همایش «پیام مصطفی(ص)» در لاهور/ حمایت از فلسطین و کشمیر + عکس
کد خبر: 4029407
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
با حضور علمای شیعه و سنی برگزار شد؛

همایش «پیام مصطفی(ص)» در لاهور/ حمایت از فلسطین و کشمیر + عکس

همایش پیام مصطفی(ص) به همت شورای علمای شیعه پاکستان و با تأکید بر حمایت از فلسطین و کشمیر در «ایوان اقبال» شهر لاهور پاکستان برگزار شد.

همایش «پیام مصطفی(ص)» در لاهور/ حمایت از فلسطین و کشمیر + عکسبه گزارش ایکنا، این همایش 26 دی با حضور شخصیت‌های برجسته مذهبی و حکومتی و  همچنین رهبران دینی، علما و روحانیون شیعه و سنی در شهر لاهور مرکز ایالت پنجاب پاکستان برگزار شد.  

این برنامه به همت شورای علمای شیعه پاکستان در «ایوان اقبال» لاهور برگزار شد و اعضای شورای همبستگی ملی پاکستان از جمله لیاقت بلوچ، مولانا ابوالخیر محمد زبیر، علامه محمد حسین اکبر، علامه سیدسبطین حیدر سبزواری، علامه افضل حیدری، پیر حبیب عرفانی، مولانا مخدوم عاصم، اصغر چشتی، مفتی عاشق بخاری، مولانا محمد خان لغاری، مولانا حافظ کاظم رضا و سایر علما در آن حضور یافتند.

علامه سیدساجد علی نقوی، رهبر شیعیان پاکستان طی سخنانی در این همایش وحدت امت اسلامی را نیاز امروز دانست و گفت: پیام مصطفی(ص)(عمل به رسالت پیامبر(ص)) موجب رشد و اتحاد بین مسلمانان و امت اسلامی می‌شود، زیرا پیام مصطفی(ص) مفهوم امت واحد را برجسته می‌کند.

تقبیح تکفیر

وی با تقبیح تکفیر مسلمانان از سوی دیگر مسلمانان گفت: کسانی که به الله و حضرت محمد(ص) به عنوان آخرین پیامبر ایمان دارند و شهادتین را بر زبان می‌رانند و به قرآن و ملائکه و خاتمیت ایمان کامل دارند، نباید مورد تکفیر قرار گیرند و اگر مسلمانی آنها را تکفیر کند این اقدام با رسالت پیامبر اسلام کاملاً در تضاد خواهد بود.

در ادامه صاحب‌زاده ابوالخیر زبیر، رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان ضمن تأکید بر هماهنگی فرقه‌ای، تلاش‌های انجام شده برای وحدت امت را قابل تقدیر دانست.

در این مراسم ملک عدنان جعفری، که برای نجات شهروند سریلانکایی در فاجعه شهر سیالکوت سعی و تلاش کرده بود، از سوی شورای علمای شیعه پاکستان لوح تقدیر دریافت کرد.

بنا به اعلام خانه فرهنگ ایران در لاهور، مولانا محمد حسین اکبر، از سخنرانان برنامه گفت: برنامه درسی ملی جدید در پاکستان تا حد زیادی از ناصبیت (مدح دشمنان اهل بیت(ع)) پر شده است، همچنین مطالب مربوط به حضور حضرت علی(ع) در جنگ بدر، احد، خیبر و خندق و همچنین کربلا و عاشورا از برنامه آموزشی حذف شده است.

برنامه درسی پاکستان؛ اساس تفرقه

وی افزود: تدبیری اتخاذ شده تا نسل آینده از نام اهل بیت(ع) آگاهی نداشته باشد و برنامه درسی ملی پاکستان اکنون به همین شکل بوده و اساس تفرقه است و کشور را  نابود خواهد کرد. ما این برنامه درسی را تحریم خواهیم کرد.

بنا بر این گزارش، جعفر روناس؛ مسئول خانه فرهنگ کشورمان در لاهور  با شرکت در این همایش با تبیین ویژگی‌های شخصیت الهی پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) بر پیروی از دستورات ایشان مبنی بر حفظ اتحاد و وحدت و دوری از اختلافات تأکید کرد.

همایش «پیام مصطفی(ص)» در لاهور/ حمایت از فلسطین و کشمیر + عکسجعفر روناس، مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور در حال سخنرانی

وی در ادامه به تشریح بعثت پرداخت و افزود: یکی از کارهای مهم رسول اکرم(ص) این بود که فضای زندگی را با ارزش‌های اسلامی درآمیخت، امروز هم تکلیف ما همین است. آن بزرگوار با حکمت و حلم خود، محیطی سالم و فضای آکنده از محبت را به وجود می‌آورد که این موضوع باید سرلوحه وحدت مسلمین قرار گیرد.

وی همچنین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در عمر بالغ بر 40 ساله خود همواره روابط و تعاملات خویش را بر مبنای احترام به مذاهب و ادیان دیگر بنا نهاده و در این زمینه طلایه‌دار وحدت در منطقه است.

علامه محمد طاهر اشرفی؛ مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور مذاهبی و منطقه خاورمیانه نیز با بیان نقش مهم علمای شیعه و سنی پاکستان در همبستگی اسلامی گفت: اگر بیداری و اتحاد علمای مذاهب مختلف اسلامی پاکستان نبود این کشور در سال‌های اخیر به صحنه جنگ داخلی مذهبی تبدیل می‌شد. 

وی بیان کرد: با تعامل و هماهنگی بین علما، همگرایی و تقریب مذهبی در پاکستان پیشرفت زیادی داشته است به نحوی که امروزه همه علما از همه مذاهب اسلامی در کنار هم می‌نشینند و درباره تقویت اخوت و برادری در جامعه به چاره جویی می‌پردازند.

علامه افتخار نقوی، رئیس بنیاد امام خمینی(ره) در پاکستان نیز در این همایش با تأکید بر ضرورت حفظ وحدت اسلامی در جامعه گفت: در سال‌های گذشته آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در فتوایی هر نوع اهانت به مقدسات اسلامی اهل سنت را حرام اعلام کرده‌اند. این اقدام به موقع ایشان، توطئه دشمنان اسلامی در خارج از پاکستان و عاملان تفرقه در داخل این کشور را در اختلاف‌افکنی بین شیعه و سنی با ناکامی روبرو کرده است.

احساسات مذهبی را جریحه‌دار نکنیم

افتخار نقوی که رئیس شبکه تلویزیونی «سچ» در پاکستان نیز هست، افزود: علما و روحانیون نه تنها باید مردم را به مدارا، تحمل احترام به همدیگر و مقدسات دینی دعوت کنند بلکه در سخنرانی‌های خود باید از دل آزاری و جریحه‌دار کردن احساسات مذهبی یکدیگر به شدت پرهیز کنند.

لیاقت بلوچ، معاون جماعت اسلامی پاکستان نیز ضمن تکریم شخصیت بزرگ امام خمینی(ره) در برپایی انقلاب اسلامی در ایران گفت: قدرت‌های باطل جهانی پس از پدیده بزرگ انقلاب  اسلامی دست به کار شدند و با دسیسه‌های مختلف زمینه را برای ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه اسلامی فراهم کردند.

همایش «پیام مصطفی(ص)» در لاهور/ حمایت از فلسطین و کشمیر + عکس

وی با بیان اهداف تشکیل شورای همبستگی ملی متشکل از 30 حزب وگروه مذهبی شیعه و سنی در پاکستان گفت: هدف از تشکیل این ائتلاف دوری از فرقه‌گرایی و تقویت همگرایی اسلامی و هماهنگی در کوتاه‌ترین زمان بین رهبران مذاهب مختلف اسلامی بود و این شورا تاکنون دستاوردهای بسیار خوبی نیز داشته است.

دیگر شخصیت‌های شیعه و سنی پاکستان نیز در این همایش با تأکید بر تقویت اشتراکات مذهبی و دوری از تفرقه، ترویج اخوت اسلامی و وحدت را همان سنت پیامبر گرامی اسلام دانستند.

حمایت از فلسطین و کشمیر

در پایان این همایش بیانیه‌ای صادر شد و در آن بر حمایت از مردم مظلوم فلسطین و کشمیر تأکید و از دولت پاکستان خواسته شد موانع ایجادشده برای محدودکردن عزاداری درایام محرم و صفر برچیده شود.

در این بیانیه همچنین اقدام دولت در تغییر متون مدارس دینی رد و از دولت خواسته شد برای هر نوع تغییر در متون درسی با علمای طراز اول مشورت کند.

در بیانیه پایانی پیغام مصطفی ربوده‌شدن افراد از سوی سازمان‌های امنیتی پاکستان محکوم و از دولت درخواست شد ربوده‌شدگان ‌‌از تمامی قوانین این کشور از جمله حق استفاده از وکیل بهره‌مند شوند.

انتهای پیام
captcha