مهم‌ترین نکته‌های تربیتی در زندگی حضرت زهرا(س)
کد خبر: 4024153
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷

مهم‌ترین نکته‌های تربیتی در زندگی حضرت زهرا(س)

اکنون و در عصر حاضر وظیفه ما توجه به اصول زندگی حضرت زهرا(س) و ایجاد کاربستی از این نکات تربیتی در زندگی است. طبیعی است که هیچ گاه نمی‌توان چون حضرت زهرا(س) بود بلکه می‌توان شبیه ایشان و با رعایت نکات مورد توجه آن حضرت بود.

زندگی حضرت زهرا(س) پر از معنا و حقیقت‌هایی بزرگ است که تنها جویندگان زندگی متعالی می‌توانند آن را درک کنند؛ زندگی‌ای که آموزه‌های تربیتی و دینی دارد و وظیفه ما را در زمان حال نشان می‌دهد. اکنون و در عصر حاضر وظیفه ما توجه به این اصول و ایجاد کاربستی از این نکات تربیتی در زندگی است. طبیعی است که هیچ‌گاه نمی‌توان چون حضرت زهرا(س) بود بلکه می‌توان شبیه ایشان و با رعایت نکات مورد توجه آن حضرت بود.

حجت‌الاسلام حسن رحیمی، معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: ویژگی‌های زندگی حضرت زهرا(س) باید در عمل در زندگی ما دیده شود؛ مطمئنا ما نمی‌توانیم مانند ایشان باشیم اما می‌توانیم به ایشان نزدیک شویم.

کاربستی از زندگی حضرت زهرا(س) از گذشته تا حال

وی با بیان اینکه اولین نکته تربیتی در زندگی حضرت زهرا(س) این بود که دعاهای ایشان ابتدا برای دیگران و سپس برای خود بود، افزود: فرزندان آن حضرت نظاره‌گر دعاهای ایشان برای همسایه خود بودند و این امر در دنیای ما به فراموشی سپرده شده است، چراکه ما تنها به خود و خواسته‌هایمان فکر می‌کنیم.

معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: باید به این نکته توجه داشت که وقتی برای دیگری دعا می‌کنیم خداوند دعای ما را برای خود نیز بیشتر اجابت می‌کند.

رحیمی با بیان اینکه نکته دیگر در تربیت به شیوه حضرت فاطمه(س) این بود که با زور و اجبار نمی‌توان واجبات دین را انجام داد، تصریح کرد: باید با فرزندان خود رفیق شویم تا بتوانیم اصول مهم را به آنان آموزش دهیم.

وی بیان کرد: موضوع دیگر این بود که آن حضرت بین فرزندان خود تبعیضی قائل نبود؛ برخلاف عصری که در آن می‌زیست و بین دختر و پسر تفاوت‌ها زیاد بود اما حضرت زهرا(س) بین پسران و دختران خود هیچ فرقی نمی‌گذاشتند.

معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی تصریح کرد: حضرت زهرا(س) به‌عنوان یک مادر توجه و نگاه ویژه‌ای به فرزندان خود داشتند و این توجه ویژه و محبت خاص آثار و نتایج خوبی به همراه داشت چراکه ایشان هیچ‌گاه فرزندان خود را نمی‌رنجاندند و همین اتفاقات باعث می‌شد وجود نازنین حضرت زهرا(س)، اولین بانوی عالم شود.

رحیمی با بیان اینکه گاهی پدران و مادران از این اصول فاصله می‌گیرند و از دور شدن از فرزندان خود ناراحتند، افزود: این دوری نتیجه دور شدن خود والدین از اصول زندگی اهل بیت(ع) است؛ باید کاری کنیم در این عالم زندگی‌های ما براساس زندگی اهل بیت(ع) باشد.

وی یادآور شد: فراموش نکنیم کسی از ما انتظار ندارد دقیقت مانند حضرت فاطمه(س) رفتار کنیم، اما می‌توانیم شبیه ایشان باشیم؛ این امر زندگی‌های ما از تلاطم نجات می‌دهد.

گفتمان جهانی فاطمی در پی چیست؟

فاطمه علمداری، مسئول گفتمان جهانی فاطمی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ایجاد شبکه‌ای از جریان‌های مختلف زنان هدف اصلی گفتمان فاطمی است، اظهار کرد: گفتمان فاطمی در کشور به دنبال تعالی خانواده، تحکیم بین افراد خانواده و وحدت بین زنان با افکار مختلف است؛ در واقع به دنبال شبکه‌سازی زنان مختلف و جریان‌های متنوع در جامعه هستیم.

ایجاد شبکه‌ای از جریان‌های مختلف زنان هدف اصلی گفتمان فاطمی است

وی ادامه داد: در واقع این گفتمان به دنبال همگرایی بین جامعه زنان است و تا این همگرایی اتفاق نیفتد نمی‌توان به آرمان‌های اسلام در مورد زنان رسید و اقتدار جهانی نیز حاصل نخواهد شد.

مسئول گفتمان جهانی فاطمی با تأکید بر تبادل و اشتراک‌گذاری اندیشه‌ها، اظهار کرد: کاربردی کردن اندیشه حضرت زهرا(س) مهم‌ترین هدف ماست تا بتوانیم سفیران فاطمی برای تمام دنیا تربیت کنیم و از طرفی زنان موفقی که با این اندیشه موفق شده‌اند را معرفی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه لازم است برای پیاده‌سازی تفکر فاطمی راهبرد و خط مشی عملیاتی را زنده نگه داریم، افزود: در گفتمان فاطمی باید سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) آنقدر بیان شود تا در سیره زندگی ما جای گیرد. توجه به این سیره به معنای توجه به رابطه مادر و فرزندان و از بین بردن شکاف نسل‌هاست؛ نسل‌هایی که از این شکاف بسیار آسیب دیده‌اند. به عبارت دیگر با دیدن رابطه بین مادر و فرزند، از ظرفیت مادران برای پرورش سربازان انقلابی بهره می‌گیریم ک به تمدن‌سازی اسلام می‌رسیم.

مسئول گفتمان جهانی فاطمی با بیان اینکه اگر زنان نبودند هیچ‌گاه انقلاب اسلامی در مقابل مستکبران پیروز نمی‌شد، تصریح کرد: اگر زنان پرورش‌دهنده مردان غیور نبودند هیچ‌گاه در جنگ تحمیلی به پیروزی نمی‌رسیدیم.

علمداری یادآور شد: فراموش نکنیم اتحاد بین زنان حتی با وجود اختلافات ما را به جایگاه مناسبی از حق و عدالت در زندگی خواهد رساند.

انتهای پیام
captcha