عقاید اهل سنت درباره مهدویت
کد خبر: 4029007
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۶

عقاید اهل سنت درباره مهدویت

یک کارشناس حوزه مهدویت در همدان به بیان ویژگی‌های مشترک و اختلافات شیعه و سنی درباره مهدویت پرداخت.

سعید شیری کارشناس حوزه مهدویتحجت‌الاسلام سعید شیری، کارشناس حوزه مهدویت و از اساتید حوزه علمیه در همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه قدیمی‌ترین کتابی که اکنون در زمینه مهدویت وجود دارد و ما به آن اکتفا می‌کنیم از اهل سنت است، اظهار کرد: کتاب الفتن از نعیم ابن حماد اولین کتاب در زمینه مهدویت است که توسط یک عالم سنی نگاشته شده و مربوط به شیعیان نیست.

وی با بیان اینکه اهل سنت نیز همچون شیعیان به مهدویت معتقد هستند اما تفاوت‌هایی جزئی در این زمینه دارند، افزود: اصل اعتقاد به مهدویت از مهم‌ترین مشترکات شیعه و سنی است. سنی‌ها معتقد هستند حصرت مهدی از نوادگان پیامبر بوده به طوری که علمای سنی در کتاب‌های سنن ابن ماجه، کشف الغمه، دلایل الامامه این روایت را از پیامبر نقل می‌کنند که ایشان فرمودند «مهدی از ما اهل‌بیت است و خداوند کار ظهور او را در یک شب اصلاح می‌کند».

شیری ادامه داد: در روایت دیگری از اهل سنت در کتاب الفتن و سنن ابن ماجه آمده است مهدی از نوادگان حضرت زهرا (س) است و این موضوع نیز از مشترکات اعتقادی مهدویت شیعه و سنی محسوب می‌شود.

این کارشناس حوزه مهدویت تأکید کرد: اهل سنت نیز مانند شیعیان معتقد هستند مهدی انتخاب شده از سوی خداوند است به این مفهوم که دلالت بر انتصابی بودن ایشان از سوی خداوند دارد؛ و حضرت مهدی از طریق شورا یا انتخابات و با نظر مردم انتخاب نشده است. در حالی که یکی از مهم‌ترین اختلافات شیعیان و سنی‌ها بعد از رحلت پیامبر این بود که شیعیان معتقد هستند امامان از سوی خداوند انتخاب شده‌اند ولی اهل سنت این موضوع را قبول ندارند اما در زمینه مهدویت معتقد هستند که مهدی و منجی باید توسط خداوند انتخاب شود.


بیشتر بخوانید:


وی ویژگی‌های جسمانی حضرت را از دیگر اشتراکات شیعه و سنی در زمینه مهدویت خواند و گفت: در کتاب البیان از علمای اهل سنت آمده است حضرت مهدی از چهره‌ای بسیار نورانی برخوردار هستند همچنین قدرتمند بودن ایشان نیز از دیگر ویژگی‌های ایشان است که شیعه و سنی به آن معتقد هستند. علاوه بر این هم در منابع اهل سنت و هم در منابع شیعه آمده است ایشان خالی بر گونه سمت راست دارند.

شیری با اشاره به اینکه سنی‌ها معتقد هستند حضرت حجت هم نام پیامبر است افزود: در زمینه علائم ظهور همچون دجال، سفیانی، ندای آسمانی، خسم بیداء (فرورفتن لشگر سفیانی در زمین بیداء)، قتل نفس زکیه شیعه و سنی با یکدیگر مشترک هستند.

این کارشناس حوزه مهدویت تصریح کرد: اهل سنت معتقد هستند حضرت عیسی نیز هم‌زمان با ظهور حضرت مهدی به عنوان وزیر ایشان ظهور خواهد کرد که این موضوع در منابع شیعیان نیز وجود دارد. علاوه بر این برخی از اهل سنت که معتقد هستند ایشان هنوز متولد نشده است به غیبت صغری و کبری برای ایشان نیز معتقد هستند این موضوع در کتاب عقد الدرر نوشته مقدسی شافعی از علمای اهل سنت آورده شده است.

وی یادآور شد: اهل سنت مانند شیعیان معتقد هستند محل ظهور حضرت حجت در کنار خانه خدا و کعبه است. همچنین از دیگر اشتراکات اعتقادی این دو این است که هر دو معتقد هستند هم‌زمان با ظهور ایشان فرشتگان نیز به یاری حضرت می‌آیند.

شیری در بخش دیگری از سخنانش گفت: کتاب‌های بسیاری از اهل سنت در زمینه مهدویت نگاشته شده که از جمله آن‌ها می‌توان به البیان از گنجی شافعی، العربعون فی المهدی، الفتن و... اشاره کرد، این خود نشانه‌ای از اهمیت جایگاه مهدویت در میان اهل سنت است.

وی در پایان گفت: در کنار مشترکات بسیاری که اهل سنت و شیعه درباره مهدویت دارند اختلافاتی نیز میان این دو وجود دارد که از جمله آن می‌توان به این موضوع اشاره کرد که اغلب اهل سنت معتقد هستند که هنوز حضرت مهدی متولد نشده و چهل سال قبل از اینکه ظهور کند متولد خواهد شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha