ادامه کمک‌رسانی به روستا‌های مرزی گرفتار در سیل/ بازگشایی ۴۵ محور در سیستان و بلوچستان
کد خبر: 4027149
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵

ادامه کمک‌رسانی به روستا‌های مرزی گرفتار در سیل/ بازگشایی ۴۵ محور در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: تجهیزات امدادی و اقلام ضروری جهت توزیع بین آسیب‌دیدگان در نقطه صفر مرزی جنوب استان توسط یک فروند بالگرد نیروی هوایی ارتش به شهرستان دشتیاری ارسال شد.

امدادرسانی به سیل زدگانبه گزارش ایکنا از سیستان و بلوچستان، علیرضا میربهاءالدین، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان، از ارسال کمک‌های جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان با همکاری بالگرد ارتش به نقاط صفر مرزی و مناطق صعب‌العبور شهرستان چابهار خبر داد.

میربهاءالدین گفت: اقلام امدادی شامل یکصد دستگاه چادر جهت اسکان اضطراری، ۱۰۰  بسته غذایی و ۶۰ عدد پتو می باشد که توسط یک فروند بالگرد ارتش به شهرستان دشتیاری ارسال شد. اقلام فوق در روستاهای کمال و ریمدان بین سیل‌زدگان توزیع شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان با تأکید براینکه وظیفه اصلی ما امداد و نجات مردم است بیان داشت: هدف اصلی جمعیت هلال‌احمر کمک به اقشار آسیب‌پذیر  است و با فعالیت شبانه‌روزی در حال مدیریت بحران هستیم و همانند همیشه در کنار مردم سیل‌زده بوده و تا آخرین لحظه نیز در کنارشان خواهیم ماند.

امدادرسانی به 3919 خانوار آسیب‌دیده

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان سیستان و بلوچستان گفت: تعداد ۳هزار و ۹۱۹ خانوار آسیب‌دیده به تعداد ۱۹۵۵۸ نفر توسط نجاتگران این جمعیت امدادرسانی شده‌اند که از این تعداد ۲۳۰۴ خانوار به تعداد ۱۰۴۷۴ نفر اسکان اضطراری داده شدند.

میربهاءالدین افزود: به دنبال وقوع بارندگی شدید درجنوب و سایر مناطق استان کار امدادرسانی به مردم آسیب‌دیده در ۱۷ شهرستان توسط ۴۴۶ تیم عملیاتی در حال انجام است.۱۲۳۳ دستگاه چادر امدادی، ۱۱۲۹ تخته موکت، ۹۹۳۴ تخته پتو و ۶۵۲۳ کیلو گرم نایلون در بین آسیب‌دیدگان توزیع شده است.

وی ضمن تأکید بر توزیع  اقلام امدادی بین حادثه‌دیدگان سیل اخیر اظهار کرد: ۱۶۷۵ بسته غذایی ۷۲ ساعته، ۲۸۲۰ کیلوگرم برنج، ۲۱۹۱۲ عدد بطری آب معدنی و۲۷۵۱ شعله والور و ۳۸ عدد فانوس در مناطق آسیب دیده توسط نجاتگران این جمعیت توزیع شده است. ۲۱۹۰  نفر روز امدادگر با بکارگیری ۲۹۵  دستگاه خودروی عملیاتی جمعیت هلال احمر استان در شهرستانهای متاثر از سیل کار امدادرسانی را بر عهده دارند. کار امدادرسانی از طریق هوا نیز  توسط یک فروند بالگرد جمعیت هلال احمر و  با  ۲ سورتی پرواز تا کنون انجام گرفته است.

میربهاءالدین افزود: جمعیت هلال‌احمر استان همچنان با تمام توان به همراه نجات گران پر تلاش جهت ارائه خدمات به آسیب‌دیدگان و حادثه‌دیدگان و تا رسیدن به وضعیت مطلوب خواهد بود.

تأکید امام‌جمعه زاهدان بر رفع مشکلات سیل‌زدگان

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان و امام‌جمعه زاهدان بر رفع مشکلات سیل‌زدگان جنوب استان تأکید کرد.

آیت‌الله مصطفی محامی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان به بارندگی‌های اخیر در سیستان و بلوچستان به‌ویژه بارندگی‌های جنوب استان و حاشیه دریای عمان  که بسیار شدید بوده و مردم این مناطق آسیب‌دیده‌اند و خانه‌های آنان نیز نیازمند بازسازی است اشاره کرد و افزود: باید زیرساخت‌های شهر و مناطق به گونه‌ای اصلاح شود که در سال‌های بعد دوباره درگیر این مشکلات نشویم.

امام‌جمعه زاهدان در ادامه با بیان اینکه تخلیه آب از منازل و تأمین نیازهای ضروری از جمله پتو، موکت، بخاری و چادر و توزیع آنها بین خسارت دیدگان در اولویت است افزود: نهادها و ارگان های مربوطه باید پرداخت تسهیلات بلاعوض و کم بهره به خانواده‌های خسارت دیده که از اقشار فقیر جامعه هستند را در نظر گیرند.

وی همچنین در ادامه به سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اشاره کرد و گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) بعد از رحلت حضرت محمد(ص) در آن شرایط سخت حاکم از هر ابزاری برای دفاع از امامت و ولایت استفاده کردند و در این راه به شهادت رسیدند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار کرد:حضرت زهرا(س) با رفتار و کردارشان از هر فرصتی برای هدایت‌گری و روشنگری در جامعه استفاده کردند تا انسانها بتوانند در طول تاریخ راه را از بیراهه تشخیص دهند.

وی با تسلیت شهادت شهدای اخیر حادثه کورین زاهدان افزود: آنان در مقابل دشمنان خارجی و داخلی ایستادند و جانانه دفاع کردند و جان خود را در این راه از دست دادند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با خانواده شهید سلیمانی در مورد مسئله فضای مجازی و حاکمیت دشمن بر آن به دلیل اینکه آنان خود آن را بوجود آورده‌اند و هر طور که بخواهند می‌توانند به نفع خود از آن استفاده کنند، گفت: دشمن آنچه را که به عقاید و اخلاق مردم آسیب می‌رساند را در این فضا منتشر می‌کند و در عوض جلوی انتشار مسائلی که به ضررش است را می‌گیرد برای مثال هر کس که بخواهد از حاج قاسم سلیمانی و آرمان‌های انقلاب اسلامی دفاع کند آن را حذف و برای ضربه زدن به افکار و اخلاق سیاسی و اجتماعی مردم از آن استفاده می‌کنند.

آیت الله محامی افزود: مسئولان باید بیشتر تلاش کنند تا هر چه زودتر شبکه ملی را راه‌اندازی کنند تا به فرمایش رهبر معظم انقلاب کنترل آن بدست خودمان باشد و در کنار آن برای نظارت بر فضای موجود نیز تلاش شود. سطح شناخت مردم نیز باید درباره مسائلی که در فضای مجازی مطرح می شود افزایش یابد به گونه‌ای که از میان مسائلی که می بینند و می شوند درست ترین آن را قبول کنند.

بازگشایی 45 محور روستایی محصور در سیلاب

علی بامری، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان گفت: ۱۰۰ روستای جنوب سیستان و بلوچستان براثر بارندگی شدید اخیر در محاصره سیل قرار داشتند، که تاکنون ۴۵ محور روستایی محصور در سیلاب توسط راهداران این اداره کل بازگشایی شده و تلاش برای بازگشایی ۵۳ محور روستایی ادامه دارد. تاکنون 1500 متر مکعب ریزش برداری مسیرها انجام شده و تعداد ۱۵۰ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین و ۴۴۰ نیروی فعال شامل اکیپ‌های مختلف راهداری در شهرها و روستاهای مختلف تا پایان عملیات بازگشایی و آسان‌تر کردن ترددها فعال هستند.

وی با اشاره به بارندگی بیش از ۳۵۰ میلی‌متری باران طی چند روز در جنوب استان گفت: سیلاب و بارندگی‌ها ۸۰۰ میلیارد تومان به راه‌های ۱۳ شهرستان جنوبی این استان خسارت وارد کرد. در بارندگی‌های اخیر ۸۰ محور با یکهزار و ۶۰ کیلومتر راه، ۲۷۷ ابنیه فنی آسیب جدی دیده و تخریب شده است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان (ایرانشهر) گفت: محورهای روستایی در دشتیاری فاقد ابنیه فنی هستند و در پی بارندگی‌ها تخریب شده‌اند. تلاش برای بازگشایی ۲ مسیر بسته شده در محدوده جلگه ـ هودیان و محور مرزی ریمدان و کُنارک با قوت ادامه دارد.

بامری با اشاره به اینکه ۱۳ هزار کیلومتر طول راه‌های حوزه استحفاظی این اداره کل شامل یکهزار و ۴۰ کیلومتر راه اصلی آسفالت، ۴۹ کیلومتر بزرگراه، ۲ هزار و ۶۶۳ کیلومتر راه فرعی و هشت هزار و ۶۶۲ کیلومتر راه روستایی در حوزه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان است، خاطرنشان کرد: راه‌های روستایی استانداردهای لازم را ندارند و می‌طلبد با تخصیص اعتبارات ویژه اقدامات لازم برای استانداردسازی آنها انجام شود.

حضور ۱۱ تیم عملیاتی از ۴ استان کشور در مناطق سیل‌زده

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان گفت: در پی وقوع بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیلاب در جنوب استان به منظور پشتیبانی امدادی مناطق حادثه دیده از ۴ استان کشور تیم‌های عملیاتی به همراه خودرو و اقلام امدادی مورد نیاز به استان اعزام شدند.

علیرضا میربهاءالدین افزود: در این راستا ۳ تیم از استان قم،  ۲ تیم از استان خراسان جنوبی، 4 تیم از استان یزد و ۲ تیم از استان اصفهان به منطقه اعزام شده‌اند. مجموعاً ۱۱ تیم عملیاتی به همراه ۵۰  نفر نیروی کارآزموده، ۱۱ خودرو و تجهیزات لازم و اقلام ضروری از قبیل ۳۲ دستگاه موتور پمپ آب و لجن کش تاکنون به استان اعزام و در مناطق حادثه‌دیده کنارک مستقر گردیدند.

وی همچنین در خصوص اقلام ارسالی به استان گفت: با توجه به ابعاد گسترده خسارات وارده و نیاز به اقلام معیشتی، بزرگترین محموله امدادی به میزان  ۱۲۳ تن اقلام امدادی و زیستی شامل پتو، انواع کنسرو و سبد غذایی توسط ۳ فروند از هواپیماهای ارتش و سپاه در کنارک تخلیه شد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام
captcha