مرکز «فردوسی» قرقیزستان آماده برگزاری نمایشگاه هنر قرآنی است
کد خبر: 4023280
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
رایزن فرهنگی ایران در بیشکک:

مرکز «فردوسی» قرقیزستان آماده برگزاری نمایشگاه هنر قرآنی است

رایزن فرهنگی ایران در بیشکک با تأکید بر این‌که برگزاری نمایشگاه در قرقیزستان نقش مهمی در معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی دارد، اظهار کرد: آمادگی داریم با دریافت فیزیکی آثار هنرمندان از سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، نمایشگاه‌های مجازی را به صورت حضوری در مرکز ایران‌شناسی «فردوسی» برگزار کنیم.

مرکز «فردوسی» قرقیزستان آماده برگزاری حضوری نمایشگاه سازمان قرآنی دانشگاهیان استبه گزارش ایکنا، سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور هفته پیش به مناسبت شب یلدا نمایشگاه «قرآن و حافظ» را با همکاری اداره کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور در صفحات رسمی این مراکز در شبکه‌های اجتماعی برگزار کرد.

رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان نیز به همین مناسبت به برپایی نمایشگاه «قرآن و حافظ» اقدام کرد و در آن آثار هنرمندان ایرانی به صورت مجازی در کانال تلگرام رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان و نیز در صفحات رسمی آن در شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و اینستاگرام بارگذاری و به نمایش گذاشته شد.

مردم قرقیزستان از برگزاری نمایشگاه‌ با موضوع فرهنگ و تمدن ایرانی و همچنین نمایشگاه‌های قرآنی به‌خوبی استقبال می‌کنند، این نکته را پرویز قاسمی، رایزن فرهنگی ایران در بیشکک در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد.

وی تأکید دارد که با توجه به کیفیت بالای آثار هنرمندان ایرانی در زمینه خوشنویسی و نقاشی‌خط قرآنی، برگزاری حضوری نمایشگاه از چنین آثاری مورد استقبال قرقیزها قرار می‌گیرد و نقش و تأثیر مهمی در معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی خواهد داشت. مشروح این گفت‌و‌گو در ادامه می‌آید:

ایکنا ـ ابتدا بفرمایید نظرتان درباره نمایشگاه «قرآن و حافظ» در قرقیزستان چیست و رایزنی فرهنگی ایران در بیشکک در برپایی این نمایشگاه چگونه عمل کرده است؟

این نمایشگاه در آستانه شب یلدا با همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در فضای مجازی برگزار و در آن آثار هنرمندان ایرانی به صورت مجازی در کانال تلگرام رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان و نیز در صفحات رسمی آن در شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و اینستاگرام بارگذاری و به نمایش گذاشته شد.

ایکنا ـ این‌گونه نمایشگاه‌ها تا چه میزان در معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی تأثیرگذار است؟

قرقیزها و به‌خصوص جامعه دینی اسلامی این کشور کوچک در آسیای مرکزی از این‌گونه برنامه‌ها خیلی خوب استقبال می‌کنند. متأسفانه به دلیل شیوع و همه‌گیری کرونا در دو سال گذشته امکان برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی به شکل سنتی گذشته(حضوری) ممکن نشده است؛ با این وجود در مقاطعی که کرونا در قرقیزستان منحنی نزولی داشته و محدودیت‌های کرونایی برداشته شده بود، رایزنی فرهنگی در نمایشگاه‌های موضوعی و مناسبتی شرکت کرده و آمار حضور نمایشگاهی رایزنی فرهنگی به نسبت سال‌های گذشته حتی در دوره کرونا هم قابل ملاحظه است.

با توجه به کیفیت بالای کار هنرمندان ایرانی در زمینه خوشنویسی و نقاشی‌خط قرآنی؛ مطمئناً برگزاری نمایشگاهی از آثار در این موضوعات به صورت سنتی گذشته‌ مورد استقبال قرار می‌گیرد و نقش و تأثیر مهمی در معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی خواهد داشت.

رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان بسترهای لازم را برای برگزاری نمایشگاه‌های موضوعی فراهم کرده و با توجه به کاهش قابل ملاحظه کرونا در این کشور و رفع محدودیت‌های کرونایی تلاش می‌کند با دریافت فیزیکی آثار در حجم و کیفیت بالا از ایران؛ نمایشگاه‌هایی را در موضوعات مختلف فرهنگی و دینی در مرکز ایران‌شناسی «فردوسی» واقع در کتابخانه ملی قرقیزستان و سایر مراکز فرهنگی و نمایشگاهی این کشور برگزار کند.

ایکنا ـ استقبال از نمایشگاه‌های مجازی یا حضوری در قرقیزستان به چه میزان است و آیا رایزنی فرهنگی این استقبال را ارزیابی کرده و مورد توجه قرار می‌دهد؟

رایزنی فرهنگی در طول دو سال گذشته علی‌رغم وجود شرایط و محدودیت‌های کرونایی از هر امکان و فرصتی برای حضور نمایشگاهی استفاده کرده است. طبعاً چنانچه نمایشگاه به صورت حضوری باشد میزان استقبال و بازخورد هم بیشتر خواهد بود. برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی چون یک امر تقریباً نوپدیدی است هنوز آن‌گونه که باید در همه مناطق مرسوم نشده و مردم همچنان نمایشگاه‌های حضوری و سنتی را ترجیح می‌دهند. هر چند که در چارچوب فعالیت و حضور در فضای مجازی؛ رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان تاکنون نمایشگاه‌های مختلفی را برگزار کرده و از این فرصت و ظرفیت نیز غافل نبوده است.

ایکنا ـ با توجه به علایق مردم قرقیزستان چه نوع نمایشگاه‌هایی بیشتر در این کشور نیاز است که برگزار شود؟

 نمایشگاه در موضوعات قرآنی؛ معرفی هنرهای ایرانی(صنایع دستی؛ خاتم‌کاری؛ مینیاتور؛ پوشش ملی و  سنتی زنان ایران و ...)؛ نمایشگاه عکس و پوستر در معرفی انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن؛ جاذبه‌های تاریخی و گردشگری ایران؛ آثار شناخته شده میراث فرهنگی ایران و اقوام ایرانی از جمله نمایشگاه‌هایی هستند که برگزاری آن‌ها در قرقیزستان مورد استقبال قرار می‌گیرد. البته تاکنون نمایشگاه‌های مختلفی در بیشکک برگزار شده و بنای ما این بوده در دوره جدید حتی‌الامکان این نوع فعالیت‌ها را به سایر شهرهای قرقیزستان ـ غیر از بیشکک(پایتخت) ـ نیز تعمیم دهیم که متأسفانه به دلیل کرونا و محدودیت‌های آن مقدور نشده است.

ایکنا ـ برای برگزاری نمایشگاه در آینده برنامه خاصی مد نظر دارید؟

رایزنی فرهنگی سفارت ایران در بیشکک با توجه به مساعدشدن شرایط کرونایی و ازسرگیری فعالیت مراکز فرهنگی هنری در قرقیزستان به صورت سنتی گذشته، آمادگی دارد نمایشگاه‌های مختلف فرهنگی هنری از جمله نمایشگاه مجموعه آثار خوشنویسی و نقاشی‌خط قرآنی را حضوری برگزار کند.

از سال‌ها پیش ما در کتابخانه ملی قرقیزستان مرکزی را به نام مرکز ایران‌شناسی فردوسی راه‌اندازی و تجهیز کرده‌ایم. در بهمن و اسفند سال 1399 مرکز مذکور از سوی رایزنی فرهنگی به‌طور اساسی تعمیر و بازسازی شد. در کنار کار سنتی کتابخانه‌ای، ما در سال جدید برای مرکز فردوسی کارکرد نمایشگاهی نیز تعریف کرده‌ایم و با توجه به فراهم‌شدن امکانات لازم (از جمله پایه‌های چوبی نمایشگاهی و قاب‌های عکس به تعداد مورد نیاز و نیز  ویدئو پروژکتور) آمادگی داریم با دریافت فیزیکی آثار و یا با دریافت تصویر آثار با حجم و کیفیت بالا از طریق ایمیل؛ هر ماه یک نمایشگاه موضوعی را در همین مرکز برگزار کنیم.

مرکز ایران‌شناسی «فردوسی» در کتابخانه ملی قرقیزستان

گفت‌و‌گو: زهرا نوکانی

انتهای پیام
captcha