغانی در ایران، با بی‌مهری مواجه شده‌اند.

حجت‌الاسلام سید عیسی حسینی مزاری، رئیس عمومی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سید عیسی حسینی مزاری، رئیس عمومی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان، امروز ۲۹ آذر ماه در نشستی با عنوان «افغانستان و بحران کشنده کنونی»، با بیان اینکه مخالفان حضور طالبان در افغانستان دو دیدگاه دارند، اظهار کرد: دسته‌ای معتقداند که باید با طالبان جنگید، در حالی‌که دسته دیگر بر این باوراند که جنگیدن و صف‌آرایی در برابر طالبان کار درستی نیست.

وی که یکی از شهروندان افغانستانی است، با بیان اینکه اکثریت مردم افغانستان با دیدگاه دوم موافق اند، ادامه داد: بحث جنگ با طالبان و ایجاد جبهه مقاومت از جایگاهی در افغانستان برخوردار نیست؛ چراکه پذیرش داخلی ندارد و همچنین هیچ کدام از همسایگان افغانستان نیز  از جنگ علیه طالبان استقبال نمی‌کنند و از هیچ جبهه‌ای که در راستای مقاومت ایجاد شود، حمایت نخواهند کرد.

این تحلیلگر مسائل افغانستان بیان کرد: یکی از کشورهایی که در ۲۰ سال قبل از مقاومت حمایت و زمینه پیروزی آن را فراهم کرد، ایران بود ولی اکنون این کشور به دلایل مختلف، دیگر تمایلی به ادامه جنگ در افغانستان ندارد. امروز رابطه جمهوری اسلامی با طالبان بسیار حسنه و عمیق‌تر از رابطه بین دو همسایه است.

حسینی عنوان کرد: وقتی که هیچ زمینه‌ای برای جنگ علیه طالبان فراهم‌ نباشد، طبعا صحبت در مورد آن خودکشی و عملی نسنجیده است. این دیدگاه غالب شخصیت‌های حقیقی و حقوقی افغانستان است. ما باید بتوانیم از راهی غیر از جنگ، در راستای تامین صلح و امنیت افغانستان گام برداریم.

وی با بیان اینکه امنیت و اقتصاد دو الویت افغانستان است، افرود: سطح عمومی معیشت مردم افغانستان بسیار بد است و اوضاع به سمت بحران پیش می‌رود، اما از نظر امنیتی من معتقدم اوضاع بسیار از ۲۰ سال قبل و دوران حامد کرزای و اشرف غنی بهتر است و اگر کار درستی صورت گیرد، بقیه مسائل امنیتی هم حل خواهد شد و معیشت نیز بهبود می‌یابد. همچنین افزایش سطح آگاهی و ارتقاء فرهنگ مردم نیز یکی از مهمترین شروط حل مشکلات افغانستان است.

رئیس عمومی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان اضافه کرد: موضوع مهم بعدی تعامل با طالبان است. اگر ما مردم افغانستان از اتحاد و آگاهی بالایی برخوردار نباشیم، نمی‌توانیم با طالبان کنار بیاییم. ما باید با طالبان تعامل داشته باشیم و در عین حال مطالبات خود را مطرح کنیم. اما این مطالبه از موضع ضعف نباید صورت گیرد. اکثریت طالبان از مردم افغان اند و نگاه توام با دشمنی به آنان، کارساز نخواهد بود.

حسینی با تاکید بر اهمیت نقش نخبگان افغانستان در بهبود بخشیدن به وضعیت این کشور، گفت: توصیه من ماندن در افغانستان است و حتی نخبگانی که از کشور خارج شده‌اند نیز باید برگردند و در راستای تامین امنیت افغانستان تلاش کنند، ضمن اینکه فهم نقاط ضعف گذشته نیز ضروری است. آینده افعانستان بستگی به مردم دارد. شرایط موجود نیز آگاهانه یا ناآگاهانه، نتیجه خواست و انتخاب مردم افغانستان بود و اگر مردم این شرایط را نمی‌خواستند، به اشرف غنی رای نمی‌دادند. مردم و احزاب سیاسی افغانستان در عین حال که نسبت به ناکارامدی اشرف غنی آگاه بودند، اما به او رای دادند.

وی در ادامه در مورد وضعیت مهاجرین افغانستانی در ایران، بیان کرد: ما در این خصوص گزارشی را تهیه کرده و به دفتر رهبری، دفتر آقای رئیسی، وزارت خارجه، وزارت کشور و چند نهاد دیگر ایرانی دادیم. مهمترین پیشنهاد ما در این گزارش، بحث تاسیس سازمان ملی مهاجرت بود که در راس آن معاون رئیس جمهور قرار گیرد تا مسائل مهاجرین افغانستان به نحو مطلوب پیگیری شود و مشکلات آنان برطرف شود؛ چراکه در غیر این صورت زیان‌های آن اول به مردم افغانستان و سپس به خود جمهوری اسلامی برمی‌گردد.

این تحلیلگر مسائل افغانستان با بیان اینکه در تمام این سال‌ها ایرانیان نتوانستند از ظرفیت حضور مهاجرین افعانستانی به نحو مطلوب بهره‌برداری کنند، اظهار کرد: بنابراین باید کاری شود تا از این به بعد از ظرفیت وجود بیش از ۳ میلیون مهاجر در ایران استفاده شود.

حسینی عنوان کرد: خوشبختانه این خواسته ما عملی شد و آقای رئیسی به وزیر کشور دستور داد که سازمان ملی مهاجرت تاسیس شود. با توجه به شرایط افغانستان، هزاران مهاجر جدید افغانی مجددا وارد ایران شده‌اند که ما از دولت ایران اکیدا درخواست داریم توجه جدی به مهاجرین جدیدالورود افعانستانی داشته باشد تا مبادا کرامت انسانی آنان مورد هجمه قرار گیرد. برخی از مهاجرین افغانی در ایران، با بی‌مهری مواجه شده‌اند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی هر سیاستی هم در قبال افغانستان داشته باشد، باز هم نباید نسبت به مهاجرین افغانستانی بی‌توجهی صورت گیرد و باید هر چه سریع‌تر نسبت به تمدید روادید این‌ها یا دادن مدارک لازم به این مهاجرین اقدام شود. این علاوه بر مهاجرین افغانی، برای خود جمهوری اسلامی هم بهتر است. کشورهای زیادی هستند که مهاجرین افغانستانی می‌توانستند به آن‌ها بروند، اما الویت خود را اقامت در ایران قرار داده‌اند، لذا جمهوری اسلامی باید ترتیبی اتخاد کند تا کمترین آسیبی به این مهاجرین وارد نشود.

این تحلیلگر مسائل افغانستان همچنین در پاسخ به این پرسش که آینده افغانستان در صورتی که حکومت طالبان توسط جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته نشود، چه خواهد شد، گفت: طبعا در این صورت مشکلات زیادی در پیش روی مردم افغانستان قرار خواهد گرفت. قطعا یکی از عواملی که باعث می‌شود جامعه جهانی حکومت طالبان را به رسمیت نشناسد، آمریکا است. این کشور جنایات زیادی در افغانستان انجام داده است.

رئیس عمومی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان بیان کرد: امیدوارم طالبان بتواند شرایط به رسمیت شناخته شدن حکومت خود در افغانستان را فراهم‌ کند. همچنین طالبان باید با انجام فعالیت‌های دبپلماسی مسیری را انتخاب کند که مانند جمهوری اسلامی بتواند آمریکا را منزوی کند. اگر کشورهای همسایه حکومت طالبان در افغانستان را به رسمیت بشناسند، سایر کشورها نیز راحت‌تر دولت افغانستان را به رسمیت خواهند شناخت.

حسینی با تاکید بر اینکه ایجاد دولت فراگیر در افغانستان یکی از مهمترین راه‌های به رسمیت شناخته شدن حکومت این کشور در جامعه بین‌الملل است، اضافه کرد: حضور تمام اقوام و مذاهب در دولت و تشکیل دولتی فراگیر، باعث خواهد شد کشورهای همسایه نیز با طالبان همکاری کنند و شرایط افعانستان بهتر شود. البته طبق صحبت‌هایی که من با تعدادی از طالبان داشتم، متوجه شدم آنان سعی دارند زمینه‌ به رسمیت شناخته شدن حکومت خود را فراهم کنند.

وی با اشاره به وجود تقابل بین طالبان و داعش، در خصوص رابطه طالبان با شیعیان افغانستان، عنوان کرد: تعامل خوبی بین طالبان و شیعیان افغانستان وجود دارد و حتی طالبان دستور داده‌اند اسلحه‌های شیعیان به آنان پس داده شود تا علاوه بر طالبان، خود شیعیان نیز بتوانند امنیت مراکز شیعه افغانستان را تامین کنند.

انتهای پیام
captcha