فراگیری علم چه زمانی حرام می‌شود
کد خبر: 4028428
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸

فراگیری علم چه زمانی حرام می‌شود

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد با بیان مصادیق و احکام تعلم، گفت: آموختن حرام دانشی است که فساد بیافریند و برای فرد یا جامعه زیان‌بار باشد، مثل سحر و کهانت و امثال علومی که موجب ترویج فساد در جامعه می‌شود.

سید محمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدآیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، امام‌جمعه بخش مرکزی یزد در گفت‌وگو با ایکنا از یزد با اشاره به احکام آموختن، گفت: حضرت محمد(ص) می‌فرمایند: «خُيِّرَ سُلَيْمَانُ بَيْنَ الْمُلْكِ وَ الْمَالِ وَ الْعِلْمِ فَاخْتَارَ الْعِلْمَ، فَأُعْطِيَ الْعِلْمَ وَ‌الْمَالَ وَ الْمُلْكَ بِاخْتِيَارِهِ الْعِلْمَ؛ سليمان ميان پادشاهی و مال و دانش مخيّر شد، پس دانش را برگزيد و با اين انتخابش، دانش و مال و پادشاهی به او بخشيده شد»؛ تعلم و آموختن از جهت احکام به پنج قسم واجب، مستحب، حرام، مکروه و مباح تقسیم می‌شود، لذا آموختن واجب آنجایی است که هر دانشی که مقدمه سازندگی مادی و یا معنوی، دنیوی و یا اخروی، فردی یا اجتماعی است و بدون آن اساس حیات مادی و معنوی انسان در مخاطره قرار می‌گیرد، تحصیل آن به صورت عینی و یا کفایی بر مردم واجب است.

وی افزود: گاهی آموختن مستحب است و هر دانشی که مقدمه تقویت بنیه مادی و معنوی فرد یا جامعه است ولی بدون این آموزش ضربه‌ای به نیازهای اصولی انسان وارد نمی‌شود بلکه مقدمه تقویت است و آموختن چنین علمی ممدوح است و اگر کسی این دانش را با انگیزه الهی فراگیرد، نزد خدا پاداش دارد.

مدرسی ادامه داد: آموختن حرام نیز دانشی است که فساد بیافریند و برای فرد یا جامعه زیان‌بار باشد و آموختن آن از نظر اسلام حرام است، مثل سحر و کهانت و امثال علومی که موجب ترویج هرگونه فساد از جمله فساد اخلاق در جامعه می‌شود.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: آموختن مکروه نیز هر دانشی که مقدمه فساد نیست ولی سودی هم در بر ندارد، مثل علم انساب غیر ارزشی در این دسته قرار می‌گیرد و به موجب آيه كريمه «وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ؛ و آنان كه از بيهوده كارى روى گردان‌اند»، مسلمان بايد از آن اجتناب کند.

مدرسی گفت: آموختن مباح نیز دانش‌هایی است که در خدمت جامعه هستند و اگر آموختن آنها با قصد قربت و خدمت باشد، مستحب و اگر صرفاً برای گذران زندگی و منافع مادی باشد، مباح محسوب می‌شود.

انتهای پیام
captcha