سواد رسانه‌ای و درجه‌بندی سنی فیلم‌ها + فیلم
کد خبر: 4029282
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵

سواد رسانه‌ای و درجه‌بندی سنی فیلم‌ها + فیلم

اهمیت درجه‌بندی سنی فیلم‌ها بدان خاطر است که گاه برخی صحنه‌ها برای بعضی از گروه‌های سنی نامناسب است و از این‌رو اطلاع‌رسانی، طبقه‌بندی آثار و توصیه‌های آگاهی بخش با انواع روش‌ها ضروری به‌شمار می‌رود.

درجه‌بندی سنی فیلم‌ها

به گزارش ایکنا، پیشگیری از هرگونه آسیب به کودکان، نوجوانان و جوانان بر اساس موازین تربیتی، اخلاقی و باور‌های اجتماعی، به‌عنوان ضرورت صنعت تصویر شناخته می‌شود.

اهمیت این موضوع بدان خاطر است که گاه نمایش رفتار و گفتار شخصیت‌های منفی و یا رخداد‌هایی که متضمن خشونت، ترس و مضامین مشابه هستند، برای برخی گروه‌های سنی نامناسب است و از این‌رو اطلاع‌رسانی، طبقه‌بندی آثار و توصیه‌های آگاهی‌بخش با انواع روش‌ها ضروری به شمار می‌رود.

بر اساس اعلام سازمان سینمایی رده‌بندی سنی فیلم‌ها معیار مناسبی برای خوب بودن یا بد بودن محتوای آثار نبوده و صرفاً هدایتگر مخاطب در تشخیص مطابقت آثار با موازین تربیتی و روحی روانی است. درجه‌بندی سنی فیلم‌ها در سینمای ایران به شرح زیر است:

گروه ۹+: این فیلم‌ها دارای الفاظ یا صحنه‌های نامناسب برای کودکان است و تماشای آن برای کودکان زیر ۹ سال توصیه نمی‌شود.

گروه ۱۲+: این فیلم‌ها دارای صحنه‌های نسبتاً خشونت‌آمیز یا دلهره‌آور یا استعمال دخانیات و یا الفاظ نامناسب است.

گروه ۱۵+: این فیلم‌ها دارای صحنه‌های خشونت‌آمیز، ترسناک یا استعمال مواد مخدر و یا زبان تند و نامناسب است.

گروه ۱۸+: این فیلم‌ها دارای صحنه‌های افراطی از خشونت یا صحنه‌های استعمال مواد مخدر یا صحنه‌های تداعی‌کننده روابط زناشویی و یا الفاظ و حرکات نامناسب است.

با ایجاد مخاطبان هدف، دست سینماگران در پرداخت به موضوعات ملتهب بازتر شده و موجب افزایش سرمایه‌گذاری در سینما می‌شود.

در همین راستا مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تهیه کلیپ‌هایی با موضوع فضای مجازی و سواد رسانه‌ای کرده است که در ادامه می‌بینید.
 
انتهای پیام
captcha