مشارکت 700 نفری هموطنان در کارگاه‌های آنلاین جایزه ادبی جلال
کد خبر: 4029618
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۸
غلامرضا طریقی در گفت‌وگو با ایکنا خبر داد:

مشارکت 700 نفری هموطنان در کارگاه‌های آنلاین جایزه ادبی جلال

دبیر اجرایی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد ضمن اعلام خبر برگزاری آنلاین کارگاه‌های جانبی این دوره از جایزه جلال آل احمد، گفت: این کارگاه‌ها با حضور 13 تن از اساتید نویسنده، به مدت 9 روز از تاریخ 18 تا 26 آذرماه به‌صورت آنلاین برگزار شد و 700 نفر از سراسر کشور در این کارگاه‌ها شرکت کردند.

غلامرضا طریقی

غلامرضا طریقی، دبیر اجرایی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در حاشیه نشست خبری این جایزه در گفت‌گو با خبرنگار ایکنا از برگزاری آنلاین کارگاه‌های جانبی این دوره از جایزه جلال آل احمد خبر داد و گفت: امسال مجبور شدیم این کارگاه‌ها را به‌صورت آنلاین و در بستر فضای مجازی و با حضور 13 تن از نویسندگان توانمند کشور برگزار کنیم.

دبیر اجرایی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد اضافه کرد: ما تا آخرین زمان ممکن صبر کردیم تا شاید امکان برگزاری حضوری این کارگاه‌ها فراهم شود، اما نهایتا پس از انتشار فراخوان رسمی آن؛ به مدت 9 روز در نیمه دوم آذرماه، از تاریخ 18 تا 26 آذرماه در محیط اسکای‌روم به‌صورت آنلاین برگزار شد و 700 نفر از سراسر کشور در این کارگاه‌ها شرکت کردند.

سرپرست دفتر شعر و ادبیات داستانی در ادامه گفت: طیف نویسندگانی هم که برای آموزش در کارگاه‌ها در خدمت آن‌ها بودیم، خیلی وسیع بود و موضوعاتی مانند «تجربه‌هایی در نگارش داستان»، «ساختار متن دراماتیک»، «فنون نویسی»، «تصویرنویسی در داستان چگونه است»، «بروشورنویسی در رمان»، «ژانر فانتزی در ادبیات داستان»، «داستان‌های تاریخی؛ فرصت‌ها و موانع» و مورد بحث و آموزش قرار گرفت.

طریقی با اشاره به اینکه طیف اساتید این دوره بسیار متنوع بود، اضافه کرد: از محمدرضا سرشار گرفته تا منصور علیمرادی که جزو داوران این دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد هم هست، آدم‌های متنوع و در سن‌های مختلف حضور داشتند و هر کدام در موضوعاتی که تخصص داشتند در برگزاری کارگاه‌ها با ما همکاری کردند.

دبیر اجرایی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در ادامه در بیان چرایی حضوری برگزار نشدن این کارگاه‌ها عنوان کرد: تا سال قبل معمولا تعدادی از دوستان علاقه‌مند از سراسر کشور را دعوت می‌کردیم، بعد تعداد محدودی از آن‌ها را انتخاب می‌کردیم و در زمان برگزاری کارگاه‌ها به مدت سه روز در تهران ساکن می‌شدند. یک حُسن این مسئله این بود که یک روز همدیگر را می‌دیدند و فضای خوب و صمیمی و انتقال تجربه بین آن‌ها ایجاد می‌شد، اما امسال با وجود اینکه اجازه برگزاری کلاس‌ها را تقریبا داشتیم، ستاد کرونا اجازه اسکان دوستان شهرستانی را به ما نمی‌داد؛ مگر اینکه یا برای هر نفر یک اتاق مجزا می‌گرفتیم که امکانات سخت‌افزاری چنین چیزی را نداشتیم، یا در مجموع بیست نفر را برای آموزش انتخاب می‌کردیم که اصلا نقض غرض بود.

طریقی ادامه داد: برای آن دسته از مخاطبانی که کارگاه‌های حضوری را تجربه کردند، شرایط جدید خیلی دلخواه نیست، اما یک امکان جدید برای ما پیش آورد، آن هم اینکه در دوره‌های قبل ما در نهایت میزبان 100 نفر از هموطنان بودیم. اما با شرایط جدید بازه تعدادی ما خیلی گسترده‌تر شد.

وی در پایان گفت: شاید بهترین حالت این باشد که در سال بعد حتی اگر کرونا هم نبود و همه‌چیز عادی و نرمال بود، هر دو حالت حضوری و مجازی برگزار شود. زیرا به نظرم بهترین حالت این است که هم یک دوره حضوری برای دوستانی داشته باشیم که امکان و شرایطش برای آن‌ها فراهم است؛ هم دوره مجازی برای تعداد گسترده‌تری داشته باشیم که امکان حضور در تهران و کارگاه‌های حضوری را ندارند.

انتهای پیام
captcha