برقراری عدالت اجتماعی در سایه ایجاد مدیریت شهری شبکه‌‌ای
کد خبر: 4028273
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰

برقراری عدالت اجتماعی در سایه ایجاد مدیریت شهری شبکه‌‌ای

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اراک با بیان اینکه تلاش بر این است مدیریت شهری را از مدیریت هرمی خارج کرده و مدیریت شبکه‌‌ای و اجتماعی ایجاد کنیم، گفت: باید در این راستا حکمرانی محلی را دنبال کرد تا دسترسی شهروندان به خدمات به‌طور یکسان صورت گیرد.

پیمان عین القضاتی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اراک

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، پیمان عین‌القضاتی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اراک، شامگاه روز چهارشنبه، 22 دی در جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر با مدیران رسانه استان که در سالن جلسات شورا برگزار شد، با اشاره به پایین بودن سرمایه اجتماعی در اراک و کشور، تصریح کرد: ارتباط با شهروندان در حوزه‌های مختلف یکی از راهکارهای بهبود شرایط در این حوزه است و مقام معظم رهبری نیز در رابطه با این مهم توصیه‌هایی فرمودند.

وی از رسانه‌های استان خواستار یاری در حوزه تغییر برخی رویکردها شد و اضافه کرد: رسانه در تغییر رویکردها یاریگر ما باشد. شورا نماینده مردم است و مطالبات آنان را پیگیری می‌کند. با توجه به اینکه شورا و رسانه در مسیر مطالبه‌گری حرکت می‌کنند می‌توانند در این حوزه خالق اتفاقات خوب باشند.

عین‌القضاتی ادامه داد: باید دست شهردار را باز گذاشت تا بتوان مطالبه‌گر بود. ازاین رو باید در مسیری قرار گیریم که مطالبه‌گری خود رت حفظ کنیم. اعضای شورای شهر قدری راحت‌تر از رسانه می‌تواند به مسائل ورود پیدا کنند، اما اگر رسانه نباشد کار شورای شهر به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.

عضو شورای شهر اراک رسانه را رکن چهارم دمکراسی خواند و اضافه کرد: تلاش می‌کنیم رسانه‌ها در حوزه شهری و ... نقش خود را به درستی ایفا کنند و این بدان معنا است که ما به آنان و آنان به ما کمک کنیم. تربیت نیروی متخصص خبری در حوزه شهری باید مدنظر قرار گیرد. اگر رسانه‌ها آمادگی داشته باشند خبرنگار تخصصی می‌تواند در جلسات کمیسیون‌ها جهت بررسی مسائل حضور داشته باشند تا مباحث و محورها را تخصصی دنبال کنند.

عین‌القضاتی با بیان این مطلب که اراک سند توسعه پیشرفت ندارد، تصریح کرد: به دلیل عدم سند توسعه پیشرفت از سال ۸۶ تاکنون شهر نقشه هوایی ندارد و سؤال این است که بدون نقشه هوایی چگونه برای نوشتن طرح ترافیک ۳۰۰ میلیون هزینه شده است. شهر با کدخدامنشی مدیریت نمی‌شود، بلکه باید با برخورداری از برنامه شهر را به مسیر خود بازگرداند.

وی به آلودگی هوای شهر اراک نیز اشاره و درخصوص جذب سرمایه‌گذار در این شهر، اظهار کرد: امنیت زیست محیطی برای سرمایه‌گذاران بسیار حائز اهمیت است. سرمایه‌گذار امنیت زیست محیطی، فکری و اجتماعی می خواهد و پرسش هر سرمایه‌گذار که زیست‌بوم منطقه چگونه است یکی از ابتدایی‌ترین پرسش‌ها است. در صورتی‌که عموم اخبار و اطلاعات نشان از آلودگی شه دارد و همین عامل از جذب سرمایه‌گذار جلوگیری می‌کند. البته شهرهایی همچون اصفهان نیز با این مشکل در میزان کمتر واجه هستند، اما این امر هوشمندانه پیگیری می‌شود تا آسیبی به حوزه جذب سرمایه‌گذار وارد نشود.

عین‌القضاتی با بیان اینکه اراک هنوز با نگاه عمرانی و کالبدی پیش می‌رود و این دیدگاه باید تغییر کند، ادامه داد: لازم است مردم در مدیریت شهری به درستی دیده شوند، رسانه‌ها نیز باید شورا و مسئولان را به پذیرش این موضوع وادار کنند. تلاش بر این است مدیریت شهری را از حالت مدیریت هرمی خارج کرده و مدیریت شبکه‌‌ای و اجتماعی ایجاد کنیم. باید در این راستا حکمرانی محلی را دنبال کرد تا عدالت رعایت و دسترسی عموم شهروندان به خدمات به‌طور یکسان صورت گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اراک در پایان با بیان این نکته که به دنبال تحقق عدالت شهری و شهر اجتماع محور و تبدیل شهر نظارت محور به شهر مشارکت محور هستیم، ادامه داد: اگر مردم از قوانین و ضوابط شهرداری و مدیریت شهری مطلع باشند، اجازه تخلف در محله و زیست‌بوم خود را نمی دهند.

انتهای پیام
captcha