كليسای «بوم ژیزوس»؛ جاذبه گردشگری در هند + عکس
کد خبر: 4026323
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷

كليسای «بوم ژیزوس»؛ جاذبه گردشگری در هند + عکس

کلیسای «بوم ژیزوس»(Bom Jesus) که با نام کلیسای «زویر مقدس» نیز شناخته می‌شود، یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین کلیسا‌های کشور هندوستان است که در شهر گوا (Goa) قرار دارد.

كليسای«بوم ژیزوس»؛ جاذبه گردشگری در هند + عکسبه گزارش ایکنا، دین در هند با تنوع باورها و شیوه‌های مختلف مذهبی مشخص می‌شود. هند یک دولت سکولار است که دین رسمی ندارد. مسیحیان در جایگاه سوم جمعیت هند جای می‌گیرند. در هند می‌توان کلیساهای بسیار زیبایی که از دوره استعمار بر هند به جای مانده است، مشاهده کرد. یکی از این کلیساها بوم جیسس در ایالت «گوا»ست.

دلیل اهمیت این کلیسا قرارگرفتن مومیایی «سنت فرانسیس زویر»، اولین مبلغ مسیحی در گوا و شبه قاره هند است و به همین دلیل نیز، اسم کلیسا به نام زاویر مقدس شهرت دارد.

بنا به اعلام خانه فرهنگ ایران در بمبئی، وی به واسطه سفر‌های افسانه‌ای خود در شبه قاره هند و جنوب شرق آسیا به شهرت بسیاری رسیده بود. سنت فرانسیس زویر برای تبلیغ دین مسیحیت به کشور‌های سریلانکا، مالزی، اندونزی و ژاپن سفر کرد و در نهایت در مسیر رسیدن به چین دچار بیماری شد و از دنیا رفت. طبق وصیتش جسد او را چند ماه بعد به گوا بازگردند و به خاک سپردند.

 طبق داستان‌ها و باور‌های محلی، مردم منطقه معتقدند که پس از گذشت 4 ماه که جسد زویر را از تابوت بیرون آوردند، پیکر او کاملاً سالم بوده است و همچنین معتقدند که بدن سنت فرانسیس زویر مومیایی نشده و به صورت طبیعی تاکنون باقی مانده است. ساخت این بنا در سال1594 میلادی آغاز شد و در سال 1605 به اتمام رسید. سنت فرانسیس زویر فردی اسپانیایی بود که به رسول هندوستان نیز شهرت داشت.

کلیسای بوم ژیزوس به دست پرتغالی‌ها ساخته شده است و در آن می‌توان تجلی رنسانس را مشاهده کرد که نه در ایتالیا و اروپا بلکه در جایی بسیار دورتر از مرکز رنسانس و در قلب سرزمین هفتاد و دو ملت، هندوستان بنا شده است. به دلیل ارزش فوق‌العاده معماری این کلیسا این بنا اهمیتی به مراتب بالا‌تر از یک نیایشگاه ساده پیدا کرده ‎است و سالانه تعداد بسیار زیادی از گردشگران از این کلیسای دیدنی بازدید می‌کنند.

انتهای پیام
captcha