واکسینه‌شدن مانعی برای اهدای خون نیست
کد خبر: 4025515
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵

واکسینه‌شدن مانعی برای اهدای خون نیست

مدیرکل انتقال خون البرز گفت: واکسینه‌ شدن افراد هیچ مانعی برای اهدای خون نیست و به جز واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتنیک که افراد ۱۴ روز پس از واکسیناسیون می‌توانند اهدای خون را انجام دهند، برای افراد واکسینه با سایر واکسن‌ها هیچ مشکل خاصی نیست.

 اهدای خون

میرمحمدعلی حسینی، مدیرکل انتقال خون البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز با اشاره به اینکه از اواخر آذرماه ارائه هرگونه خدمات در مراکز اهدای خون استان منوط به ارائه کارت یا گواهی معتبر واکسیناسیون است، اظهار کرد: این اقدام به دستور ستاد ملی کرونا و به‌طور سراسری در تمام مراکز اهدای خون کشور اجرایی شده است.

وی افزود: واکسینه‌ شدن افراد هیچ مانعی برای اهدای خون نیست و به جز واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتنیک که افراد ۱۴ روز پس از واکسیناسیون می‌توانند اهدای خون را انجام دهند، برای افراد واکسینه با سایر واکسن‌ها هیچ مشکل خاصی نیست.

این مسئول با اشاره به اینکه با توجه به کوتاه شدن روزها در فصول سرد، میزان مراجعه مردم به پایگاه‌های انتقال خون کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: این در حالی است که نیاز به خون و فرآورده‌های آن در مراکز درمانی و اتاق‌های عمل و نیاز مصرف‌کنندگان مستمر مانند بیماران تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی مانند دیگر روزهای سال به قوت خود باقی است.

حسینی اضافه کرد: در هر سه ثانیه، یک بیمار احتیاج به خون یا فرآورده‌های خونی پیدا می‌کند، بنابراین در مواقع ضروری یک کیسه خون می‌تواند جان سه نفر را نجات دهد.

وی با اشاره به نقش اهداکنندگان مستمر در تأمین خون سالم، ادامه داد: اهداکنندگان مستمر هر سال حداقل دو بار خون اهدا می‌کنند و خون آنها جزو سالم‌ترین خون‌هاست؛ انتقال خون استان البرز تلاش دارد با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های ویژه تعداد اهداکنندگان مستمر خون را افزایش دهد.

این مسئول اضافه کرد: افرادی که به‌طور مستمر خون اهدا می‌کنند بدنشان در شرایط بحرانی از جمله تصادفات رانندگی مقاوم تر است؛ چراکه سیستم ایمنی بدن آنها به از دست دادن بخشی از خون عادت دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سن مناسب برای اهدای خون، گفت: تمام افراد بین ۱۸ تا ۷۰ سال و سالم می‌توانند خون اهدا کنند.

حسینی توضیح داد: برای اهدای خون همچنین لازم است فرد حداقل ۵۰ کیلوگرم وزن داشته باشد و افراد لاغر اندامی که وزن‌شان کمتر از ۵۰ کیلوگرم است نمی‌توانند خون اهدا کنند.

مدیرکل انتقال خون البرز با بیان اینکه امکان اهدای خون برای برخی وجود ندارد، افزود: افرادی که دچار هپاتیت بی یا سی یا بیماری‌های قابل انتقالی مثل ایدز هستند، نمی‌توانند خون اهدا کنند.

وی اظهار کرد: علاوه بر این، خانم‌های باردار و افرادی که دچار مشکلاتی از قبیل پرفشاری خون، فشارخون پایین، دیابت، تشنج و کم‌خونی هستند هم شرایط لازم برای اهدای خون را ندارند.

انتهای پیام
captcha